به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

چشم انداز تسلیحاتی کردن نفت علیه چین

پایگاه خبری فولاد ایران- مقامات وزارت دفاع ایالات متحده مشغول انتشار این پیام بوده اند که در صورت تشدید درگیری با چین، فرمانداری مذکزی ایالات متحده (سنتکام) می تواند واردات نفت چین را با مسدود کردن محموله های نفتی از طریق تنگه هرمز، به ویژه و برخی دیگر از نقاط تنگه، قطع کند. از نظر موضع‌گیری‌های بالقوه سیاست خارجی، این تأثیرات منفی چنین اقدامی عواقب گسترده‌ای فراتر از هرگونه تحریم نفت روسیه بر سر اوکراین خواهد داشت.


استدلالی که توسط برخی از مقامات وزارت دفاع منتشر می شود این است: از آنجایی که حدود 98 درصد از واردات انرژی چین از خاورمیانه از تنگه هرمز عبور می کند، قطع این نقطه آسیب جدی به پکن وارد می کند و سنتکام در موقعیتی قرار دارد که وارد عمل شود.


متغیرهایی که در اینجا باید در نظر گرفته شوند بسیار و متنوع هستند. اول اینکه، چین در حال افزایش مصرف نفت خام روسیه با تخفیف است، هرچند که سعودی ها همچنان بزرگترین صادرکننده نفت چین هستند. واردات چین از روسیه تنها در ماه آوریل در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تقریباً 9 درصد افزایش یافت. واردات سالانه روسیه از روسیه با 26.5 درصد افزایش به 32.4 میلیون تن در مقایسه با واردات عربستان سعودی که 2.9 درصد افزایش داشت به 31.28 میلیون تن رسید.


به گزارش فولاد ایران، قطع صادرات نفت خاورمیانه به چین یک تقویت فوری برای نفت روسیه خواهد بود و به معنی جنگ طولانی مدت پوتین با اوکراین خواهد بود که احتمالاً هیچ راه حلی برای آن نخواهیم داشت.


برای ناظران امور جهانی، کمتر واقعیتی به این اندازه روشن است که منازعه یا مصالحه میان چین و آمریکا، نه تنها آینده ثبات و صلح در شمال شرق آسیا بلکه در سراسر جهان را متاثر خواهد کرد. دستکم تا امروز به نظر می رسد به رغم بالا رفتن حرارت مشاجرات لفظی و گاه اقدامات غیردوستانه، دو کشور مراقب‌اند که جنگی را آغاز نکنند که آگاهانه انتخاب نکرده اند.


منبع: Oilprice

۲۰ خرداد ۱۴۰۲ ۱۳:۳۴
تعداد بازدید : ۳۸۰
کد خبر : ۶۵,۷۹۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید