پایگاه خبری فولاد ایران- کربن زدایی از منبع برق جهان به بیش از صفحات خورشیدی و توربین های بادی نیاز دارد که برای تولید برق به نور خورشید و نسیم ثابت متکی هستند. ذخیره سازی در مقیاس شبکه راه حلی برای این مشکل متناوب ارائه می دهد، اما ظرفیت آن بسیار کم وجود دارد. پیش بینی رسمی آژانس بین المللی انرژی (IEA)، تخمین می زند که ظرفیت نصب شده جهانی ذخیره سازی باتری باید از کمتر از 200 گیگاوات (GW) در سال گذشته به بیش از یک تراوات (TW) تا پایان دهه افزایش یابد. و تقریباً 5TW تا سال 2050 تا جهان به انتشار خالص صفر برسد. خوشبختانه، با این حال، کسب و کار ذخیره انرژی در شبکه در نهایت توربوشارژ شده است.
ذخیره سازی در مقیاس شبکه به طور سنتی به سیستم های برق آبی متکی بود که آب را بین مخازن در بالا و پایین یک شیب حرکت می داد. این روزها باتری های غول پیکر که در ردیف های سوله چیده شده اند به طور فزاینده ای روش انتخابی هستند. طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی، سال گذشته 90 گیگاوات ذخیره باتری در سراسر جهان نصب شد که دوبرابر مقدار آن در سال 2022 بود. قیمت ها در حال کاهش است و مواد شیمیایی جدید در حال توسعه است.
Bain، یک شرکت مشاوره، تخمین می زند که بازار ذخیره سازی در مقیاس شبکه می تواند از حدود 15 میلیارد دلار در سال 2023 به بین 200 تا 700 میلیارد دلار تا سال 2030 و 1 تریلیون تا 3 تریلیون دلار تا سال 2040 افزایش یابد.
به گزارش فولاد ایران، کاهش قیمت باتریهای لیتیومی به پذیرش آنها در شبکه کمک میکند. بر اساس گزارش بلومبرگ، یک گروه تحقیقاتی، میانگین قیمت باتریهای لیتیومی ثابت در هر کیلووات ساعت ذخیرهسازی بین سالهای 2019 تا 2023 حدود 40 درصد کاهش یافته است. این باعث شده است که سازندگان باتری علاقه بیشتری به ذخیره سازی شبکه داشته باشند. در سال 2019 باتریهای لیتیومی ثابت تقریباً 50 درصد گرانتر از باتریهای مورد استفاده در خودروهای برقی بودند. با افزایش تولیدکنندگان، این تفاوت به کمتر از 20 درصد کاهش یافته است. آژانس بینالمللی انرژی تخمین میزند که انرژی خورشیدی همراه با باتریها اکنون با برق زغالسنگ در هند رقابت میکند و در مسیر ارزانتر شدن از انرژی گازی در آمریکا طی چند سال آینده است.
مرکز تولید جهانی باتری چین است. این کشور خانه چهار تا از پنج تولیدکننده بزرگ جهان، از جمله CATL و BYD است. سهم تولید باتری چین برای ذخیره سازی ثابت از تقریباً هیچ در سال 2020 به حدود یک پنجم در سال گذشته افزایش یافته است و از سهم مورد استفاده در لوازم الکترونیکی مصرفی پیشی گرفته است. سیاستهای داخلی به رشد کمک کرده است که پروژههای بزرگ خورشیدی و بادی را نیز ذخیرهسازی میکنند.
شرکت های باتری چین به شدت نوآور هستند. به عنوان مثال، CATL سرمایه گذاری خود را در تحقیق و توسعه از سال 2018 هشت برابر کرده است و در سال گذشته به 2.5 میلیارد دلار رسیده است. BYD که سرمایه گذاری زیادی در رباتیک و هوش مصنوعی انجام داده است، یک مرکز باتری در شهر Hefei چین ساخته است که تقریباً کاملاً خودکار است. اما این صنعت نیز در مازاد ظرفیت شنا می کند. صنعت این کشور برنامههایی برای افزایش ظرفیت 5.8 تراوات ساعت (TWh) تا سال 2025 اعلام کرده است که بیش از دو برابر ظرفیت فعلی جهانی 2.6 تراوات ساعت است.
این برای بسیاری از شرکتها در صنعت باتری، از جمله شرکتهایی که برای شبکه تولید میکنند، فاجعهبار خواهد بود. سقوط قیمت ها همچنین بسیاری از استارتاپ های باتری غربی را تحت فشار قرار داده است. یکی از نمونه ها نورث ولت سوئد است که سال گذشته زیان 1.2 میلیارد دلاری را گزارش کرد که نسبت به 285 میلیون دلار در سال 2022 افزایش یافته است.
با این حال، حمام خون در میان باتری سازان می تواند به جای آسیب رساندن به استفاده از ذخیره سازی باتری کمک کند. قیمتها ممکن است بیشتر کاهش یابد زیرا مولدترین شرکتها سهم بیشتری از بازار را در اختیار دارند. رقابت شدید در حال حاضر نوآوری را تحریک می کند، زیرا شرکت ها به دنبال فناوری های جدید برای کمک به رقابت هستند. باتریهای یون سدیم یکی از جایگزینهای امیدوارکننده هستند. آنها به لیتیوم گران قیمت نیاز ندارند، و اگرچه چگالی انرژی کمتری ارائه می دهند، اما برای باتری های ثابت مشکل کمتری نسبت به باتری های برقی دارند. ذخیره سازی در مقیاس شبکه به سرعت در حال پیشرفت است.
منبع: اکونومیست