پایگاه خبری فولاد ایران- اتصالات بین انرژی، تجارت و تولید صنعتی در حال عمیقتر شدن است. اقتصاد جدید انرژی که در حال ظهور است، فرصتهای بزرگی را برای کشورهایی فراهم میکند که به دنبال تولید فناوریهای پیشرفته انرژی، اجزا و مواد مرتبط با آن هستند.
به گزارش فولاد ایران، در حالی که بازارهای انرژی بادی و خورشیدی به بلوغ رسیده و تثبیت شدهاند، فرصتهای جدیدی برای سرمایهگذاری در انرژی در حال ظهور هستند. در سال 2024، با وجود افزایش هزینههای تأمین مالی و چالشهای ژئوپلیتیکی، رشد سرمایهگذاری در این حوزه چشمگیر بود. سرمایهگذاری در ذخیرهسازی باتری بیش از 20 درصد افزایش یافت و از 50 میلیارد دلار فراتر رفت. همچنین پروژهها و توافقنامههایی در زمینه هیدروژن پاک و سوخت پایدار هوانوردی (SAF) اعلام شد و انرژی هستهای پیشرفته نیز دوباره رونق گرفت.
بر اساس اهداف فعلی گذار انرژی، سرمایهگذاری در ذخیرهسازی، سوختهای پاک، جذب کربن و انرژی هستهای پیشرفته میتواند تا سال 2030 از 500 میلیارد دلار در سال فراتر رود.
افزایش نقش دولتها در سرمایهگذاریهای انرژی پیشرفته
دولتها به طور فزایندهای به دنبال سهمی از این سرمایهگذاریها هستند تا اشتغال ایجاد کنند، ظرفیت تولید صنعتی خود را گسترش دهند و امنیت انرژی کشورشان را تقویت کنند. کاهش انتشار کربن ممکن است یک مزیت جانبی باشد، اما اکنون رویکردها تغییر کرده و ملاحظات استراتژیک اغلب بر تغییرات اقلیمی اولویت دارند.
در همین راستا، سیاستهای دولتی یکپارچهتر شدهاند و بر اشتغال، سرمایهگذاری و تأثیرات اقتصادی گستردهتر تمرکز دارند. دولتها سیاستهای گذار انرژی خود را با اهداف صنعتی و اقتصادی هماهنگ کردهاند.
با این حال، برای جذب سرمایهگذاری در راهحلهای پیشرفته انرژی و ایجاد اشتغال، رشد و امنیت انرژی، دولتها باید همکاریهای قوی با نوآوران، شرکتهای انرژی، مصرفکنندگان و سرمایهگذاران برقرار کنند.
دلایل سرمایهگذاری در انرژی پیشرفته
راهحلهای پیشرفته انرژی معمولاً در مقایسه با منابع ارزانتر، هزینه بیشتری دارند، اما مزایای استراتژیک آنها میتواند این هزینهها را جبران کند. این مزایا دولتها را به سرمایهگذاری در توسعه صنعت و حمایت از مصرفکنندگان برای تولید و استفاده از این راهحلها ترغیب میکند.
با وجود مزایای اقتصادی قابلتوجه، ایجاد توجیه اقتصادی برای این پروژهها دشوار است. این مزایا معمولاً در طول زمان توزیع میشوند، اما هزینههای اولیه بر دوش تعداد محدودی از سرمایهگذاران قرار دارد.
برای تأمین مالی این پروژهها، لازم است که مزایای اجتماعی آنها به مشوقهای مالی قابلتبدیل شوند تا سرمایهگذاران خصوصی جذب شوند. این پروژهها باید با سیاستهای عمومی که قابلیت مالی آنها را افزایش میدهند، پشتیبانی شوند.
رقابت جهانی برای سرمایهگذاریها
رویکردهای متفاوتی در جهان مشاهده میشود. سیاستهای صنعتی و انرژی چین بهویژه در ایجاد تقاضای داخلی و توسعه زنجیرههای تأمین بسیار مؤثر بوده است.
در هند، مشوقهای تولید داخلی و الزامات قانونی برای توسعه انرژی پاک، این کشور را به یکی از بازیگران اصلی در زمینه ذخیرهسازی انرژی و هیدروژن پاک تبدیل کرده است.
با شتابگیری رقابت جهانی برای انرژیهای سبز، این سیاستهای صنعتی و اقتصادی – نه صرفاً سیاستهای انرژی – تعیین میکنند که کدام کشورها در گذار انرژی پیشرو خواهند شد. برندهها و بازندههای این رقابت بستگی به اهداف سیاستگذاری هر کشور دارند: برخی بر کاهش انتشار کربن تمرکز دارند، در حالی که برخی دیگر به دنبال ایجاد مشاغل در بخش انرژیهای پاک یا کاهش وابستگی به واردات انرژی هستند.
ایجاد یک جامعه انرژی پیشرفته
مجمع جهانی اقتصاد (WEF) از رویکردی یکپارچه برای توسعه راهحلهای انرژی پاک، از جمله ذخیرهسازی انرژی، هستهای پیشرفته، سوختهای پاک، هیدروژن و جذب کربن حمایت میکند. هیچ فناوریای بهتنهایی نمیتواند گذار انرژی را محقق کند – بلکه به ترکیبی از راهحلها نیاز است.
مناطق، صنایع و شرکتهای مختلف راهبردهای متفاوتی دارند، اما باید با یکدیگر همکاری کنند. پلتفرمهایی مانند انجمن راهحلهای انرژی پیشرفته در مجمع جهانی اقتصاد میتوانند به تسریع این همکاری و استقرار فناوریهای جدید مانند ذخیرهسازی انرژی، سوختهای پاک، هیدروژن، هستهای پیشرفته و جذب کربن کمک کنند و زمان توسعه آنها را از چندین دهه به چند سال کاهش دهند.
رهبران صنعت باید در بخشهای پیشرو سیستم انرژی فعالیت کنند تا آینده و چارچوب صنعت راهحلهای انرژی پیشرفته را شکل دهند. همکاری با نوآوران، شرکتهای بزرگ انرژی، مصرفکنندگان انرژی و سرمایهگذاران میتواند به تدوین سیاستگذاریهای مناسب کمک کند و گذار انرژی را هموار و سودمند سازد.
منبع: مجمع جهانی اقتصاد