پایگاه خبری فولاد ایران- رئیس سازمان جهانی صنعت هشدار داد که افزایش ملیگرایی اقتصادی ایالات متحده، تجارت جهانی را تهدید میکند. گای پلاتن، دبیر کل اتاق بین المللی کشتیرانی، به فایننشال تایمز گفت: «نظم جهانی از قبل از جنگ جهانی دوم هرگز تحت چنین تهدیدی قرار نگرفته است.» پلاتن نگران بود که سیاستهای ملیگرایانه ترامپ، نامزد جمهوریخواه، ممکن است انتقامآمیز بازگردد.
پلاتن، که ریاست نهادی را بر عهده دارد که بیش از 80 درصد از ناوگان کشتیرانی جهان را نمایندگی می کند، همچنین از اقدامات دولت بایدن هریس برای هدف قرار دادن کشتیرانی چین انتقاد کرد. کامالا هریس، معاون فعلی رئیس جمهور آمریکا، نامزد احتمالی دموکرات ها است. او گفت که مالکان کشتی چینی «واقعاً نگران احتمال اعمال تعرفهها بر کشتیهای ساخت چین هستند».
اظهارات پلاتن بر نگرانی فزاینده مالکان کشتی در مورد جهت گیری سیاسی در ایالات متحده تأکید می کند. این هفته، وینسنت کلرک، رئیس کشتیران دانمارکی AP Møller-Maersk، هشدار داد که مشتریان از قبل سفارشات خود را در میان ترس از تشدید جنگ تجاری ایالات متحده و چین در دوران ترامپ ارائه میدهند. داده های Xeneta، متخصص حمل و نقل، نشان می دهد که تجارت چین و آمریکا در پنج ماه اول سال افزایش یافته و به سطوحی که در دوره بلافاصله پس از کووید-19 مشاهده شده است، رسیده است. تحلیلگران بر این باورند که این تا حدی به تهدید ترامپ مبنی بر افزایش تعرفهها بر تمامی کالاهای وارداتی چین به 60 درصد مربوط میشود.
به گزارش فولاد ایران، بزرگترین اقتصاد جهان و بزرگترین واردکننده، برای دههها از سیاستهای تجارت آزاد حمایت میکند که زیربنای جهانی شدن و رشد صنعت کشتیرانی است. اما رهبران هر دو حزب سیاسی اکنون یک دستور کار حمایتی را پیش می برند. دونالد ترامپ تهدید کرده است که تعرفههای وارداتی از چین را تا 60 درصد افزایش میدهد مالیات بر کالاهای چینی رئیس جمهور جو بایدن همچنین تعرفه های گمرکی را بر روی طیف وسیعی از کالاهای چینی، از خودروهای الکتریکی گرفته تا فولاد، در تلاشی پیش از انتخابات برای محافظت از مشاغل ایالات متحده و حمایت از مناطق مرکزی صنعتی سابق، افزایش داده است.
در ماه آوریل، کاخ سفید تحقیقاتی را درباره اقدامات «تهاجمی منحصر به فرد» چین که به گفته آن منجر به «تحریف» در بازار کشتیرانی شده است، اعلام کرد.
پلاتن ادعا کرد که سرکوب بیشتر کشتیسازی، که میتواند شامل کشتیهای چینی باشد که در بنادر ایالات متحده تردد میکنند، غیرمعمول خواهد بود. او با تاکید بر پیشبینیها مبنی بر اینکه چنین اقدامی باعث افزایش تقاضا و قیمت کشتیهای ژاپنی و کرهای میشود، استدلال کرد که «ایالات متحده در نهایت بیشتر از هر نوع تعرفهای برای این سیاست پرداخت خواهد کرد» و این در طول تاریخ ثابت شده است: «اقدامات حمایتی در نهایت به ضرر کشور تمام می شود.»
منبع: فایننشال تایمز