پایگاه خبری فولاد ایران- دولتها در سراسر جهان توسعهیافته متعهد شدهاند که در چند دهه آینده اقتصاد خود را کربنزدایی کنند. با این حال، بسیاری نیز در حال حرکت به سمت محدود کردن واردات فناوری سبز ساخت چین هستند که بدون آن کربنزدایی زمان و هزینه بیشتری را میطلبد.
به گزارش فولاد ایران، در برخی مواقع، رهبران غربی باید بین اهداف اقلیمی و حمایتگرایی خود یکی را انتخاب کنند. این تناقض در مورد خودروهای برقی بسیار آشکار است. اتحادیه اروپا متعهد شده است که فروش خودروهای معمولی را تا سال 2035 متوقف کند. ایالات متحده میلیاردها دلار از مالیات دهندگان را برای تقویت تولید داخلی خودروهای برقی و باتری صرف می کند. اما حتی در شرایطی که استفاده از EV در حال تزلزل است - و کاهش فروش به زنجیره تامین گستردهتر، مانند سازندگان باتری لطمه میزند - رهبران هر دو طرف اقیانوس اطلس در برابر تهدید احتمالی صنایع داخلی خود از واردات فوقرقابتی چینی مقاومت کردهاند.
در ایالات متحده، این تهدید کاملاً تصور می شود. ایالات متحده تقریباً هیچ خودروی الکتریکی چینی وارد نمی کند. تعرفه 100 درصدی اخیر جو بایدن بر خودروهای الکتریکی ساخت چین، اوضاع را به همین شکل حفظ خواهد کرد. در اروپا، جریان شتاب دهنده واقعی است. سال گذشته نزدیک به یک خودروی الکتریکی از هر پنج فروخته شده در سراسر اتحادیه اروپا، یا 300000 دستگاه، در چین ساخته شد. اما این بخش کوچکی از 10.5 میلیون خودروی فروخته شده در اتحادیه اروپا در سال 2023 است که قرار است همه آنها به زودی آلایندگی صفر داشته باشند.
اگر اروپا در مورد اهداف خودروهای الکتریکی خود جدی است، مشکل واردات بیش از حد چین نیست. در واقع، بدون استقبال از توانایی چین برای تولید خودروهای مقرونبهصرفه در ارزانترین بخشها، اهداف اروپا برای خودروهای الکتریکی غیرقابل قبول هستند. بعید است که ایالات متحده نیز بدون عرضه مدلهای ارزانتر، شاهد پذیرش خودروهای برقی در مقیاس باشد – یارانههای عمومی آن بهشدت به نفع ثروتمندترین مصرفکنندگان بوده است.
بحران هزینه های زندگی، مقرون به صرفه بودن را بیش از پیش ضروری می کند. همانطور که یک بازار پررونق اما هنوز نوپای دست دوم نشان می دهد که اشتهای نهفته زیادی برای پذیرش خودروهای برقی پایین تر از مقیاس قیمت وجود دارد. اینها بازارهایی هستند که غرب باید از چین از طریق واردات یا از طریق راه اندازی تاسیسات تولیدی در داخل آنها استقبال کند. دیدن اینکه بریتانیا از پیوستن به جنگ های تعرفه ای خودداری می کند، مایه دلگرمی است. با سیاست های به اندازه کافی بلندپروازانه برای به دست آوردن نرخ پذیرش EV مورد نیاز، می تواند تقاضای کافی برای خودروهای برقی داخلی و ساخت چین وجود داشته باشد. سیاستهای تدارکاتی بهتر، سرمایهگذاری در زیرساختهای شارژ و مشوقهای مالیاتی قویتر برای خریداران و سرمایهگذاران شرکتی، اطمینان تقاضای آتی را ایجاد میکند که تولیدکنندگان داخلی را تشویق به سرمایهگذاری میکند. با این حال، دلایل موجهی برای نگرانی وجود دارد.
قوانین تجارت بینالملل به اقداماتی برای جبران یارانههای ناعادلانه در شرکای تجاری اجازه میدهد، اما این موارد باید مطابق با یارانه مورد نظر تنظیم شوند. هر گونه خطر واقعی برای حریم خصوصی داده ها باید با مداخله نظارتی جراحی بر روی نرم افزار یا اجزای مورد نظر خاص برطرف شود.
چین میتواند نقش سازندهای در فرآیند کربنزدایی جهان ثروتمند، بهویژه انتقال سریع آن به تحرک بدون انتشار داشته باشد. این، قطعاً باید با نیاز به تحریک صنعت سبز در داخل و پسزمینه گستردهتر درگیری ژئوپلیتیکی بین پکن و غرب سازگار شود. اما شناسایی جایی که چین می تواند کمک کند باید به همان اندازه که دفاع در برابر خطراتی که ایجاد می کند، بخشی از استراتژی اقتصادی و دیپلماسی غرب باشد.
منبع: فایننشال تایمز