به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

جنگ تجاری خودروهای الکتریکی با چین

پایگاه خبری فولاد ایران- چند روز پس از سفر جانت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده به چین، هشدار خودروهای برقی، باتری‌های لیتیوم یونی و پنل‌های خورشیدی «مصنوعی ارزان» ساخت چین باعث «سرریزهای منفی» در ایالات متحده و سراسر جهان شده‌اند. به نظر می رسد دولت بایدن به دور از اعلام آتش بس در جنگ های تجاری دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، در حال تجهیز مجدد در تلاش برای خنثی کردن این موضوع در آستانه انتخابات نوامبر است.
این امر آلمان را نیز در موقعیت ناخوشایندی قرار می دهد. اتحادیه اروپا در ماه سپتامبر تحقیقاتی را درباره یارانه‌ها در صنعت خودروهای برقی چین اعلام کرد و از آن زمان کاوشگرهایی را در بخش‌های خورشیدی و بادی این کشور اضافه کرد. اولاف شولز، صدراعظم آلمان، ممکن است تصمیم بگیرد که آیا این مبارزه در حال جوشیدن تشدید می شود یا از بین می رود.
خودروها مهمترین نقطه اختلاف خواهند بود. خودرو بزرگترین صادرات آلمان است و اتحادیه اروپا هنوز با چین درگیری بر سر مازاد عرضه دارد. فولکس واگن، بی‌ام‌و و گروه مرسدس بنز حدود یک سوم خودروهای خود را در چین می‌فروشند و روابط تجاری آنها بسیار مهم است. این کشور آسیایی به‌عنوان یک بازار نهایی سودآور برای خودروهای گران‌قیمت اروپایی و یک تامین‌کننده ارزان قیمت عمل می‌کند.
اگر بروکسل در نهایت تعرفه‌های وارداتی از چین را افزایش دهد، این ضربه می‌تواند ویرانگر باشد.
به گزارش 
فولاد ایران، خودروسازان اروپایی در حال حاضر با بازار سختی در چین روبرو هستند، که هم به دلیل ضعف خریدهای محلی و هم به دلیل تهدید رقابتی ناشی از خودروهای برقی ارزان قیمت داخلی است. فروش هیوندای - که در سال 2014 تنها پس از فولکس واگن به عنوان پرفروش‌ترین برند خودروی چین قرار داشت - از سال 2015 که درگیری شدید بین پکن و سئول بر سر استقرار یک سیستم ضد موشکی توسط کره جنوبی رخ داد، کاهش یافته است و به سختی از 20 خودرو برتر در سال گذشته عبور کرد.
شرکت‌های اروپایی، سیاستمداران و حتی گروه‌های لابی تاکنون در رابطه با چین لحن متفاوتی نسبت به همتایان جنگ‌طلب‌تر خود در آن سوی اقیانوس اطلس داشته‌اند.
الیور زیپس، رئیس BMW، ماه گذشته در کنفرانس سالانه به خبرنگاران گفت: "تجارت آزاد باید سرلوحه ما باشد."
اولا کالنیوس، همتای مرسدس بنز او ماه گذشته به فایننشال تایمز گفت: «تعرفه‌های خودروهای برقی چینی باید کاهش یابد، نه افزایش. او گفت که واردات باید، با محصول بهتر، فناوری بهتر، چابکی بیشتر پاسخ داده شود. این اقتصاد بازار است. اجازه دهید رقابت بازی کند.»
فقط شرکت های آلمانی این موضع را ندارند. Stellantis، مالک برندهای فیات، مازراتی، سیتروئن و پژو و همچنین کرایسلر و جیپ، تلاش می‌کند از طریق همکاری 1.5 میلیارد یورویی (1.6 میلیارد دلاری) با فناوری Leapmotor ژجیانگ چین، از شروع آهسته خود در خودروهای برقی جهش کند.
فولکس واگن در حال سرمایه گذاری 2.5 میلیارد یورویی در یک کارخانه سرمایه گذاری مشترک با Xpeng، سازنده چینی خودروهای برقی است که سال گذشته 5 درصد از سهام آن را خریداری کرد. حتی رنو که دیگر به سختی در چین حضور دارد، با گروه هلدینگ ژجیانگ جیلی در یک سرمایه گذاری موتوری همکاری می کند.
شی جین پینگ، رهبر چین، به نوبه خود، باید روابط را گسترش دهد. اگر چین می‌خواهد صحبت‌های ایالات متحده در مورد تخریب بخش صنعتی جهان توسط پکن را رد کند، فرصت عالی برای نشان دادن اینکه چگونه روابط تجاری می‌تواند برای دو طرف سودمند باشد را دارد.
سرمایه داران نباید عقب نشینی کنند و در عوض، آنها باید با هر خطری به عنوان فرصتی برای ارتقای بازی خود رفتار کنند.
ایالات متحده، که تقریباً روحیه ی تقویت کننده ی شعله ور را ابداع کرد، اکنون کشوری است که با بیشترین سرعت از آن عقب نشینی می کند. اروپا و آلمان می توانند مسیر بهتری را در پیش بگیرند.


منبع: Japan Times

۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ۱۳:۱۱
تعداد بازدید : ۱۱۵
کد خبر : ۶۹,۲۰۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید