به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

اوج قیمت نفت، تهدیدی برای ثبات اقتصادی

پایگاه خبری فولاد ایران- استخراج نفت خام جهان در اواخر سال 2018 به بالاترین حد خود یعنی 84.6 میلیون بشکه در روز رسید و تولید از آن زمان تاکنون نتوانسته مجددا به آن سطح برسد. به این ترتیب، این سوال مطرح می شوذ که آیا تولید نفت قبلاً به اوج خود رسیده است؟
به گزارش فولاد ایران، قیمت نفت طی دوره ده ساله 2014 تا 2024 افزایش و کاهش یافته است. تغییر قیمت نفت تأثیرات متفاوتی بر تولید داشته است. اخیراً به نظر می‌رسد قیمت‌های پایین‌تر با تولید پایین ‌تر همراه باشد زیرا استخراج سود کمتری برای تولیدکنندگان داشته است. افزایش موقت قیمت نفت نیز کمک چندانی به افزایش تولید نمی کند. نظر اقتصاددانان مبنی بر اینکه استخراج نفت خام می تواند به طور نامحدود به افزایش خود ادامه دهد، زیرا تولید کمتر منجر به افزایش قیمت می شود که به نوبه خود منجر به تولید بیشتر می شود، درست نیست.
بر اساس داده های EIA ، بالاترین ماه تولید نفت خام در نوامبر 2018 با 84.6 میلیون بشکه در روز (mb/d) بوده است. بالاترین سال تولید نفت خام در سال 2018 بود که میانگین تولید نفت خام جهان 82.9 میلیون بشکه در روز بود. 24 ماه گذشته تولید نفت به طور میانگین تنها 81.7 میلیون بشکه در روز تولید داشته است. در مقایسه با سالی که بالاترین میانگین تولید را داشت، تولید نفت جهان 1.2 میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.
جمعیت جهان همچنان در حال رشد است. اگر به اقتصاددانان اعتقاد داشته باشیم، قیمت نفت باید در واکنش به افزایش تقاضا به سمت بالا حرکت کند. با این حال، قیمت نفت به طور کلی افزایش نیافته است. در واقع، تا لحظه نگارش این مقاله، قیمت نفت خام برنت 69 دلار است که کمتر از میانگین قیمت ماهانه اخیر است. این نگرانی وجود دارد که اقتصاد ایالات متحده وارد رکود شود و این رکود باعث شود قیمت ها بیشتر کاهش یابد.
به نظر می رسد تولید نفت اوپک به اندازه سایر منابع تولید تحت تأثیر قیمت باشد، زیرا اوپک نفت را برای صادرات می فروشد و از نظر تئوری می تواند به راحتی کاهش یابد.
چیزی که در مورد تولید نفت اوپک تا حدودی گیج کننده است این واقعیت است که اعضای اوپک مدام در حال تغییر هستند. داده‌هایی که EIA نمایش می‌دهد، تولید تاریخی فهرست فعلی اعضای اوپک است. بر اساس روش EIA برای نمایش تولید تاریخی نفت اوپک، اوج تولید اوپک در نوامبر 2016 با 32.9 بشکه در روز رخ داد. بالاترین سال تولید نفت در سال 2016 با 32.0 بشکه در روز بود که سال‌های 2017 و 2018 تقریباً به همین میزان بود. میانگین تولید در 24 ماه گذشته 29.2 میلیون بشکه در روز یا 2.8 میلیون بشکه در روز کمتر از تولید 32.0 میلیون بشکه در روز در بالاترین سال خود بوده است. بنابراین، تولید اخیر اوپک در مقایسه با بالاترین سال های مربوطه، بیشتر از تولید جهانی کاهش یافته است.
تجزیه و تحلیل تولید اوپک نسبت به قیمت نشان می‌دهد که الگوها در طول زمان تغییر می‌کنند.
قیمت‌ها بین سال‌های 2014 و 2024 به‌طور چشمگیری تغییر کرده است. به نظر می‌رسد این دوره‌ها الگوهای رشد تولید بسیار متفاوتی دارند:
• ژانویه 2016 تا نوامبر 2016 (افزایش تولید اوپک)
• دسامبر 2016 تا آوریل 2020 (کاهش تولید اوپک)
• می 2020 تا می 2024 (افزایش و سپس کاهش تولید اوپک)
در این دوره اولیه منتهی به نوامبر 2016، هر چه قیمت نفت کمتر باشد، تولید نفت اوپک بیشتر افزایش یافته است. اگر اوپک بخواهد کل درآمد خود را به اندازه کافی بالا نگه دارد، این رویکرد منطقی خواهد بود. اگر کشور دیگری (مانند ایالات متحده) جهان را با نفت پر می‌کرد و به دلیل عرضه بیش از حد قیمت‌ها را کاهش می‌داد، اوپک تصمیم نمی‌گرفت با کاهش تولید خود واکنش نشان دهد. در عوض، به نظر می رسد که حتی بیشتر پمپاژ کرده است. به این ترتیب، اوپک می‌تواند مطمئن شود که تولیدکنندگان آمریکایی واقعاً از عرضه جدید نفت خام خود درآمدی کسب نکرده‌اند.
در دوره دوم منتهی به آوریل 2020، قیمت ها به سطح بسیار پایینی سقوط کردند، اما تولید تغییر قابل توجهی نداشت. تغییر سطح تولید در پاسخ به یک شوک خاص دشوار است زیرا کل سیستم به گونه ای تنظیم شده است که سطح مشخصی از استخراج نفت را فراهم کند و ایجاد تغییرات زمان می برد. به غیر از این، به نظر نمی‌رسد قیمت‌ها تأثیر زیادی بر تولید داشته باشد.
در سومین دوره منتهی به می 2024، به نظر می رسد تولیدکنندگان اوپک گفته اند: «اگر قیمت بالا نباشد، ما تولید را کاهش خواهیم داد.» اما هنگامی که قیمت ها به طور موقت به سطوح بالایی رسید (در ماه مارس تا اوت 2022)، تولید واقعاً نمی توانست افزایش یابد، زیرا زیرساخت های لازم برای افزایش سطح تولید وجود نداشت.
شاید اگر قیمت ها برای مدت طولانی بسیار بالا می ماندند، تولید افزایش می یافت، اما این فقط یک حدس و گمان است. شرکت‌های نفتی، بدون توجه به آنچه که ممکن است به طور عمومی اعلام کنند، زیرساخت‌های استخراج زیادی را که به آن نیاز ندارند، ایجاد نمی‌کنند.
زمانی که ایالات متحده تلاش می کرد عرضه نفت داخلی خود را (از طریق نفت فشرده از شیل) افزایش دهد، در همان زمان که اوپک نیز تولید را افزایش می داد و عرضه بیش از حد نفت وجود داشت.
تولید نفت ایالات متحده بین ژانویه 2014 و آوریل 2015 افزایش یافت، زمانی که تولید به دلیل قیمت های پایین "متوقف" شد، (به طور متوسط 54 دلار در هر بشکه در ژانویه تا مارس 2015). از آن زمان، ایالات متحده تولید را کاهش داد. کاهش قیمت آسان بود و در سپتامبر 2016 به پایین ترین حد خود رسید. ترکیب افزایش عرضه نفت از سوی ایالات متحده و اوپک منجر به متوسط قیمت نفت تنها 46 دلار در هر بشکه در سه ماه قبل از سپتامبر 2016 شد.
در نهایت تولید نفت اوپک در نوامبر 2016 به اوج خود رسید و فضای بیشتری را برای تولید نفت ایالات متحده باقی گذاشت. همچنین، قیمت نفت توانست افزایش یابد و در اکتبر 2018 به اوج 81 دلار در هر بشکه رسید. تولید جهانی نفت خام در نوامبر 2018 به اوج خود رسید، اما حتی این قیمت های بالاتر برای تولیدکنندگان اوپک بسیار پایین بود. آنها اعلام کردند که تولید را از ژانویه 2019 کاهش می دهند تا بیشتر قیمت ها را افزایش دهند.
در طول دومین افزایش، تولید نفت آمریکا در نوامبر 2019 به 12.9 میلیون بشکه در روز رسید. قیمت نفت در سه ماه قبل از نوامبر 2019 تنها 61 دلار در هر بشکه بود. بدیهی است که این برای حفظ تولید نفت در همان سطح کافی نبود. بنابراین، تعداد چاه های حفر شده به سرعت شروع به افزایش کرد.
حفاری ها تصمیم گرفتند که چاه ها را تکمیل نکنند زیرا نشانه های اولیه حاکی از آن بود که چاه ها به اندازه کافی بهره وری ندارند. به همین دلیل، تولید نفت ایالات متحده پیش از کاهش تولید نفت مرتبط با کووید، که از حدود آوریل و می 2020 آغاز شد، شروع به کاهش کرده بود.
افزایش تولید نفت ایالات متحده از ماه مه 2020 یک روند پر از دست انداز بوده است و اوج تولید نفت ایالات متحده در دسامبر 2023 ممکن است آخرین اوج آن باشد.
افزایش تولید نفت از ماه می 2020 شامل تکمیل بسیاری از چاه‌های حفر شده اما ناتمام (DUC) بوده است. این احتمال وجود دارد که تولید نفت خام آمریکا در سال آینده به تدریج کاهش یابد. حتی ممکن است که از دسامبر
اوج ماهانه سال 2023 هرگز فراتر نخواهد رفت.
چین بزرگترین واردکننده نفت در جهان امروز است. به نظر می رسد اقتصاد آن اکنون در حال مبارزه است. این به خودی خود می تواند قیمت جهانی نفت را پایین بیاورد. ما اغلب به این واقعیت فکر نمی کنیم که قیمت نفت باید هم به اندازه کافی برای تولیدکنندگان و هم برای مصرف کنندگان پایین باشد.
اقتصاددانان دوست دارند فکر کنند که قیمت نفت می‌تواند بی‌پایان افزایش یابد و امکان استخراج بیشتر نفت را فراهم کند، اما تاریخ نشان می‌دهد که این چیزی نیست که اتفاق می‌افتد.
تجربه سال‌های 2014 و 2015 نشان می‌دهد که حتی اگر قیمت نفت به سطوح بالایی برسد، لزوما برای مدت طولانی بالا نمی‌ماند. اگر چندین بخش از جهان به طور همزمان با تولید نفت بالاتر واکنش نشان دهند، قیمت ها ممکن است مانند سال 2014 سقوط کنند.
وضعیت اوج نفت بسیار پیچیده تر از آن چیزی است که مدل های اقتصاددانان به نظر می رسد. به نظر می رسد عرضه جهانی نفت خام اکنون از اوج خود گذشته است. ممکن است در چند سال آینده به میزان قابل توجهی کاهش یابد. بانک های مرکزی سخت تلاش کرده اند تا قیمت نفت را در محدوده قابل قبولی برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نگه دارند، اما این امر به طور فزاینده ای غیرممکن می شود. ما در زمان جالبی زندگی می کنیم!


منبع: Oilprice

۲۵ شهریور ۱۴۰۳ ۱۰:۳۲
تعداد بازدید : ۱۷۰
کد خبر : ۷۰,۸۶۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید