به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

دو بخش محرک آینده تقاضای نفت

پایگاه خبری فولاد ایران- بر اساس تحقیقات و مدل ‌سازی ریستاد انرژی، تقاضای نفت در میان ‌مدت بیشتر خواهد شد، زیرا جایگزین‌ های کم کربن هنوز به اندازه کافی توسعه‌ نیافته یا از نظر اقتصادی رقیبی برای جبران تقاضای فزاینده برای حمل ‌و نقل و خدمات صنعتی نیستند.
آخرین گزارش سناریوهای کلان نفتی ریستاد انرژی توضیح می دهد که چگونه 13 بخش متکی به نفت با انتقال پیچیده تر از آنچه که چند سال پیش انتظار می رفت، مواجه خواهند شد. این یافته ‌ها بر این مفهوم تأکید می‌کند که تقاضای نفت همچنان چسبنده است و فرآیند جایگزینی سرمایه مرتبط با مصرف نفت به دلیل مزیت‌های رقابتی نفت در بخش‌های حمل ‌و نقل و فرآیندهای صنعتی متعدد، پیچیده و طولانی خواهد بود.
از آنجایی که تقاضای نفت احتمالاً در میان مدت در مسیر صعودی باقی می‌ماند، احتمال انتقال سریع از نفت کاهش می‌یابد مگر اینکه شاهد پیشرفت‌هایی در حامل ‌های انرژی کم کربن باشیم که می‌توانند از نظر فنی و اقتصادی جایگزین نفت شوند.
به گزارش فولاد ایران، حدود یک چهارم تقاضای جهانی نفت ناشی از حمل ‌و نقل جاده‌ای است، بنابراین جای تعجب نیست که استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی عاملی برای تخمین تاثیر تقاضای نفت است، اما زیرساخت ضعیف ایستگاه های شارژ، پذیرش کم مصرف‌ کننده در برخی مناطق و لغو یارانه‌ها در برخی کشورها، این عامل را ضعیف کرده است.
با وجود این چالش‌ها، ریستاد انرژی همچنان پیش‌بینی می‌کند که برقی‌سازی حمل‌ونقل جاده‌ای در نیمه دوم این دهه و پس از آن دوباره قوت خواهد گرفت. خودروسازان متعهد به تولید ده‌ها میلیون خودروی الكتریکی در سال‌های آینده هستند، با این حال، توجه به این نکته مهم است که برخی از این طرح‌ها اخیراً به دلیل بازگشت سرمایه ضعیف کاهش یافته است.
فراتر از حمل و نقل جاده ای، انتقال به منابع انرژی جایگزین با بادهای مخالف مواجه است. در حمل‌ونقل جاده‌ای تجاری سنگین، انتظار می‌رود که تقاضای نفت همگام با گسترش اقتصاد جهانی، به‌ویژه در آسیا، رشد کند، زیرا جایگزین‌های نفت همچنان محدود است. به عنوان مثال، باتری ها هنوز خیلی سنگین و بزرگ هستند که در یک کامیون کلاس 8 قرار نمی گیرند و حتی اگر این قابلیت را داشته باشند، شارژ آن ها خیلی طول می کشد.
صنعت دریایی نیز بسیاری از چالش‌های مشابه را دارد. حمل و نقل محموله های بزرگ از طریق دریاها به طور کارآمد و مقرون به صرفه به سوختی با چگالی انرژی بالا، ذخیره سازی و حمل و نقل ایمن و یک زنجیره تامین مستقر نیاز دارد.
بخش‌های ثابت که شامل پتروشیمی، صنعت، ساختمان، برق و کشاورزی، 42.3 درصد از تقاضای جهانی نفت را تا سال 2024 تشکیل می‌دهند و اجزای حیاتی انتقال انرژی هستند. در بخش پتروشیمی، تقاضا برای پلاستیک در سال‌های آینده افزایش می‌یابد و نفت و مایعات گاز طبیعی خوراک تولید پلاستیک خواهند بود.
تقاضای نفت در بخش ساختمان در چند سال پیش نسبت به آنچه انتظار می رفت انعطاف پذیرتر شده است. در مناطقی که شبکه گاز طبیعی در دسترس نیست و زمستان‌ها طولانی و سرد است، نفت - به شکل گاز مایع LPG، نفت سفید یا گازوئیل - کارآمدترین حامل انرژی برای گرمایش است.
چگالی انرژی بالا در بخش صنعت برای دستیابی به دماهای بالا مورد نیاز برای عملیات هایی مانند فولادسازی، تولید سیمان، پتروشیمی و زیربخش های پالایش ضروری است.
تحقیقات ما تایید می‌کند که تقاضای نفت همچنان ثابت است و زمان و منابع لازم است تا سهام سرمایه مرتبط با مصرف آن تغییر کند. همچنین اهمیت درک کل سیستم انرژی را به صورت کامل و نه فقط سیستم نفت را به ما یادآوری می کند. اگر سایر بخش‌های انرژی از فناوری پاک و انرژی‌های تجدیدپذیر با سرعت بیشتری استفاده کنند، کاهش انتشار جهانی همچنان در میان مدت امکان‌پذیر است. در این زمینه، استقرار سریع پنل های خورشیدی در تولید برق، جابجایی زغال ‌سنگ، این کار را در چند سال گذشته انجام داده است. در نتیجه، علیرغم افزایش تقاضا برای نفت، کاهش سریع انتشار جهانی همچنان در دسترس است.


منبع: ریستاد انرژی

۶ خرداد ۱۴۰۳ ۰۷:۰۸
تعداد بازدید : ۲۲۳
کد خبر : ۶۹,۶۲۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید