به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

کمبود مواد معدنی مورد نیاز برای انتقال انرژی

کمبود مواد معدنی مورد نیاز برای انتقال انرژی

 

پایگاه خبری فولاد ایران- جهان با کمبود مواد معدنی مورد نیاز برای ساخت وسایل نقلیه الکتریکی، توربین‌های بادی، پنل‌های خورشیدی و دیگر فناوری‌های انرژی پاک برای پایان دادن به اتکای خود به سوخت‌های فسیلی مواجه است.
آژانس بین‌المللی انرژی مستقر در پاریس در گزارشی که روز جمعه منتشر شد، اعلام کرد که کاهش شدید قیمت‌های لیتیوم، کبالت، نیکل و گرافیت در سال گذشته «خبر خوبی برای مصرف‌کنندگان» بود اما سرمایه‌گذاری در استخراج این مواد معدنی حیاتی را کاهش داد.
این آژانس افزود، جهان در مسیر تامین تنها 70 درصد تقاضای جهانی مس و 50 درصد تقاضای لیتیوم تا سال 2035 است.
فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی در بیانیه‌ای گفت: "اشتهای جهان برای فناوری‌هایی مانند پنل‌های خورشیدی، خودروهای الکتریکی و باتری‌ها به سرعت در حال رشد است، اما ما نمی‌توانیم آن را بدون عرضه قابل اعتماد و در حال گسترش مواد معدنی حیاتی برآورده کنیم."
سرمایه گذاری در معادن معدنی حیاتی در سال گذشته 10 درصد رشد کرد، نرخی که آژانس می گوید "سالم است، اما کندتر از سال 2022 است."
به گزارش فولاد ایران، آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد که سرمایه‌گذاران باید بین سال‌های 2040، 800 میلیارد دلار در پروژه‌های معدنی سرمایه‌گذاری کنند تا شانس محدود کردن افزایش دمای جهانی را به 1.5 درجه سانتی‌گراد بالاتر از سطح قبل از صنعتی شدن داشته باشند.
آژانس بین المللی انرژی خاطرنشان کرد که قیمت برخی از مواد معدنی حیاتی به سطوح پایین قبل از همه گیر بازگشته است، این آژانس گفت که کاهش قیمت‌ها ناشی از «افزایش شدید» عرضه بود که از رشد تقاضا در دو سال گذشته پیشی گرفت. با این حال، "بازار عرضه امروز ممکن است راه گشای خوبی برای آینده نباشد، زیرا تقاضا برای مواد معدنی حیاتی همچنان در حال افزایش است."
برای مثال، پیش‌بینی می‌شود که تقاضا برای گرافیت تا سال 2040 از سطح فعلی چهار برابر شود، اگر جهان اقداماتی را برای جلوگیری از گرمایش بالای 1.5 درجه انجام دهد.
قیمت لیتیوم در سال 2023، 75 درصد افزایش یافت، در حالی که قیمت کبالت، نیکل و گرافیت بین 30 تا 45 درصد کاهش یافت. این آژانس هشدار داد که تمرکز تولید مواد معدنی حیاتی در تعداد کمی از کشورها خطر کمبود را افزایش می دهد.
پیش‌بینی می‌شود که از هم‌ اکنون تا سال 2030، 75 درصد رشد عرضه لیتیوم، نیکل، کبالت و عناصر خاکی کمیاب از تعداد معدودی از کشورها باشد. آژانس بین‌المللی انرژی گفت: برای انواع گرافیت مورد استفاده در باتری‌ها، تقریباً 95 درصد رشد عرضه احتمالاً از چین خواهد بود.
این آژانس می‌گوید: «این سطوح بالای تمرکز عرضه، خطری برای سرعت انتقال انرژی است، زیرا زنجیره‌های تأمین و مسیرها را در برابر اختلالات آسیب‌پذیرتر می‌کند.» تمرکز بالای بازار به این معنی است که اگر به هر دلیلی عرضه از بزرگترین کشور تولیدکننده قطع شود، خطر کمبود قابل توجهی در عرضه وجود دارد.


منبع: CNN

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۲:۳۹
تعداد بازدید : ۱۹۹
کد خبر : ۶۹,۵۶۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید