به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

کنترل مدیریت نرخ ارز چین در آستانه انتخابات ایالات متحده

پایگاه خبری فولاد ایران- پس از اینکه برنامه‌های محرک چین و پذیرش نرخ‌های بهره پایین‌تر توسط فدرال رزرو آمریکا، ارزهای آسیایی را در برابر دلار آمریکا افزایش داد، افزایش شدید ارزش یوان در حال آزمایش سیاست‌های مدیریت ارزی پکن است. نرخ مبادله لحظه ای یوان به شدت با "اصلاح" رسمی تعیین شده توسط بانک مرکزی در هفته های اخیر حرکت کرده است، که نشان می دهد پکن در حالی که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حال نزدیک شدن است، کنترل این ارز را مجدداً در دست گرفته است.
به گزارش فولاد ایران، بانک خلق چین نرخ رسمی هر یوان را در بیشتر سال جاری بین 7.1 تا 7.2 دلار نگه داشت، اما در ماه گذشته امکان تحرک بسیار بیشتری در اصلاح را فراهم کرد. نشانه ای از اینکه پکن در حال مهندسی یک افزایش کنترل شده برای کاهش اثرات بازگشت سریع دارایی های چین از خارج است.
ناتان سوامی، رئیس FX گفت: «در حالی که مقامات چینی احتمالاً از تغییر فشارهای بی‌امان کاهش ارزش یوان که در بیشتر سال‌های 2023 و 2024 وجود داشت استقبال می‌کنند، این احتمال وجود دارد که آنها سرعت افزایش بیشتر را نیز زیر نظر داشته باشند.» سوامی افزود که افزایش بیشتر این ارز می تواند رقابت پذیری صادرکنندگان چینی را که مقادیر قابل توجهی دلار آمریکا در اختیار دارند، تضعیف کند.
نمودار خطی یوان/دلار نشان می دهد که یوان به شدت در برابر دلار تقویت شده است. امسال، بانک مرکزی مداخلات خود در بازار را با فشار دادن بانک های دولتی برای خرید دلار در هنگام افزایش بازارهای ارز، مانند سقوط معاملات در ماه اوت، پنهان کرده است. خالص دارایی‌های خارجی بانک‌های دولتی در آن ماه افزایش یافت که نشانه‌ای از احتمال وقوع چنین مداخلاتی بود.
مانیک ناراین، رئیس استراتژی بازارهای نوظهور در UBS، گفت: «از آنجایی که مقامات بیشتر برای حمایت از رشد تلاش می‌کنند، یوان در پشت آن تقویت شد.»
تحلیلگران می‌گویند که پکن احتمالاً از طریق انتخابات ایالات متحده که می‌تواند مسیر دلار را به شدت تغییر دهد، کنترل ارز را حفظ خواهد کرد، اگر رأی دهندگان از سیاست‌های تعرفه‌های بالای دونالد ترامپ حمایت کنند، می‌تواند اقتصاد صادراتی چین را تضعیف کند و دلار آمریکا را تقویت کند.
استراتژیست های FX در Macquarie می گویند: "در آستانه انتخابات ایالات متحده، ما انتظار داریم که نرخ یوان به 7.10 کاهش یابد، تا اوایل سال 2025 در صورت پیروزی احتمالی ترامپ به سمت 7.30 حرکت کند، یا در صورت پیروزی کامالا هریس به 6.95 کاهش یابد."
اما صحنه جنگ دلاری چین بسیار حیرت‌انگیز است. ذخایر خارجی چین در ماه سپتامبر حدود 3.3 تریلیون دلار بود و بسیاری از صادرکنندگان آن دلارهای خود را از تجارت خارج از کشور جمع آوری کرده اند. بانک‌های دولتی چین هفته گذشته در حال خرید دلار بودند تا از افزایش یوان جلوگیری کنند.
Trinh Nguyen، اقتصاددان ارشد آسیای نوظهور در Natixis گفت: «اقتصاد قوی‌تر چین می‌تواند به نفع سایر ارزهای آسیایی باشد، به‌ویژه ارزهای کشورهایی که چین را شریک تجاری برتر خود می‌دانند مانند اندونزی یا اقتصاد گردشگری آنها تا حدی به بازدیدکنندگان چینی مانند تایلند وابسته است.» او گفت: «مصرف‌کنندگان چینی اگر اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند کیف پول خود را باز می‌کنند. این عوامل آسیای در حال ظهور را کاملاً حمایت می‌کند.»
منبع: فایننشال تایمز

۱۶ مهر ۱۴۰۳ ۲۲:۴۳
تعداد بازدید : ۶۱
کد خبر : ۷۱,۱۰۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید