به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

اقتصاد اروپا در تقابل با چین!

پایگاه خبری فولاد ایران- پائولو جنتیلونی، کمیسر اقتصادی اروپا، روز شنبه گفت که اتحادیه اروپا با موفقیت از «پیش‌گویی‌های وحشتناک» که اقتصادش را در سال‌های اخیر تهدید می‌کرد اجتناب کرده است، اما همچنان باید با جنگ روسیه در اوکراین و روابط تجاری ضعیف با چین مقابله کند.
جنتیلونی در مصاحبه ای با CNBC گفت: "اقتصاد این بلوک به طور کلی رشد ضعیفی را تجربه کرد و از پیشگویی های وحشتناکی که در دو یا سه سال گذشته شنیدیم: رکود، خاموشی، واگرایی، اختلاف در اروپا در مقابل تهاجم روسیه، در امان نبود."
جنتیلونی که نخست وزیر سابق ایتالیا بود، از دسامبر 2019 به عنوان کمیسر اقتصاد اروپا در زمان ریاست اورسولا فون در لاین، رئیس اتحادیه اروپا خدمت کرده است. کمیسیون اروپا مسئول استراتژی اقتصادی و قانون 20 کشور منطقه یورو است در حالی که بانک مرکزی اروپا بر سیاست های پولی و نرخ بهره منطقه نظارت دارد.
جنتیلونی پس از انتخاب مجدد فون در لاین به عنوان رئیس‌جمهور برای دومین دوره به عنوان کمیسر برنمی‌گردد اما او تصویر اقتصادی را که در انتظار جانشین قریب‌الوقوع خود است، ارائه کرده است.
او خاطرنشان کرد: "اقتصاد به آرامی، اما در حال رشد است. و خطرات اختلافات بین اتحادیه اروپا، که در زمان وقوع همه گیری بسیار زیاد بود، بسیار محدود است."
به گزارش فولاد ایران، پس از شیوع مجدد کووید-19، اروپا با بحران هزینه زندگی و محیطی با تورم بالا دست و پنجه نرم می‌کند که با حمله روسیه به اوکراین در فوریه 2022 و محدودیت عرضه انرژی پس از تحریم‌ها علیه مسکو تشدید شده است. اقتصاد منطقه یورو در نیمه اول سال جاری گسترش یافته است، به طوری که ارقام اولیه نشان دهنده رشد تولید ناخالص داخلی بهتر از حد انتظار 0.3 درصدی در سه ماه منتهی به پایان ژوئن در مقایسه با سه ماهه قبل است.
کمیسیون اروپا در پیش‌بینی‌های بهاری خود پیش‌بینی کرد که تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا در سال 2024 به میزان 1 درصد و در منطقه یورو 0.8 درصد افزایش خواهد یافت که به ترتیب رشد 1.6 و 1.4 درصدی در این دو منطقه در سال 2024 خواهد بود. در بحبوحه کاهش تورم، بانک مرکزی اروپا در ژوئن اولین گام را برای تسهیل سیاست پولی از سال 2019 برداشت و نرخ کلیدی بانک مرکزی را به 3.75 درصد کاهش داد که از رکورد 4 درصدی که از سپتامبر 2023 تاکنون بود، کاهش یافت.  
اروپا اکنون با نگاهی به آینده، باید طوفان دوگانه انتخابات فراخوانی در شریک تجاری کلیدی ایالات متحده در ماه نوامبر و اصطکاک در روابط تجاری خود با چین را پشت سر بگذارد. اتحادیه اروپا پس از تصمیم این اتحادیه در ژوئن برای اعمال تعرفه‌های بالاتر بر واردات خودروهای الکتریکی چینی که «به شدت از یارانه‌های ناعادلانه سود می‌برند» و «تهدید آسیب اقتصادی» برای تولیدکنندگان خودروهای برقی در اروپا هستند، در تیررس پکن قرار گرفته است.
جنتیلونی روز شنبه تاکید کرد که دیپلماسی تجاری با چین و جنگ در اوکراین باید در راس چالش‌های پیش روی کمیسیون جدید قرار گیرد و این نگرانی‌ها مبرم‌ تر از ظهور یک دولت بالقوه دوم ایالات متحده تحت ریاست ‌جمهوری دونالد ترامپ است.
جنتیلونی تأثیر اقتصادی پیروزی ترامپ در ماه نوامبر را کم اهمیت جلوه داد و افزود: "من فکر می کنم که اگر ترامپ در انتخابات پیروز شود، بروکسل از آن استقبال نمی کند، اما فکر نمی کنم که این از نظر روابط اقتصادی بسیار پرچالش خواهد بود."


منبع: CNBC

۱۸ شهریور ۱۴۰۳ ۱۰:۲۶
تعداد بازدید : ۱۸۳
کد خبر : ۷۰,۷۸۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید