پایگاه خبری فولاد ایران- تعطیلی پالایشگاهها، همراه با افزایش تقاضا برای بنزین، گازوئیل و سوخت جت، به زودی باعث کاهش حجم در دسترس این محصولات خواهد شد و این کاهش از سال آینده به طور محسوسی احساس خواهد شد. بر اساس هشدار اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA)، این وضعیت ممکن است ذخایر سوخت را به پایینترین سطح از سال ۲۰۰۰ برساند.
بر اساس آخرین گزارش چشمانداز کوتاهمدت انرژی ماهانه EIA، دو پالایشگاه قرار است امسال تعطیل شوند؛ یکی در هیوستون و دیگری در لسآنجلس. پالایشگاه هیوستون که متعلق به شرکت LyondellBasell است، با ظرفیت پردازش ۲۶۳,۷۷۶ بشکه در روز، فرآیند تعطیلی خود را آغاز کرده است. پالایشگاه لسآنجلس که متعلق به شرکت فیلیپس ۶۶ (Phillips 66) است، ظرفیت ۱۳۸,۷۰۰ بشکه در روز دارد. تعطیلی این دو پالایشگاه، ظرفیت تولید سوخت ایالات متحده را ۴۰۰,۰۰۰ بشکه در روز کاهش خواهد داد.
به گزارش فولاد ایران، در ایالات متحده، پالایشگاهها در دوره دولت بایدن تحت فشار بیشتری قرار گرفتند تا مطابق با سیاستهای انرژیمحور مرتبط با تغییرات اقلیمی، به جای سوختهای نفتی، به سوختهای زیستی (Biofuels) روی آورند. در کالیفرنیا، این فشار هم در سطح فدرال و هم در سطح ایالتی شدید بوده است. اخیراً دولت ایالتی ساکرامنتو از پالایشگاههای کالیفرنیا خواسته است که سطح مشخصی از ذخایر سوخت را برای جلوگیری از افزایش قیمتها حفظ کنند؛ اما پالایشگران معتقدند که این سیاستهای دولتی، که به دنبال حذف تدریجی وسایل نقلیه با سوخت نفتی است، علت اصلی افزایش قیمتها محسوب میشود.
با تعطیلی این پالایشگاهها، عرضه سوخت بهویژه گازوئیل و سوخت جت کاهش خواهد یافت. پیشبینی میشود که کمبود گازوئیل در سطح جهانی از امسال خود را نشان دهد، زیرا انتظار میرود ۱ میلیون بشکه در روز از ظرفیت پالایش در اروپا و ایالات متحده به طور دائم تعطیل شود.
در مقابل، طبق تخمین رویترز در پایان سال ۲۰۲۴، چین، هند و اندونزی مجموعاً ۸۰۰,۰۰۰ بشکه در روز ظرفیت پالایشی جدید راهاندازی خواهند کرد، اما این میزان باز هم با کمبود ۲۰۰,۰۰۰ بشکهای در روز مواجه خواهد بود. در همین حال، تقاضای سوخت همچنان در حال افزایش است و فراتر از پیشبینیها بوده است.
چشمانداز پالایشی ایالات متحده
طبق اعلام EIA، انتظار میرود تولید پالایشگاهی ایالات متحده در سال جاری ۱۹۰,۰۰۰ بشکه در روز کاهش یابد و در سال ۲۰۲۶ نیز شاهد کاهش ۱۸۰,۰۰۰ بشکه در روز باشد.
اگر تقاضای سوخت همچنان افزایش یابد، احتمال وقوع کمبود سوخت وجود دارد.
منبع: Oilprice