پایگاه خبری فولاد ایران- عدم قطعیت در مورد تقاضای نفت چین به مهم ترین عامل کاهشی برای نفت تبدیل شده است. هر بار که تحلیلگران به قیمتهای پایینتر اشاره میکنند، به دلیل عدم اطمینان در مورد تقاضای چین است یا اطمینان بالقوه که این تقاضا بالاتر نمیرود.
به گزارش فولاد ایران، به عنوان بزرگترین واردکننده نفت جهان، این خریدار آسیایی اهمیت کاملاً قابل درک برای بازارهای نفت دارد.
آخرین ارقام واردات نفت خام چین بسیاری را از بهبود بازار ناامید کرد. در ماه ژوئیه، چین 12 درصد کمتر از ژوئن سال 2023 و 3 درصد کمتر از واردات در ژوئیه 2023 نفت وارد کرد. این ارقام، طبق معمول، اظهارنظرهایی را در مورد کاهش سرعت اقتصاد چین - و همچنین تقاضای نفت - و قیمت های بین المللی برانگیخت.
هند به تازگی از چین به عنوان بزرگترین خریدار نفت خام روسیه با نرخ نزدیک به 2.1 میلیون بشکه در روز پیشی گرفته است که نشان دهنده افزایش ماهانه 4.2 درصدی و افزایش سالانه 12 درصدی است.
همراه با ارقام واردات نفت، دادههای اقتصادی در مورد چین باعث افزایش عدم قطعیت تقاضا شده است که تجار و تحلیلگران را بهطور یکسان تحت تأثیر قرار داده است. کاهش رشد تولید و بحران املاک و مستغلات دلایل کاملاً محکمی برای نگرانی در مورد تقاضا برای نفت در کشوری است که به دلیل صنعت تولید خود شناخته شده بود و زمانی بخش املاک و مستغلات آن پررونق بود.
به نظر می رسد که این عدم قطعیت اکنون به اوج خود رسیده است: کلاید راسل، ستون نویس رویترز، این هفته این سوال را مطرح کرد که آیا تقاضای چین به اوج خود رسیده است یا خیر. راسل به رکورد نرخ واردات نفت خام چین در سال گذشته اشاره کرد و به این اشاره کرد که اکثر تحلیلگران و معامله گران به نظر معتقدند که کاهش رشد امسال چین موقتی است.
به راحتی می توان فهمید که چرا بسیاری از فعالان بازار انتظار دارند که نوسان تقاضا یک مشکل موقتی باشد. همانطور که راسل خاطرنشان کرد، واردات نفت چین به مدت 19 سال متوالی در یک مسیر مستقیم رو به رشد بوده است، قبل از اینکه در سال های 2020 و 2021 به دلیل قرنطینه های همه گیر کاهش یابد. سپس آنها شروع به بهبود کردند و به بالاترین حد خود یعنی 11.29 میلیون بشکه در روز در سال گذشته رسیدند.
سپس، البته، داستان خودروهای الکتریکی وجود دارد. چین برای تبدیل شدن به یک رهبر در وسایل نقلیه الکتریکی در تلاش است. این کشور در حال حاضر بزرگترین بازار خودروهای برقی در جهان است. و این بازاری است که به رشد خود ادامه می دهد.
روند رشد فروش خودروهای برقی، سینوپک، شرکت بزرگ نفت دولتی را بر آن داشت تا پیشبینی کند که تقاضای نفت در چین قبل از سال 2027 به اوج خود خواهد رسید.
یکی از عوامل موثر در انتظار اوج تقاضا برای نفت، جایگزینی گازوئیل با گاز طبیعی مایع به عنوان سوخت در کامیون ها است. به گفته وود مکنزی، با ارزانتر شدن الانجی و پاکیزهتر شدن آن نسبت به گازوئیل، اپراتورهای ماشینآلات صنعتی در حال تغییر هستند.
همچنین عامل تولید و املاک و مستغلات وجود دارد که بعید به نظر میرسد که رکود دائمی باشد. با این حال، با توجه به ظرفیت مازادی که چین در هر دو بخش ایجاد کرده است، بهبود ممکن است کمتر از آن چیزی باشد که انتظار می رود.
این بدان معناست که چین ممکن است به مسیر مصرف نفت خام خود برنگردد.
چین نزدیک به 60 درصد از مصرف خود را به واردات متکی است و چندان دوست ندارد به واردات متکی باشد. منطقی است که با تشویق راه حل های انرژی جایگزین، هر کاری برای کاهش این وابستگی انجام می دهد. به عبارت دیگر، اوج تقاضای نفت چین ممکن است اینجا باشد، یا ممکن است در همین نزدیکی باشد، اما رسیدن آن اوج فقط مسئله زمان است. هر چه بازار زودتر تعدیل شود، زودتر می تواند به سایر عوامل تعیین کننده قیمت های جهانی مانند عرضه توجه کند.
منبع: Oilprice