به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

اقتصاد چین در حال گذر از یک تعدیل آهسته، دردناک و دشوار

پایگاه خبری فولاد ایران- به دنبال مجموعه ای از داده های منتشر شده در آخر هفته از چین که چشم انداز نسبتاً تیره ای را برای اقتصاد این کشور ترسیم می کرد، تحلیلگران انتظارات خود را برای رشد تولید ناخالص داخلی کل سال این کشور کاهش دادند.
اسوار پراساد، استاد تجارت و اقتصاد بین‌الملل در دانشگاه کرنل، در گزارش خود با عنوان «نشانه‌های خیابانی آسیا» گفت: «خبر خوبی در این دور اخیر داده‌ها وجود نداشته است، و این الگوی چند ماه اخیر بوده است.»
پراساد گفت: هم مسائل بلندمدت مربوط به قیمت ملک و غیره و هم مسائل کوتاه مدت مربوط به تقاضای داخلی به ویژه به ویژه سرمایه گذاری خصوصی و مصرف خانوار به هیچ وجه خوب عمل نکرده است.
او هشدار داد که چشم انداز اقتصادی پکن برای نیمه دوم سال اکنون "قرمز چشمک زن یا تقریباً نزدیک به قرمز" است.
دانکن رایگلی، استراتژیست ارشد در Everbright Securities International، در "Squawk Box Europe" گفت: «دولت چین تا حدودی توانسته است تعدیل بزرگ در بازار مسکن را از بخش مالی جدا کرده و از یک بحران بزرگتر جلوگیری کند و آنها در حال گذراندن این نوع تنظیم آهسته، دردناک و سخت هستند.»
داده‌های منتشر شده در روز شنبه نشان داد که خرده‌فروشی، تولید صنعتی و سرمایه‌گذاری شهری چین در ماه آگوست کندتر از حد انتظار رشد کرده است که همگی انتظارات اقتصاددانان مورد نظرسنجی رویترز را نادیده می‌گیرند. نرخ بیکاری شهری به بالاترین حد در شش ماه گذشته رسید، در حالی که قیمت مسکن سالانه با سریع ترین سرعت در 9 سال گذشته کاهش یافت.
به گزارش فولاد ایران، این ارقام جدیدترین در مجموعه ای از ناامیدی ها برای دومین اقتصاد بزرگ جهان بود که بهبودی ضعیف از همه گیری کووید-19 را تجربه کرده است.
پراساد از دولت چین به دلیل کندی در اجرای اقدامات جسورانه تر برای تحریک اقتصاد انتقاد کرد و گفت: «استفاده از سیاست پولی مستلزم اقدامات نسبتاً قابل توجهی است. همچنین نیاز به اقدام اولیه دارد، و ما هیچ یک از آنها را از سوی دولت چین ندیده‌ایم.»
با توجه به اینکه به طور گسترده ای انتظار می رود فدرال رزرو آمریکا تا اواخر این هفته نرخ بهره را کاهش دهد، هلن کیائو، اقتصاددان ارشد چین بزرگ و رئیس اقتصاد آسیا در بانک آمریکا گفت که بانک خلق چین احتمالاً به اندازه همتای آمریکایی خود نرخ ها را کاهش نخواهد داد.
کیائو گفت که با این حال، کاهش رشد اقتصادی مستلزم کاهش بیشتر است و افزود که امنیت شغلی و رشد درآمد محرک‌های اصلی هزینه‌های مصرف‌کننده هستند و در حال حاضر، هیچ کدام در چین وجود ندارند.
بانک آمریکا پیش بینی خود را برای رشد تولید ناخالص داخلی چین در سال 2024 به 4.8 درصد کاهش داده بود، کمتر از هدف دولت برای 5 درصد. سیتی گروپ نیز پس از انتشار داده های آخر هفته، پیش بینی خود را به 4.7 درصد کاهش داد.


منبع: CNBC

۲۷ شهریور ۱۴۰۳ ۱۲:۳۷
تعداد بازدید : ۱۷۸
کد خبر : ۷۰,۸۹۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید