به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

استطاعت مالی عربستان سعودی برای چشم انداز 2030

پایگاه خبری فولاد ایران- عربستان سعودی مدت‌هاست که به خود می‌بالد که کم‌هزینه‌ترین تولیدکننده نفت در جهان است و از این واقعیت حداکثر بهره را برده است. اکنون، با برنامه های بلندپروازانه هزینه برای یک اقتصاد متنوع، کمترین هزینه کمرنگ تر می شود چراکه این هزینه سربه سر نفت است که اهمیت دارد و در حال بالا رفتن است.
اوایل سال جاری، صندوق بین المللی پول هشدار داد که عربستان سعودی برای تأمین هزینه های خود به نفت 96.20 دلار در هر بشکه نیاز دارد. به گفته صندوق بین المللی پول، سطح قیمت کمتر به معنای کسری سالانه دیگری برای اقتصاد خلیج فارس است. صندوق بین‌المللی پول بازنگری رو به بالا خود را به هزینه‌های چشم‌انداز 2030 عربستان سعودی و تصمیم این کشور برای کاهش تولید روزانه نفت در تلاش برای تقویت قیمت‌ها نسبت داد.
به گزارش فولاد ایران، رشد مورد انتظار در عرضه نفت از ایالات متحده، گویان، برزیل، کانادا و حتی امارات متحده عربی و رشد کم جان مصرف نفت در چین، بزرگترین مشتری نفت پادشاهی، به این معنی است که هزینه های سرسام آور مالی پادشاهی احتمالاً افزایش خواهد یافت.
بحث این است که به دلیل رشد ضعیف تقاضای نفت در چین و افزایش مداوم عرضه از سوی کشورهای غیراوپک، قیمت نفت برای مدت طولانی‌تری ضعیف‌تر خواهد بود.
با این حال، نه ضعف در تقاضای نفت چین و نه اندازه رشد تولید چیزی تضمین شده نیست. به عنوان مثال، در ایالات متحده، اداره اطلاعات انرژی انتظار کاهش رشد تولید در سال جاری را پس از افزایش شگفت‌انگیز 1 میلیون بشکه در روز در سال 2023 دارد.
در گویان، اکسون چاه‌های بیشتری را به بهره‌برداری می‌رساند و برزیل در آرزوی دستیابی به رشد تولید عمده است، احتمالاً به افزایش جهشی ادامه خواهد داد، اما تأثیر آن به احتمال زیاد به قیمت‌های بین‌المللی بستگی دارد. این سه مورد مطمئناً می توانند روند اقتصادی عربستان سعودی را پیچیده کنند، اما این عوارض بالقوه ممکن است آنقدرها که به نظر می رسد چشمگیر نباشد، زیرا قیمت پایین نفت برای همه بد است.
عربستان سعودی با وجود تمام مشکلات سرسام‌آور، کم‌هزینه‌ترین تولیدکننده نفت خام در جهان است. در صورت لزوم می‌تواند برخی از برنامه‌های هزینه‌های خود را به تعویق بیندازد، اما از نظر تئوری بهتر از حفاری‌های شیل ایالات متحده و اپراتورهای برزیل، می‌تواند در برابر سقوط پایدار قیمت نفت مقاومت کند.
علاوه بر این، قیمت سر به سر تولید نفت ممکن است واقعاً نگاهی واقع‌بینانه به سلامت اقتصاد ارائه نکند، همانطور که در مقاله‌ای توسط تیم کالن، یکی از همکاران مهمان در موسسه کشورهای عربی خلیج فارس در واشنگتن پیشنهاد شده است. کالن نوشت: «برای عربستان سعودی، تولید و هزینه نفت اغلب به طور اساسی و سریع تغییر می کند.»
با ظرفیت قابل توجه تولید نفت مازاد و سیاست نشان داده شده برای تعدیل فعال تولید بسته به تقاضا و شرایط عرضه در بازار جهانی، تولید نفت برای کشوری که همیشه با ظرفیت کامل تولید می‌کند متغیرتر است. از لحاظ تاریخی، هزینه‌های دولت نیز با افزایش قیمت نفت تمایل به افزایش داشته است، به این معنی که بازار و قیمت نفت در نقطه سر به سر اغلب با هم حرکت می‌کنند.
به عبارت دیگر، این پیشنهاد که عربستان سعودی به دلیل اینکه نمی‌تواند بودجه برنامه‌ریزی‌شده خود را برآورده کند، با مشکل مواجه است، تا حدی دقیق است. پروژه‌های بزرگ را می‌توان به تعویق انداخت، همانطور که قبلاً در زمان افت قیمت انجام شده است.
همچنین می‌توان از بازارهای بدهی بین‌المللی که به نظر می‌رسد اوراق قرضه عربستان سعودی از محبوبیت قابل توجهی برخوردار است، نه بر خلاف سهام آرامکو، پول دریافت کرد. به نظر می رسد که اقتصادهای وابسته به نفت، با وجود رشد تولید در حال گذار غیراوپک، همچنان سرمایه گذاران را به سمت خود جذب می کنند.


منبع: Oilprice

۲۰ شهریور ۱۴۰۳ ۱۲:۱۳
تعداد بازدید : ۲۰۳
کد خبر : ۷۰,۸۱۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید