به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

سازمان تجارت جهانی نیازمند اصلاح

پایگاه خبری فولاد ایران- تجارت جهانی یک محرک کلیدی برای رفاه و کاهش فقر در چند دهه گذشته بوده است و سازمان تجارت جهانی در قلب این امر قرار داشته است. اکنون، در زمان تنش‌های ژئوپلیتیکی، عدم اطمینان سیاسی و سلاح‌سازی فزاینده تجارت، ارزش همکاری چندجانبه در سازمان تجارت جهانی بیشتر از همیشه است.
این واقعیت ژئوپلیتیکی جدید مستلزم یک سازمان تجارت جهانی اصلاح شده است و دلیلی است که اتحادیه اروپا تلاش‌ها را برای به‌روزرسانی کتاب قوانین رهبری می‌کند. قوانین موجود WTO، که همچنان بر اکثر تجارت جهانی حاکم است، بهترین محافظ ما در برابر چندپارگی اقتصادی است. اتحادیه اروپا همچنان یکی از حامیان اصلی این سازمان است. تقریبا 60 درصد تجارت اتحادیه اروپا تحت قوانین سازمان تجارت جهانی انجام می شود.
اما اکنون باید شاهد یک سازمان تجارت جهانی قوی و اصلاح شده باشیم که بتواند به طور موثر به چالش های متمایز قرن بیست و یکم پاسخ دهد.
به گزارش 
فولاد ایران، سیزدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی که هفته آینده در ابوظبی برگزار می شود، فرصتی طلایی برای ایجاد انگیزه بیشتر به این سازمان است. هدف اصلاح کارکردهای اصلی آن، از حل و فصل اختلافات گرفته تا مقابله با چالش های فوری جهانی است.
سازمان تجارت جهانی در ربع قرن گذشته یک انجمن حیاتی برای حل و فصل اختلافات تجاری فراهم کرده است. اما نهاد استیناف در دولت ترامپ منحل شد. در نتیجه، درخواست تجدیدنظر قابل استماع نیست و اختلافات در هاله ای از ابهام قرار می گیرند. اصلاح این سیستم حل و فصل اختلاف برای مشروعیت کلی سازمان تجارت جهانی و جلوگیری از فرسایش قوانین تجاری حیاتی است. این برای ایجاد ثبات برای شرکت ها برای سرمایه گذاری و صادرات حیاتی است.
اتحادیه اروپا و سایرین اکنون پیشرفت خوبی در مجموعه ای از اصلاحات داشته اند، اما هنوز برای داشتن یک سیستم کاملاً کارآمد، از جمله امکان بررسی تجدیدنظر در اسرع وقت، کار باید انجام شود.
اتحادیه اروپا همچنین خواهان یک سازمان تجارت جهانی قوی تر است تا اطمینان حاصل کند که تجارت می تواند به طور مثبت به مقابله با چالش های زیست محیطی جهانی مانند تغییرات آب و هوا، از دست دادن تنوع زیستی و آلودگی کمک کند. به عنوان بخشی از آن، ما باید گفت وگو را در مورد اقدامات محیط زیستی داخلی، مانند تشویق به گذار سبز به روشی مناسب برای تجارت، تقویت کنیم.
اصلاحات کشاورزی و امنیت غذایی نیز در اجلاس ابوظبی از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. تغییرات اقلیمی، تنش‌های ژئوپلیتیکی، به‌ویژه تهاجم وحشیانه روسیه به اوکراین و تسلیحاتی کردن آن در تامین مواد غذایی، همگی بر زنجیره ارزش کشاورزی و در دسترس بودن مواد غذایی تأثیر می‌گذارند. اتحادیه اروپا تلاش هایی را برای تشویق اعضای سازمان تجارت جهانی به دور شدن از یارانه های مخرب تجارت و پذیرش انتقال به کشاورزی پایدار - هدفی که اتحادیه اروپا قبلاً از طریق اصلاحات متوالی سیاست مشترک کشاورزی دنبال کرده است، رهبری خواهد کرد. اتحادیه اروپا همچنین با سایر اعضا در مورد مسائل مرتبط با چالش های بحران ناامنی غذایی فعلی، به ویژه محدودیت های صادراتی اعمال شده برای محصولات غذایی، تعامل خواهد داشت.
سپس تجارت دیجیتال وجود دارد. در اینجا، ما باید کتاب قوانین WTO را مدرن کنیم. خواسته اصلی جامعه تجاری - در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به طور یکسان - از وزیران این است که مهلت قانونی فعلی اعمال وظایف در تجارت الکترونیک را تمدید کنند. این امر برای اطمینان از اینکه کشورها و کسب‌وکارها، به‌ویژه شرکت‌های کوچک و متوسط، می‌توانند از مزایای اقتصاد دیجیتال در حال رشد سریع بهره ببرند، حیاتی است.
به طور گسترده تر، سازمان تجارت جهانی باید خود را به عنوان یک انجمن بین المللی کلیدی برای بحث و بررسی و ارائه سایر چالش های مهم سیاست جهانی، مانند چالش های ناشی از سیاست صنعتی، دوباره ایجاد کند. ما همچنین باید با یک دستور کار برای تسهیل ادغام کشورهای در حال توسعه در اقتصاد جهانی، به ویژه کشورهای کمتر توسعه یافته، موافقت کنیم. مجموعه ای از چالش ها با همه ما روبرو است. اطمینان از موثر بودن سازمان تجارت جهانی و توانایی کمک به ما در دیدار با آنها به نفع همه است.


منبع: فایننشال تایمز

۵ اسفند ۱۴۰۲ ۱۱:۵۷
تعداد بازدید : ۲۶۳
کد خبر : ۶۸,۸۹۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید