به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

درس هایی از چین در تامین مالی فناوری سبز

پایگاه خبری فولاد ایران- طبق آخرین گزارش هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوایی  IPCC، ما با پمپاژ 57.4 گیگاتن دی اکسید کربن به جو، رکورد جهانی انتشار گازهای گلخانه ای (GHG) را به ثبت رسانده ایم. سال گذشته، زمین با 1.45 درجه سانتی گراد بالاتر از میانگین پیش از صنعتی شدن، گرم ترین سال ثبت شده را رقم زد. ما به جای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، به حرکت در جهت اشتباه ادامه می دهیم ولی این روند می تواند تغییر کند.
به گزارش فولاد ایران، غذا، ساخت و ساز، مد، کالاهای مصرفی، لوازم الکترونیکی، خودرو، خدمات حرفه ای و زنجیره تامین حمل و نقل بیش از 50 درصد از انتشار جهانی را تشکیل می دهند. بنابراین کربن زدایی از زنجیره ارزش صنعتی، فرصتی واضح برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای ارائه می دهد.
یک گذار موفق مستلزم دگرگونی عمیق اقتصادی است که نیازمند بسیج منابع مالی خصوصی در مقیاس بزرگ است. بر اساس برآوردها، دستیابی به انتشار خالص کربن به حداقل یک تریلیون دلار سرمایه گذاری جهانی اضافی در زیرساخت های انرژی تا سال 2030 و 3 تا 6 تریلیون دلار در سال در همه بخش ها تا سال 2050 نیاز دارد تا با کاهش قابل توجه انتشار گازهای گلخانه ای، تغییرات آب و هوایی را کاهش دهد.
یک عامل کلیدی در طول این زنجیره ارزش، فناوری کم کربن، از بالادست تا پایین دست است. فناوری کم کربن در مراحل مختلف به ابزارهای مالی نیاز دارد. مراحل تحقیق و توسعه نیاز به تخصیص بودجه مالی و سرمایه بشردوستانه دارد. فناوری های تجاری قابل دوام و تقریباً تجاری به منبع سرمایه متفاوتی نیاز دارند.
چین چگونه در حال پر کردن شکاف مالی برای فناوری‌های کم کربن است؟
چین برای کمک به ارائه و گسترش فناوری‌های کم کربن و تقویت زنجیره‌های نوآوری به اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه (EM,DE)  موقعیت خوبی دارد.
چین شریک تجاری اصلی بیش از 140 کشور است و یکی از بهترین کشورها برای تعریف سرعت انتقال سبز زنجیره تامین جهانی است. در چین، این کار در حال حاضر در حال انجام است. بیش از 800 شرکت بزرگ چینی اهداف بی طرفی کربن را تا سال 2060 تعیین کرده اند. به‌ویژه در بخش‌های فن آوری اطلاعات و ارتباطات ICT، نساجی و تولید، کسب‌وکارها به دنبال دستیابی به بی‌طرفی کربن قبل از اهداف ملی آب و هوایی است.
تا سال 2050، چین به سرمایه گذاری سبز حدود 26 تریلیون دلار نیاز دارد. انتظار می رود چهاردهمین برنامه پنج ساله چین 6 تریلیون دلار در زمینه تغییرات آب و هوایی و حمایت از اقتصاد دیجیتال سرمایه گذاری کند. بانک جمهوری خلق چین یک تسهیلات ویژه به ارزش 500 میلیارد یوان (حدود 70.47 میلیارد دلار) برای حمایت از نوآوری های فناوری علمی، تحول فنی و نوسازی تجهیزات ایجاد کرده است.
شرکت‌های فناوری سبز که در هر بازاری از جمله چین فعالیت می‌کنند، نه تنها نیاز به هدایت زنجیره‌های ارزش صنعتی دارند که می‌توانند پیشرفت‌های تکنولوژیکی را به بهترین شکل پرورش دهند، از استانداردهای گزارش ‌دهی پایدار پیروی کنند و اهداف و استراتژی‌های کاهش کربن بلند پروازانه را تعیین کنند، بلکه باید زبان سرمایه‌گذاران را نیز درک کنند و از وضعیت مالی، عملکرد و چشم انداز آنها اطمینان حاصل کنند.
سرمایه گذاران، به نوبه خود، باید فناوری ها و فرصت ها و خطرات مربوط به جریان نقدی خود را درک کنند تا به توانمندسازهای واقعی برای افزایش فناوری سبز تبدیل شوند و از پول شویی سبز اجتناب کنند. بنابراین، باید درک متقابلی بین شرکت های فناوری سبز و سرمایه گذاران آنها ایجاد شود.
تدارکات سبز به خرید کالاها و خدماتی اطلاق می‌شود که کمترین تأثیرات نامطلوب زیست‌محیطی را ایجاد می‌کند تا فرصت‌هایی را برای کسانی که از فناوری‌های سبز برخوردار هستند، فراهم کند.
به عنوان مثال، MYbank، یک بانک اینترنتی مبتنی بر فناوری است که توسط علی بابا پایه ریزی شده است. این بانک یک پلتفرم تامین مالی ویژه برای 6.23 میلیون شرکت کوچک و کوچک ایجاد کرد. در پایان دسامبر 2022، MYbank برای 420000 شرکت کوچک و کوچک، سود ترجیحی برای وام ارائه کرد و توسعه سبز آنها را پیش برد و در عین حال خدمات مالی فراگیر با دسترسی آسان به آنها ارائه کرد. همچنین مجموعه ای از محصولات جدید مالی سبز را بر اساس نیازهای مشتری توسعه داد و یک ماتریس محصول مالی زنجیره تامین دیجیتال و سبز، از جمله وام های تدارکات سبز را تشکیل داد.
انتظار می‌رود بانک‌ها به تامین مالی مبتنی بر فناوری در چین ادامه دهند. به عنوان مثال، بانک CITIC چین، یک شرکت باتری پیشرو در میانه زنجیره تامین متخصص در فناوری های سبز را با راه حل تامین مالی پیش پرداخت با رهبری تشکیل وام سرمایه در گردش داخلی میان مدت و بلندمدت دلار آمریکا ارائه کرد. این یک وام ده ساله سندیکایی بود که دقیقاً مطابق با مدت قرارداد تأمین مواد خام ساخته شده بود و تأمین پایدار مواد خام را تضمین می کرد.
از دیگر فعالیت های حمایتی می توان به بازار سهام سبز برای ساده‌سازی مراحل تأیید یا تشکیل پرونده برای عرضه‌های عمومی اولیه شرکت‌های سبز و ایجاد مکانیسم‌های کانال سبز برای شرکت‌های سبز اشاره کرد.
شرکت های چینی در خارج از کشور نیز کار می کنند، به عنوان مثال در بازار سرمایه سوئیس. با حمایت کمیسیون تنظیم مقررات اوراق بهادار چین و بورس اوراق بهادار شنژن، GEM با موفقیت رسیدهای سپرده گذاری جهانی را منتشر کرد و در بورس SIX سوئیس فهرست شد و با موفقیت 381 میلیون دلار جمع آوری کرد. این در پروژه هایی مانند منابع نیکل در اندونزی و بازیافت باتری های برق در اروپا سرمایه گذاری شد.
در افق آینده، طبقه بندی مشترک و منابع جدید سرمایه عمومی و خصوصی بازسازی شده از طریق مکانیسم های تامین مالی که هزینه های سرمایه را کاهش می دهد، مسیر احتمالی چین برای افزایش زنجیره نوآوری و ایجاد اکوسیستم نوآوری گسترده تر است.


منبع: مجمع جهانی اقتصاد

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۴:۴۶
تعداد بازدید : ۱۸۵
کد خبر : ۶۹,۴۸۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید