پایگاه خبری فولاد ایران- بر اساس یک نظرسنجی جدید از پرونده های شرکتی که نشان می دهد چگونه فناوری نوظهور می تواند تحول صنعتی گسترده ای ایجاد کند، بیش از نیمی از بزرگترین شرکت های ایالات متحده هوش مصنوعی را یک خطر بالقوه برای تجارت خود می دانند.
بر اساس تحقیقات Arize AI، یک پلتفرم تحقیقاتی که افشای عمومی توسط مشاغل بزرگ را ردیابی می کند، به طور کلی، 56 درصد از شرکت های Fortune 500 در جدیدترین گزارش های سالانه خود از هوش مصنوعی به عنوان "عامل خطر" یاد کردند. این رقم یک جهش قابل توجه از تنها 9 درصد در سال 2022 است. در مقابل، تنها 33 شرکت از 108 شرکت که به طور خاص هوش مصنوعی را مولد فناوری که قادر به ایجاد متنی شبیه انسان و تصاویر واقعی است، یک فرصت دیدند.
به گزارش فولاد ایران، بیش از دو سوم از شرکت ها هوش مصنوعی مولد را به عنوان یک خطر مشخص کردند. افشاگریها نشان میدهد که تأثیر هوش مصنوعی مولد در حال حاضر در مجموعهای از صنایع و در اکثر بزرگترین شرکتهای فهرستشده در ایالات متحده احساس میشود. فناوری یادگیری ماشینی پیشبینیکننده طی دو سال گذشته از زمان انتشار ربات چت محبوب خود ChatGPT توسط OpenAI در نوامبر 2022 رشد کرده است. از آن زمان، شرکتهای فناوری بزرگ دهها میلیارد دلار برای توسعه سیستمهای هوش مصنوعی قدرتمند سرمایهگذاری کردهاند و صدها استارتآپ راهاندازی کردهاند.
در میان 500 شرکت فورچون، ریسکهای هوش مصنوعی ذکر شده در گزارشهای مالی سالانه امسال شامل رقابت بیشتر میشود، زیرا اتاقهای هیئت مدیره نگران هستند که ممکن است نتوانند همگام با رقبایی که بهتر از این فناوری استفاده میکنند، حرکت کنند. سایر آسیبهای احتمالی شامل مسائل مربوط به شهرت یا عملیات است، مانند گرفتار شدن در دام نگرانیهای اخلاقی در مورد تأثیر بالقوه هوش مصنوعی بر حقوق بشر، شغل و حریم خصوصی.
برخی از صنایع بیش از سایرین نگران هوش مصنوعی هستند. بیش از 90 درصد از بزرگترین شرکتهای رسانهای و سرگرمی ایالات متحده و همچنین 86 درصد از گروههای نرمافزاری و فناوری اعلام کردند که سیستمهای هوش مصنوعی در حال رشد سریع امسال یک خطر تجاری محسوب میشوند. بیش از دو سوم از شرکتهای مخابراتی Fortune 500 و بیش از نیمی از شرکتهای مراقبتهای بهداشتی، خدمات مالی، خردهفروشی، مصرفکننده و هوافضا نیز به سرمایهگذاران هشدار دادند. به عنوان مثال، نتفلیکس، سرویس استریم 290 میلیارد دلاری، هشدار داد که رقبا می توانند با استقرار هوش مصنوعی نسبت به آن برتری کسب کنند، که بر توانایی رقابت موثر تأثیر می گذارد و بر نتایج عملیات می تواند تأثیر منفی بگذارد.
Salesforce، یک تجارت نرم افزاری به ارزش 250 میلیارد دلار، گفت که استفاده از هوش مصنوعی "مسائل اخلاقی نوظهور" در مورد جمع آوری داده ها و حفظ حریم خصوصی را ارائه می دهد. این شرکت میگوید حاشیه سود آن میتواند تحتتاثیر «عدم اطمینان» در مورد برنامههای کاربردی هوش مصنوعی در حال ظهور باشد، که به این معنی است که احتمالاً باید سرمایهگذاری بیشتری برای توسعه و آزمایش مدلهای جدید انجام دهد. خطرات حقوقی، نظارتی و امنیت سایبری هوش مصنوعی نیز موضوعی رایج در بین شرکتهای Fortune 500 بود. پیشنهادی Inside BusinessRichard Waters شکست ضد انحصار گوگل می تواند بازارهای هوش مصنوعی را شکل دهد غول سرگرمی دیزنی هشدار داد که "قوانین حاکم بر تحولات فناوری جدید" مانند هوش مصنوعی مولد "بی ثبات باقی می مانند"، که می تواند به مدل کسب و کار فعلی آن مانند جریان های درآمدی برای استفاده از مالکیت معنوی آن ضربه بزند.
منبع: فایننشال تایمز