به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

اقتصاد هند با چه سرعتی در حال رشد است؟

پایگاه خبری فولاد ایران- خوش بینی نسبت به هند مرتباً افزایش می یابد. در سال 1996، چند سال پس از باز شدن این کشور به روی سرمایه‌های خارجی، قیمت ملک در بمبئی، مرکز مالی هند، به بالاترین میزان در بین شهرهای جهانی افزایش یافت. در سال 2007، اقتصاد این کشور با نرخ سالانه 9 درصد رشد کرد که باعث شد بسیاری حدس بزنند که ممکن است دو رقمی شود. با این حال پس از هر یک از این رونق ها، امیدها بر باد رفت تا اینکه جهش اواخر دهه 2000 راه را برای تلاطم مالی در دهه 2010 باز کرد.
به گزارش 
فولاد ایران، امروز به نظر می رسد هند دوباره در آغاز یک رونق است. در سال منتهی به سه ماهه چهارم 2023، رشد تولید ناخالص داخلی آن به 8.4 درصد رسید. اما نرخ رشد واقعی هند چقدر است؟ و آیا اقتصاد در حال شتاب است؟
برای پاسخ به این سؤالات، از رقم 8.4 درصد شروع کنید. رشد تولید ناخالص داخلی اسمی در همین دوره 10.1 درصد بود که نشان می دهد تورم تنها 1.7 درصد بوده است. اگرچه ممکن است مشکوک به نظر برسد ولی با توجه به اینکه قیمت مصرف کننده هند در طول سال 5.4 درصد افزایش یافته است، می توان آن را توضیح داد. مانند بسیاری از کشورها، کاهش تولید ناخالص داخلی هند، وزن زیادی بر قیمت‌های تولیدکننده عمده‌فروشی وارد می‌کند. اینها بی ثبات هستند و تنها 0.3 درصد در طول سال رشد کردند.
با این حال، رویکرد هند دارای موارد عجیبی است. در سال 2015، این کشور محاسبه تولید ناخالص داخلی خود را تغییر داد که با ارقام سال 2011 شروع شد. محاسبه‌ای که مستقیماً با مشاهده تغییرات در مقادیر تولید، تولید ناخالص داخلی واقعی را اندازه‌گیری می‌کرد، محاسبه‌ای که تولید ناخالص داخلی اسمی را از طریق بررسی‌ها و گزارش‌های مالی اندازه‌گیری می‌کرد، قبل از اینکه آنها را کاهش دهد تا تولید ناخالص داخلی واقعی به دست آید. این یک فرآیند پیچیده است: برخی از بخش ها، مانند تولید و معدن، با استفاده از شاخص قیمت عمده فروشی محاسبه تخلیه می شوند. برخی خدمات از ترکیبی از قیمت‌های عمده فروشی و مصرف‌کننده استفاده می‌کنند. سایر بخش ها، از جمله ساخت و ساز، از روش کمیت استفاده می کنند.
در سال 2017، آرویند سوبرامانیان، مشاور ارشد اقتصادی هند در آن زمان، مشاهده کرد که ارقام تولید ناخالص داخلی این کشور با شاخص هایی مانند اعتبار، مصرف برق و ترافیک حمل و نقل خارج می شود. او در سال 2019 مقاله ای منتشر کرد که نشان می داد رشد تولید ناخالص داخلی هند در سال های 2011-2016 چند درصد در سال بیش از حد برآورد شده است. از آن زمان، این اعداد درگیر بحث و جدل بوده اند، به ویژه به این دلیل که تغییر روش شناختی با تجدید نظر در داده های تاریخی رخ داد که باعث کاهش نرخ رشد به دست آمده توسط دولت قبلی شد.
تعداد کمی از مردم مشکوک به بازی نادرست در محاسبات تولید ناخالص داخلی هند هستند. پروناب سن، اولین آمارگیر ارشد هند، می‌گوید: رویکرد قدیمی برای ثبت تغییرات در کیفیت کالاها به جای کمیت تلاش می‌کرد. اما روش جدید معایب خود را دارد. آقای سن می‌گوید: «پیش‌تر، این احتمال وجود داشت که رشد تولید ناخالص داخلی واقعی را دقیق‌تر اندازه‌گیری می‌کردیم، و امروز تولید ناخالص داخلی اسمی را دقیق‌تر اندازه‌گیری می‌کنیم.»
بخش‌های خدمات در حال حاضر بیش از نیمی از تولید ناخالص داخلی هند را تشکیل می‌دهند و سریع‌تر از بقیه اقتصاد در حال گسترش هستند. بر اساس محاسبات ما، شاخص قیمت مصرف‌کننده هند، که وزن بیشتری بر خدمات می‌گذارد، از سال 2011 تا 2019، 20 واحد درصد بیشتر از کاهش‌دهنده تولید ناخالص داخلی آن رشد کرد که بزرگترین شکاف در هر اقتصاد بزرگی است. در مقابل، از سال 2003 تا 2011، سه درصد کمتر رشد کرد.
سپس نحوه کاهش تورم وجود دارد. بسیاری از کشورها از روشی به نام "دفلاسیون مضاعف" استفاده می کنند که در آن قیمت های ورودی و خروجی به طور جداگانه کاهش می یابد. سازنده ای را در نظر بگیرید که روغن را برای استفاده در تولید وارد می کند. اگر قیمت نفت کاهش یابد، قیمت تولید کاهش نیابد و مقادیر ثابت بماند، ارزش افزوده واقعی نباید تغییر کند. اما اگر از همان نرخ برای ورودی ها و خروجی ها استفاده شود، مانند هند، به نظر می رسد که سازنده بازدهی بیشتری داشته باشد.
این همان چیزی است که به نظر می رسد در طول دهه 2010 اتفاق افتاده است. قیمت نفت از سال 2011 تا 2014 بین 90 تا 100 دلار در هر بشکه ثابت بود، قبل از اینکه طی دو سال آینده به زیر 50 دلار سقوط کرد. هند به‌عنوان سومین مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان به واردات نفت متکی است که 85 درصد آن وارداتی است. اگرچه بخش تولید هند در این دوره با مشکل مواجه بود، داده‌های تولید ناخالص داخلی دشواری‌های آن را پنهان کردند.
خبر خوب این است که از زمان همه‌گیری کووید-19، واگرایی بین قیمت‌های عمده فروشی و مصرف‌کننده دیگر چندان قابل توجه به نظر نمی‌رسد. از دسامبر 2011 تا 2019، قیمت های مصرف کننده با نرخ سالانه 5.8 درصد و عمده فروشی با نرخ سالانه 2.6 درصد رشد کردند. با این حال، در چهار سال منتهی به دسامبر 2023، هر دو شاخص حدود 5.7٪ رشد داشته اند. قیمت عمده فروشی همچنان بی ثبات است، به همین دلیل است که ارقام تولید ناخالص داخلی سه ماهه، مانند نرخ رشد 8.4 درصدی اخیر، باید با احتیاط مورد توجه قرار گیرند.
دولت هند در تلاش است تا خدمات را در شاخص های قیمت خود بگنجاند. با این حال، راه رسیدن به یک شاخص کامل قیمت تولیدکننده و کاهش تورم مضاعف، طولانی خواهد بود. آقای سن می گوید بسیاری از شرکت های هندی ترجیح می دهند داده های مربوط به هزینه های خود را با دولت به اشتراک نگذارند. آماردانان اغلب تمایلی به وادار کردن بخش خصوصی به رعایت این قانون ندارند. در همین حال، جمع آوری قیمت های عمده فروشی بسیار آسان تر است، زیرا معامله گران با خوشحالی آنها را گزارش می کنند.
از دسامبر 2019، تولید ناخالص داخلی واقعی با نرخ متوسط سالانه 4.2 درصد رشد کرده است، به این معنی که هند، مانند بسیاری از کشورهای دیگر، به روند پیش از همه گیری خود بازنگشته است. سرمایه‌گذاری شرکت‌ها همچنان ضعیف است. اما با نگاهی به دسامبر 2021، اقتصاد کلی هند قوی به نظر می رسد و سالانه 7.1 درصد رشد کرده است. شاخص های جایگزین، از مصرف برق گرفته تا ترافیک بار، قوی هستند. پیش بینی ها رشد سالانه 6.5 درصدی را طی پنج سال آینده پیش بینی می کنند. اگرچه رشد تولید ناخالص داخلی واقعی از سال 2011 تا 2019 نیز به طور رسمی 6.5 درصد در سال بود، اما نرخ اساسی احتمالاً پایین‌تر بوده است که نشان می‌دهد ممکن است شتاب واقعی در حال انجام باشد. داده ها پر سر و صدا هستند، تصویر مختلط است و با این حال اکثر اقتصاددانان دولتی از این نتیجه راضی هستند.


منبع: اکونومیست

۲۶ فروردین ۱۴۰۳ ۱۲:۱۷
تعداد بازدید : ۱۲۳
کد خبر : ۶۹,۱۷۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید