به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

بازار داغ استارت آپ های هوش مصنوعی در خاور میانه

پایگاه خبری فولاد ایران- کشورهای نفت خیز مانند عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت و قطر به دنبال تنوع بخشیدن به اقتصاد خود بوده اند و به سرمایه گذاری های فناوری به عنوان یک پوشش محافظ روی آورده اند. بر اساس داده‌های Pitchbook، در سال گذشته، منابع مالی شرکت‌های هوش مصنوعی توسط دولت‌های خاورمیانه پنج برابر شده است.
گفته ها حاکی از این است که MGX، یک صندوق جدید هوش مصنوعی خارج از امارات متحده عربی، در میان سرمایه‌گذارانی بود که به دنبال دریافت بخشی از آخرین جمع‌آوری سرمایه OpenAI در این هفته بودند. افرادی که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند که این دور قرار است OpenAI 150 میلیارد دلار ارزش گذاری کند.
به گزارش فولاد ایران، تعداد کمی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارای سرمایه کافی برای رقابت با چک‌های چند میلیارد دلاری شرکت‌هایی مانند مایکروسافت و آمازون هستند. اما این صندوق‌های دولتی مشکلی برای تامین پول نقد برای معاملات هوش مصنوعی ندارند. آنها به نمایندگی از دولت های خود سرمایه گذاری می کنند که به لطف افزایش قيمت انرژی در سال های اخیر، درآمد خوبی داشته اند. بر اساس گزارش گلدمن ساکس، انتظار می‌رود که ثروت کل کشورها از 2.7 تریلیون دلار تا سال 2026 به 3.5 تریلیون دلار افزایش یابد.
صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی یا PIF به بیش از 925 میلیارد دلار رسیده است. صندوق مبادله امارات 302 میلیارد دلار سرمایه دارد و سازمان سرمایه گذاری ابوظبی یک تریلیون دلار تحت مدیریت دارد. سازمان سرمایه گذاری قطر 475 میلیارد دلار دارد، در حالی که دارایی صندوق کویت از 800 میلیارد دلار عبور کرده است.
PIF عربستان سعودی در حال مذاکره برای ایجاد شراکت 40 میلیارد دلاری با شرکت سرمایه گذاری آمریکایی Andreessen Horowitz است. همچنین یک صندوق اختصاصی هوش مصنوعی به نام شرکت سعودی برای هوش مصنوعی یا SCAI راه اندازی کرد.
این فقط خاورمیانه نیست که به این فضا پول می پاشد. بر اساس گزارش Pitchbook، صندوق مستقل فرانسوی Bpifrance 161 قرارداد هوش مصنوعی و یادگیری ماشین را در چهار سال گذشته امضا کرده است، در حالی که Temasek خارج از سنگاپور 47 معامله را انجام داده است. GIC، یکی دیگر از صندوق های مورد حمایت سنگاپور، 24 معامله را انجام داده است.
برای ایالات متحده، سرمایه گذاری صندوق های ثروت دولتی در شرکت های آمریکایی، و نه در دشمنان جهانی مانند چین، یک اولویت ژئوپلیتیکی بوده است.


منبع: CNBC

۲ مهر ۱۴۰۳ ۰۹:۴۵
تعداد بازدید : ۱۶۲
کد خبر : ۷۰,۹۶۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید