به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

هواپیماهای هیبریدی در راه رسیدن به هوانوردی پایدارتر

پایگاه خبری فولاد ایران- صنعت هوانوردی حدود 3 درصد از انتشار سالانه CO2 جهانی را تشکیل می دهد، اما اغلب به عنوان یکی از چالش برانگیزترین صنایع برای کربن زدایی در نظر گرفته می شود. این به این دلیل است که تعداد افرادی که از طریق هوایی سفر می کنند هر سال در حال افزایش است و فناوری های مورد نیاز برای کربن زدایی هنوز برای استقرار انبوه در این صنعت آماده نیستند.
در نتیجه، تنها یک فناوری یا تغییر در عملیات هواپیما برای دستیابی به انتشار خالص صفر کافی نخواهد بود و ترکیبی از استراتژی‌های مختلف، با مشوق‌ها و سیاست‌های مناسب مورد نیاز خواهند بود. این می تواند شامل ارتقاء زیرساخت های فرودگاهی، تولید سوخت های پایدار یا اتخاذ فناوری های جدید نیروی محرکه باشد.
به گزارش فولاد ایران، برقی سازی برای کربن زدایی صنعت خودرو مورد استفاده قرار گرفته است و اکنون نیز به عنوان یک مسیر احتمالی برای حمل و نقل هوایی مورد بررسی قرار گرفته است. یک پرواز با باتری از انرژی ذخیره شده برای تامین انرژی فن های برقی برای نیروی محرکه موتور استفاده می کند.
اما گازهای گلخانه ای هنوز هم می توانند هنگام تولید باتری و تولید برق مورد نیاز برای شارژ آن منتشر شوند. بنابراین، منابع پایدار الکتریسیته باید برای شارژ، در کنار شیوه‌های تولید باتری پایدار، برای کاهش قابل توجه انتشار کلی در مقایسه با استفاده از سوخت جت‌های فسیلی، استفاده شوند.
با این حال، هواپیماهای با باتری با چالش هایی روبرو هستند. وزن باتری های امروزی تقریباً 50 برابر بیشتر از مقدار قابل مقایسه سوخت جت است. هواپیما همچنین باید سوخت - یا نیروی باتری - بیشتر از آنچه برای یک سفر نیاز دارد حمل کند تا در صورت تغییر مسیر به فرودگاه دیگری، بتواند به پرواز و فرود ایمن ادامه دهد.
انتظار می رود طرح های هیبریدی 2050 باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه ای برای هواپیماها در محدوده عملیاتی کمتر از 1000 کیلومتر شود.
محققان بر اساس نتایج یک مطالعه ادعا می‌کنند که با استفاده از طراحی جدید هواپیمای هیبریدی-الکتریکی می‌توان انتشار اکسیدهای مضر نیتروژن را در هوا تا ۹۵ درصد کاهش داد.
طراحی مفهومی این هواپیماهای هیبریدی-الکتریکی توسط محققان موسسه فناوری ماساچوست در آمریکا و با الهام از دستگاه های شستشوی آلاینده ها در کامیون های دیزلی ابداع شده است. این محققان ادعا می کنند که هواپیمای طراحی شده آنها می تواند تلفات ناشی از انتشار اکسیدهای نیتروژن را در هوا تا ۹۲ درصد کاهش دهد.
به گفته محققان، این طرح می تواند جایگزین کمتر آلاینده ای برای هواپیماهای بزرگتر باشد که بیش از حد بزرگ هستند و نمی توانند انرژی خود را از برق تامین کنند. با این وجود محققان اظهار داشتند که این کار هنوز یک چالش بزرگ مهندسی محسوب می شود اما می تواند راه حلی برای کاهش آلودگی های هوای ناشی از صنعت هواپیمایی باشد.
برای کاهش موثر انتشار گازهای گلخانه ای، باتری های هواپیماهای هیبریدی باید با برق تجدیدپذیر شارژ شوند.
هواپیماهای برقی هیبریدی می توانند به طور قابل توجهی انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از پرواز در فواصل کوتاه را کاهش دهند و برد بسیار طولانی تری نسبت به هواپیماهای برقی صرفاً با باتری داشته باشند. در ترکیب با سایر فناوری‌ها و شیوه‌ها، هواپیماهای هیبریدی می‌توانند به صنعت هوانوردی کمک کنند تا با چالش کربن‌زدایی خود مقابله کند و به صفر خالص برسد.


منبع: مجمع جهانی اقتصاد

۱۳ اَمرداد ۱۴۰۳ ۰۹:۲۹
تعداد بازدید : ۲۵۱
کد خبر : ۷۰,۳۶۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید