به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

توانایی عربستان در تنوع بخشیدن به اقتصاد خود

پایگاه خبری فولاد ایران- خالد الفالح، وزیر سرمایه‌گذاری عربستان سعودی در انجمن آمبروستی در سرنوبیو ایتالیا به استیو سدویک اظهار کرد، در حالی که ریاض از فرصت‌ های سرمایه‌گذاری «سبز» برای جذب منابع مالی خارجی استفاده می‌کند، تردیدها در مورد طرح تنوع اقتصادی این کشور را مهار می کند.
بسیاری از مردم شک داشتند که آیا توسعه کشوری مانند عربستان سعودی که برای چندین دهه به تجارت کالایی مانند نفت وابسته است، قادر به انجام آن است یا خیر.
به گزارش فولاد ایران، عربستان سعودی به عنوان یکی از بزرگترین اقتصادهای خاورمیانه و متحد کلیدی ایالات متحده در منطقه، در تلاش برای تحقق برنامه تنوع اقتصادی چشم انداز 2030 خود که شامل 14 پروژه عظیم، از جمله مجتمع صنعتی نئوم، به دنبال دور شدن از وابستگی تاریخی خود به درآمدهای نفتی است.
صندوق بین‌المللی پول امیدوار است که جریان‌های مالی در اقتصاد داخلی عربستان در این زمینه به بیش از 3 تریلیون دلار افزایش یابد و این کشور سرمایه گذاری داخلی خارجی را تا سال 2030 به 100 میلیارد دلار در سال برساند.
وزیر عربستان سعودی روز شنبه گفت که پس از گذشت هشت سال از تجلی چشم انداز 2030، پادشاهی اکنون "متعهدتر، مصمم تر" به این برنامه است و تاکنون 87 درصد از اهداف خود را اجرا کرده یا در شرف تکمیل است.
در سال‌های اخیر، پادشاهی تلاش کرده است بازار خود را آزاد کند و محیط کسب‌وکار خود را با اصلاحات در قوانین سرمایه‌گذاری و کار خود بهبود بخشد. صندوق بین‌المللی پول خاطرنشان کرد که تعداد مجوزهای سرمایه‌گذاری خارجی صادر شده در عربستان سعودی در سال 2023 تقریباً دو برابر شده است و داده‌های دولتی حاکی از افزایش سالانه 5.6 درصدی در جریان خالص سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سه ماهه اول است.
وزیر سرمایه‌گذاری عربستان سعودی گفت که بخشی از پیشنهاد ریاض به سرمایه‌گذاران خارجی، ابتکار عربستان سعودی برای «انرژی سبز» جهت کربن زدایی زنجیره‌های تأمین در مناطقی با منابع انرژی تجدیدپذیر است. بر اساس چشم انداز 2030، بزرگترین صادرکننده نفت جهان قصد دارد تا سال 2060 به انتشار خالص صفر برسد.


منبع: CNBC

۱۹ شهریور ۱۴۰۳ ۱۰:۳۴
تعداد بازدید : ۱۸۳
کد خبر : ۷۰,۷۹۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید