به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

جنگ مرگبار دیگری پیش روی آفریقا

پایگاه خبری فولاد ایران- کنگو، رواندا و اوگاندا درگیر تنش ‌ها و درگیری ‌های خطرناکی هستند.
در حالی که رهبران جهان در تلاش برای جلوگیری از جنگ تمام عیار بین اسرائیل و حزب الله هستند، درگیری دیگری در مقیاسی وجود دارد که شاید برای بسیاری غیرقابل تصور باشد.
این جنگ مانند اسرائیل و حزب الله در سال 2006، تکرار جنگی است که بین جمهوری دموکراتیک کنگو، رواندا و اوگاندا بین اوت 1998 تا ژوئیه 2003 درگرفت. در آن، 9 کشور آفریقایی و 20 گروه شورشی درگیر شدند. حداقل 5.4 میلیون نفر در نتیجه جنگ، بیماری و سوء تغذیه جان خود را از دست دادند و 7 میلیون نفر آواره شدند. جنگ جهانی آفریقا - یا جنگ بزرگ آفریقا، مرگبارترین درگیری جهان از زمان جنگ جهانی دوم بود.
به گزارش فولاد ایران، امروز، درگیری بین رهبران کنگو و رواندا به طرز خطرناکی تشدید شده است. مسابقه تسلیحاتی و درگیری های مرگبار بین هر دو طرف و شبه نظامیان همسو با آنها در جریان است. تمام چراغ های هشدار برای تکرار جنگ 1998-2003 چشمک می زند.
تنش‌ها سال‌هاست که با گزارش‌های مکرر از درگیری‌های مرزی جدی در استان‌های شرقی کنگو ادامه دارد. صحبت‌ها و خشونت‌های مربوط به جنگ در آستانه انتخابات کنگو در ماه دسامبر افزایش یافت و در هفت ماه گذشته تشدید شده است.
دلایل این جنگ ده ها سال قدمت دارد و پیچیده است، اما در حال حاضر به تلاش بازیگران مختلف برای تسلط بر منابع معدنی فراوان کنگو خلاصه می شود.
پس از نسل کشی رواندا در سال 1994، که در آن یک میلیون توتسی قومی توسط گروه های قومی عمدتا هوتو کشته شدند، شبه نظامیان دخیل در این قتل ها به شرق کنگو گریختند. ارتش رواندا آنها را تعقیب کرد و استدلال کرد که باید عاملان نسل کشی را دستگیر کند و شبکه های آنها را نابود کند. این اتفاق دوباره در سال 1998 رخ داد و جنگ بزرگ را آغاز کرد و شبکه‌ای از منافع مشترک را ایجاد کرد که شامل کشورهای همسایه و شبه‌نظامیان مسلح، مزدوران، شرکت‌های معدن، سیاستمداران محلی و منطقه‌ای، چین، ایالات متحده و دیگر قدرت‌های جهانی می‌شد که به دنبال دفینه‌ای در منطقه بودند.
این کشور نزدیک به 70 درصد کبالت جهان را تولید می کند، در حالی که منطقه دریاچه های بزرگ که کنگو بخشی از آن است سرشار از قلع، تانتالیم، تنگستن، لیتیوم و طلا است که همه اجزای اصلی باتری خودروهای الکتریکی، تلفن های همراه، یخچال و فریزر، جواهرات، قطعات هواپیما، خودرو و سایر کالاها هستند. از سال 2020، شرکت های چینی 15 معدن از 19 معدن تولید کبالت در کنگو را در اختیار داشتند یا در آنها سهام داشتند. به گفته آژانس بین‌المللی انرژی، بین سال‌های 2022 تا 2050، تقاضا برای نیکل دو برابر، کبالت سه برابر و لیتیوم ده برابر افزایش می‌یابد.


منبع: Japan Times

۱۶ اَمرداد ۱۴۰۳ ۰۹:۱۵
تعداد بازدید : ۲۲۵
کد خبر : ۷۰,۴۱۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید