به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

نبرد برای تامین امنیت فلزات بحرانی

پایگاه خبری فولاد ایران- آمریکا و چین در حالی که آنها برای برتری در تراشه های نیمه هادی و فناوری سبز تلاش می کنند، درگیر یک بازی مخرب فزاینده جنگ تجاری شده اند. آن‌ها مجموعه‌ای از کنترل‌های صادراتی، تعرفه‌ها، و فهرست سیاه را علیه یکدیگر و متحدانشان به راه انداخته‌اند.
آخرین تعرفه از پکن می آید که از 15 سپتامبر، کنترل صادرات آنتیموان را اعمال خواهد کرد، فلزی مبهم که در مهمات زره‌زن، عینک‌های دید در شب و اپتیک‌های دقیق استفاده می‌شود. این به دنبال محدودیت‌هایی است که سال گذشته در مورد محموله‌های ژرمانیوم و گالیوم که برای تراشه‌ها و ارتباطات نظامی مورد نیاز هستند، اعمال شد.
به گزارش فولاد ایران، چین حدود 60 درصد فلزات خاکی کمیاب را تولید می کند و نزدیک به 90 درصد آن را پردازش می کند. پکن دلیل اقدامات خود را «امنیت ملی» می‌داند، اما سلطه این کشور بر مواد خام ضروری در نهایت اهرم فشار آن بر واشنگتن در جنگ تجاری است. قدرت آمریکا نیز از مسدود کردن صادرات فناوری‌های نیمه‌رسانای پیشرفته به چین و ممانعت از توانایی تولیدکنندگان چینی برای فروش در بازار ناشی می‌شود. چرخه اقدامات تلافی جویانه، اقتصاد آنها را تحت تأثیر قرار داده و رشد و نوآوری جهانی را به عقب انداخته است و نشانه کمی از خنک شدن را نشان می دهد. این بدان معناست که برای کاهش پیامدهای اقتصادی، سازگاری با دوران جدید زنجیره‌های تامین چندپاره ضروری است.
به عنوان مثال، هواوی چین با سازنده تراشه داخلی SMIC برای تقویت توسعه تراشه های پیشرفته همکاری کرده است. همچنین نشانه هایی وجود دارد که خریداران چینی در حال یافتن راه هایی برای دور زدن محدودیت های ایالات متحده در مورد پردازنده های پیشرفته هستند.
ایالات متحده و متحدانش ابتکاراتی مانند مشارکت امنیت معدنی را برای بهبود همکاری در منابع حیاتی ایجاد کرده اند. اما چنین انجمن هایی باید به سرعت از گفتگو به سمت عمل حرکت کنند. کسب‌وکارها می‌ترسند پکن به افزودن فلزات حیاتی جدید به محدودیت‌های خود ادامه دهد و نگران هستند که تولید تراشه تحت قیمت‌های بالاتر و بدون ورودی‌های مناسب آسیب ببیند.
چین بر هر دو تسلط دارد، اما هنوز هم ذخایر مهم فلزات مهمی در خارج از کشور برای بهره برداری از جمله در غرب وجود دارد. Nyrstar، متعلق به گروه تجارت کالا ترافیگورا، بر این باور است که یک کارخانه ذوب روی در تنسی می تواند 80 درصد تقاضای سالانه ایالات متحده برای گالیوم و ژرمانیوم را تامین کند. قیمت‌های بالاتر کالاها، به دلیل کنترل‌های پکن، باید استخراج را جذاب‌تر کند. اما دولت های غربی باید کار این صنعت را آسان تر کنند.
نوسانات قیمت، استخراج را مخاطره آمیز می کند و رقابت با صادرات کمتر از قیمت چین دشوار است. ساده‌سازی قوانین برنامه‌ریزی طاقت‌فرسا و مقررات شیمیایی در سراسر کشورها، در کنار اتخاذ استانداردهای زیست‌محیطی مشترک کمک خواهد کرد. هماهنگی بهتر در مورد مشوق های مالی نیز ضروری است. بیمه قیمت و مشارکت های دولتی-خصوصی می تواند به کاهش ریسک پروژه های کمیاب ترین فلزات کمک کند، در حالی که توافق نامه های بلند مدت می تواند امنیت تقاضا را تامین کند.
بازیافت یا جایگزینی برخی از فلزات حیاتی ممکن است پرهزینه و سخت باشد، اما حمایت از تحقیق و توسعه استراتژیک نیز مهم است. به عنوان مثال، گالیوم را می توان از خاکستر بادی زغال سنگ، محصول زائد حاصل از احتراق زغال سنگ استخراج کرد. سیلیکون همچنین می‌تواند جایگزین ارزان‌تری برای ژرمانیوم در کاربردهای الکترونیکی خاص باشد.
برای دهه‌ها، دولت‌ها در غرب مواد خام ارزان‌ قیمتی را از چین به دست می‌آوردند. خصومت اقتصادی بین ایالات متحده و چین نشان می دهد که ایجاد وابستگی به یک تامین کننده فلزات اساسی چقدر کوته بینانه بوده است. تسلط چین در این بخش غیرقابل نفوذ به نظر می رسد. اما اگر آمریکا و متحدانش بخواهند اهرم خود را در جنگ تجاری محکم تر کنند، تلاش هماهنگ تر بر روی مواد معدنی حیاتی کمک خواهد کرد.


منبع: فایننشال تایمز

۱۹ شهریور ۱۴۰۳ ۱۰:۳۱
تعداد بازدید : ۱۸۹
کد خبر : ۷۰,۷۹۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید