پایگاه خبری فولاد ایران- چند روز پس از غرق شدن امارات متحده عربی به دلیل بارندگی شدید تاریخی، بسیاری از خیابان ها همچنان مملو از آب بود. اتومبیل های رها شده، از جمله پورشه کاررا، در خیابان ها پر از زباله بودند. ساکنان محلی که آب و برق ساختمانهایشان هنوز وصل نشده بود، در توالتهای عمومی شستوشو میکردند.
به گزارش فولاد ایران، اختلال در پی طوفان چشمگیر، که باعث سیل ناگهانی در سراسر این کشور صادرکننده نفت شد، تهدید فزاینده تشدید رویدادهای آب و هوايی را برای زیرساخت های این کشور بیابانی به ارمغان آورد. آب در برخی مناطق با گذشت بیش از یک هفته از طوفان همچنان پابرجا بود و امارات توصیههای بهداشتی در مورد استخرهای راکد صادر کرد که به بوی بد تبدیل شدهاند. حاکمان دبی متعهد شده اند 2 میلیارد درهم (545 میلیون دلار) را برای جبران خسارت هزینه کنند. یک کارشناس تابآوری آب و هوا و محیطهای شهری که با دولتهای خاورمیانه همکاری میکند، میگوید: «بهطور سنتی دبی و امارات نگران بارندگی زیاد نبودند، بنابراین این بخشی از محاسبات برنامهریزی آنها نبوده است. اما "این باید تغییر کند".
دانشمندان گفتند که بارش شدید باران در سالهایی که الگوی طبیعی ال نینو اقیانوس آرام را گرم میکند، از 10 تا 40 درصد شدیدتر شده است. به گفته مقامات هواشناسی، اگرچه بارش ناگهانی شدیدترین بارندگی از زمان شروع رکوردها در 75 سال پیش بود، اما این تازه ترین سیل بود. طغیان به حدی زیاد شده است که اداره حمل و نقل دبی یک مرکز کنترل مدیریت سیل را در ژانویه افتتاح کرد.
با میزبانی امارات متحده عربی در اجلاس آب و هوای COP28 در سال گذشته، آگاهی در مورد خطرات تغییرات آب و هوایی افزایش یافته است. این کشور یک طرح انطباق دارد و دبی اولین کشوری بود که برای طرح سازمان ملل برای تبدیل شدن به "مرکز مقاومت شهری" در سال 2020 درخواست داد. ابوظبی پایتخت امارات متحده عربی از آخرین طوفان بهتر از مرکز تجاری و مالی پر زرق و برق بزرگتر دبی عبور کرد. این شهر آینده نگر بزرگترین شهر امارات متحده عربی از نظر جمعیت و مکان دومین فرودگاه شلوغ جهان است.
یک متخصص برنامه ریزی شهری مستقر در دبی گفت که دبی به ویژه در برابر سیل آسیب پذیر بود زیرا این شهر نسبتاً مسطح، پوشیده از سطوح بتن و آسفالت غیرقابل نفوذ بوده و ماسه های بیابانی آن فاقد توانایی رشد پوشش گیاهی است که بتواند آب سیل را جذب کند. پس از سیل، شیخ حمدان بن محمد آل مکتوم، ولیعهد، ارتقاء شبکه زهکشی 66 میلیارد درهم را تصویب کرد. کارشناسان برنامه ریزی شهری می گویند که دبی می تواند اصول "شهر اسفنجی" را اتخاذ کند، برنامه های دقیق سیل ایجاد کند و مناطقی با سطوح قابل نفوذ برای زهکشی بهتر اختصاص دهد. یک مقام سابق اماراتی گفت: با توجه به آسیبهای وارد شده به بسیاری از ساختمانها، «ممکن است نیاز به قوانین ساختمانی سختتر باشد».
منبع: فایننشال تایمز