به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

کشورهای ثروتمند قصد دارند با وجود رکورد قیمتی، طلای بیشتری بخرند

کشورهای ثروتمند قصد دارند با وجود رکورد قیمتی، طلای بیشتری بخرند

 

پایگاه خبری فولاد ایران- بانک های مرکزی اقتصادهای پیشرفته انتظار دارند سهم طلا از ذخایر جهانی به قیمت دلار آمریکا افزایش یابد، زیرا این موسسات به دنبال پیروی از بازارهای نوظهور در خرید شمش هستند. بر اساس نظرسنجی سالانه ای که توسط شورای جهانی طلا انجام شده است، تقریباً 60 درصد از بانک های مرکزی کشورهای ثروتمند معتقدند که سهم طلا از ذخایر جهانی در پنج سال آینده افزایش می یابد.
به گزارش فولاد ایران، حدود 13 درصد از اقتصادهای پیشرفته قصد دارند ذخایر طلای خود را در سال آینده افزایش دهند که در مقایسه با 8 درصد در سال گذشته و بالاترین سطح از زمان آغاز بررسی، افزایش یافته است. این امر به دنبال رهبری بانک های مرکزی بازارهای نوظهور است که از زمان بحران مالی جهانی در سال 2008، خریداران اصلی طلا بوده اند. در همین حال، نسبت رو به رشد اقتصادهای پیشرفته - 56 درصد، نسبت به 46 درصد در سال گذشته - نیز فکر می کنند که سهم دلار از ذخایر جهانی طی پنج سال آینده کاهش خواهد یافت. در میان بانک‌های مرکزی بازارهای نوظهور، 64 درصد این دیدگاه را دارند.
این تقاضا برای طلا که علیرغم افزایش شدید قیمت فلز زرد در سال جاری به وجود آمده است، نشان می‌دهد که چگونه تخصیص به دلار کاهش یافته است زیرا بانک‌های مرکزی به دنبال تنوع بخشیدن به دارایی‌های خود از طریق ارزها و دارایی‌های جایگزین هستند، به‌ویژه به دلایل ژئوپولیتیک.
رئیس بانک‌های مرکزی جهانی در WGC می‌گوید کشورهای پیشرفته‌تر می‌گویند که طلا بیشتر ذخایر جهانی را شامل خواهد شد و سهم دلار کمتر خواهد بود.
بانک های مرکزی از زمان شروع نظرسنجی در پنج سال پیش، قصد دارند ذخایر طلای خود را طی 12 ماه آینده، به میزان 29 درصد افزایش دهند. پاسخ دهندگان از میان پاسخ دهندگان بازارهای نوظهور، نزدیک به 40 درصد قصد دارند سهام خود را افزایش دهند. دلایل اصلی که توسط بانک های مرکزی برای نگهداری طلا ذکر شده است، ارزش بلندمدت، عملکرد آن در زمان بحران و نقش آن به عنوان یک تنوع دهنده موثر است.
تحریم‌های ایالات متحده بر دارایی‌های روسیه به دلار باعث هجوم موسسات مالی رسمی غیرغربی برای خرید شمش شد که ارزش آن برخلاف ارزهای فیات به هیچ دولت یا بانکی وابسته نیست. همینطور از زمان آغاز درگیری اسرائیل و حماس در ماه اکتبر، این روند 42 درصد افزایش یافته است. بر اساس تحقیقات صندوق بین المللی پول در این ماه، سهم دلار از ذخایر ارزی جهانی - به استثنای طلا - از بیش از 70 درصد در سال 2000 به حدود 55 درصد در سال گذشته کاهش یافته است. اگرچه یوان چین به عنوان یک ارز ذخیره سودهایی کسب کرده است، اما عدم قطعیت حاکم بر اقتصاد این کشور به این معنی است که درصد بانک های مرکزی که انتظار دارند سهم خود از ذخایر جهانی را افزایش دهد از 79 درصد در سال گذشته به 59 درصد در سال جاری کاهش یافته است.


منبع: فایننشال تایمز

۳۰ خرداد ۱۴۰۳ ۱۱:۵۰
تعداد بازدید : ۱۲۳
کد خبر : ۶۹,۸۹۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید