به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

سود بادآورده بانک های امریکا در دوره نرخ‌های بالای فدرال رزرو

پایگاه خبری فولاد ایران- تحلیل داده‌های رسمی فایننشال تایمز نشان می‌دهد که بانک‌های ایالات متحده یک تریلیون دلار از دوره دو و نیم ساله نرخ‌های بهره بالا فدرال رزرو به دست آوردند. بررسی داده‌های شرکت بیمه سپرده فدرال نشان داد وام دهندگان بازدهی بالاتری برای سپرده‌های خود در فدرال رزرو دریافت کردند، درحالیکه نرخ‌ها را برای بسیاری از سپرده ها پایین‌تر نگه داشتند.
به گزارش فولاد ایران، در حالی که نرخ برخی از حساب های پس انداز مطابق با هدف فدرال رزرو برای بیش از 5 درصد افزایش یافت، اکثریت قریب به اتفاق سپرده گذاران، به ویژه سپرده گذاران در بزرگترین بانک ها، مانند JPMorgan Chase و Bank of America، به مراتب کمتر شدند. بر اساس داده‌های نظارتی، در پایان سه ماهه دوم، متوسط بانک ایالات متحده به سپرده‌گذاران خود با نرخ سالانه تنها 2.2 درصد سود پرداخت می‌کرد. این بالاتر از 0.2 درصدی است که دو سال پیش پرداخت کردند، اما بسیار کمتر از نرخ 5.5 درصدی یک شبه فدرال رزرو است که خود بانک ها می توانند دریافت کنند.
این در تضاد شدید با اروپاست، جایی که برخی از دولت‌ها مالیات‌های بادآورده‌ای را بر بانک‌هایی که از نرخ‌های بهره بالاتر سود می‌بردند، وضع کردند.
فدرال رزرو این هفته نرخ اصلی خود را نیم درصد کاهش داد. برخی از بانک های ایالات متحده به دنبال این بودند که این کاهش ها را در اسرع وقت به سپرده گذاران منتقل کنند، اقدامی که باعث افزایش حاشیه سود آنها می شد. ساعاتی قبل از کاهش نرخ بهره در روز چهارشنبه، سیتی به کارمندان خود در بانک خصوصی خود که مشتریان ثروتمند آن معمولاً نرخ های ترجیحی دریافت می کنند، گفت که اگر بانک مرکزی ایالات متحده نرخ ها را تا نیم درصد کاهش دهد، بانک نیز همین کار را با نرخ خود انجام خواهد داد. جی پی مورگان گفت که هدف این بانک تضمین یک نرخ منصفانه و رقابتی است و سیتی از اظهار نظر خودداری کرد.
در اوایل سال جاری گزارشی از انجمن مدیریت ریسک بانک ها را با پمپ بنزین ها مقایسه کرد که معمولاً قیمت ها را سریع افزایش می دهند و به کندی کاهش می دهند. در مقابل، بانک‌ها در افزایش نرخ‌هایی که برای سپرده‌ها و حساب‌های پس‌انداز ارائه می‌کنند کند هستند، اما سریع آن را کاهش می‌دهند.
هنگامی که فدرال رزرو در مارس 2022 شروع به تشدید سیاست های پولی کرد، بسیاری از تحلیلگران پیش بینی کردند که رقابت از سوی شرکت های فناوری مالی جدید و سهولت فزاینده ای که مصرف کنندگان می توانند پول نقد را جابجا کنند، بانک ها را مجبور می کند تا سهم بیشتری از نرخ های بالاتر را به سپرده گذاران خود اختصاص دهند، اما محاسبات نشان می‌دهد که آن‌ها می‌توانند بسیاری از مزایا را حفظ کنند. شکست بانک سیلیکون ولی و سایرین در اوایل سال 2023 بسیاری از بانک‌های متوسط و کوچک‌تر را مجبور کرد تا نرخ‌های خود را افزایش دهند تا از فرار سپرده‌گذاران جلوگیری کنند. بانک‌های بزرگ‌تر شاهد هجوم نقدینگی بودند که به آنها اجازه می‌داد تا نیاز به مطابقت با نرخ‌های بالاتر را در جاهای دیگر به تعویق بیاندازند.
بر اساس آخرین داده های موجود، به طور کلی بانک های ایالات متحده از مارس 2022 تا اواسط سال جاری حدود دو سوم از سود نرخ های بهره بالاتر فدرال رزرو را به دست آوردند. آنها نزدیک به 600 میلیارد دلار سود به سپرده گذاران پرداخت کردند. آخرین باری که فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش داد، از اوایل سال 2016 تا اوایل سال 2019، بانک های ایالات متحده 77 درصد از سود را به دست آوردند.
اگرچه فدرال رزرو اکنون شروع به کاهش سیاست های پولی کرده است، اما سهام بانک ها در روز پنجشنبه واکنش مثبتی نشان دادند زیرا سرمایه گذاران شرط می بستند که نرخ های پایین تر و اقتصاد نسبتاً سالم تقاضای بیشتری برای استقراض ایجاد می کند و فعالیت معاملات بانکی سرمایه گذاری را تقویت می کند.


منبع: فایننشال تایمز

۲ مهر ۱۴۰۳ ۰۹:۳۹
تعداد بازدید : ۱۵۷
کد خبر : ۷۰,۹۶۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید