به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

سوخت های فسیلی و آینده تامین مالی آب و هوا

پایگاه خبری فولاد ایران- یک مطالعه اخیر نشان می دهد که برخی از ثروتمندترین کشورهای جهان می توانند سالانه حدود 5 تریلیون دلار از منابع مالی آب و هوا از طریق مالیات های بادآورده بر سوخت های فسیلی، توقف یارانه های مضر و مالیات بر ثروت میلیاردرها به دست آورند. تحقیقات جدیدی که توسط سازمان Oil Change International در ماه سپتامبر منتشر شد، نشان می‌دهد که کشورهای ثروتمند در سراسر جهان این پتانسیل را دارند که حدود پنج برابر بیشتر از کشورهای کم‌درآمد برای تامین مالی آب و هوا، پول جذب کنند.
به گزارش فولاد ایران، کشورهای در حال توسعه حداقل یک تریلیون دلار در سال از بودجه عمومی درخواست کرده اند تا از آنها در تلاش های کربن زدایی و واکنش به رویدادهای شدید آب و هوایی حمایت کنند. با این حال، تا به امروز، کشورهای با درآمد بالا هیچ جایی نزدیک به این سطح از بودجه برای حمایت از گذار سبز جهانی ارائه نکرده اند. بیشتر تأمین مالی در قالب وام های کم بهره از بانک جهانی و سایر مؤسسات مالی است، نه به شکل سرمایه گذاری که برای مقابله با تغییرات آب و هوایی به شدت مورد نیاز است.
برزیل به‌عنوان رهبر کنونی گروه ۲۰، کشورهای عضو را تشویق می‌کند تا مالیات ۲ درصدی بر دارایی میلیاردرها را برای کمک به تأمین مالی انتقال سبز جهانی وضع کنند. این نوع مالیات بر ثروت می تواند به جمع آوری 483 میلیارد دلار در سطح جهانی کمک کند.
لوری ون دربورگ، مدیر امور مالی در Oil Change International، اظهار داشت: «سال گذشته، کشورها توافق کردند که سوخت‌های فسیلی را به تدریج کنار بگذارند. اکنون زمان آن فرا رسیده است که کشورهای ثروتمند برای تبدیل این وعده به عمل، هزینه پرداخت کنند. هیچ کمبودی در پول عمومی برای کشورهای ثروتمند وجود ندارد تا سهم منصفانه خود را برای اقدامات آب و هوایی، در داخل و خارج از کشور بپردازند. آن‌ها می‌توانند تریلیون‌ها کمک بلاعوض و کمک‌های مالی معادل اقلیمی را با پایان دادن به سوخت‌های فسیلی، وادار کردن آلاینده‌ها به پرداخت و تغییر قوانین مالی ناعادلانه ارائه کنند.»
در حالی که پتانسیل قابل توجهی برای افزایش سطوح بالای مالی برای آب و هوا وجود دارد، با این حال، کشورها تاکنون نتوانسته اند در مورد میزان بودجه ای که به کشورهای کم درآمد برای مقابله با تغییرات آب و هوایی ارائه می دهند، به توافق برسند. در ماه ژوئیه، آذربایجان برنامه‌های خود را برای ایجاد یک صندوق یک میلیارد دلاری برای حمایت از برخی از کشورهایی که بیشتر تحت تأثیر تغییرات آب و هوایی قرار گرفته‌اند، برای مقابله با این اثرات و همچنین توسعه ظرفیت انرژی سبز آنها اعلام کرد.
بسیاری از کشورهای در حال توسعه می گویند که بدون حمایت مالی بیشتر از سوی کشورهای ثروتمند نمی توانند اهداف اقلیمی جاه طلبانه تری ایجاد کنند. در خلال COP28، سال گذشته در دبی، بیش از 120 کشور متعهد شدند که ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر را تا سال 2030 سه برابر کنند. با این حال، این کاهش بی نتیجه خواهد بود مگر اینکه حمایت بیشتری از کشورهای در حال توسعه برای انجام آن صورت بگیرد.
بسیاری از کشورهای کم درآمد در حال صنعتی شدن هستند که باعث افزایش انتشار گازهای گلخانه ای آنها می شود. این امر به ویژه در کشورهایی مانند گویان و نامیبیا که شاهد توسعه سریع بخش نفت و گاز خود هستند مشهود است. با تحقیقات انجام شده توسط Oil Change، این موضوع روشن است این سازمان امیدوار است که به تشویق کشورهای ثروتمند برای انجام کارهای بیشتر برای حمایت از انتقال سبز جهانی کمک کند.
منبع: Oilprice
۱۶ مهر ۱۴۰۳ ۲۲:۴۵
تعداد بازدید : ۶۲
کد خبر : ۷۱,۱۰۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید