به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفته 25 سال 2023

گزارش هفته 25 سال 2023
شماره 669
سنگ آهن
فولاد ایران:  هفته گذشته در بازار واردات سنگ آهن چین متوسط قیمت خلوص 62 درصد تا 3 دلار افت داشته حدود 112 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد. بازار عملا فعالیتی نداشت که تحت تاثیر تعطیلات رسمی جشنواره قایق اژدها در این کشور است. اگرچه حاشیه سود بازار فولاد هفته های اخیر چین بهبودهایی داشته، اما ممکن است حجم تولید در سه ماهه سوم سال با توجه به گذر از فصل اوج تقاضا کاهش یابد.

قراضه
فولاد ایران: هفته گذشته در بازار واردات قراضه ترکیه قیمت قراضه وارداتی سنگین 20-80  با حدود 5 دلار افت قیمت به  380 دلار هر تن سی اف آر رسید. بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را کمتر از حد انتظار بالا برده و همین امر لیر ترکیه را بیشتر تضعیف کرده و نگرانی کارخانه ها را برای تامین مالی بیشتر کرده است. اگر وضعیت اقتصاد کلان ترکیه ثابت بماند و تقاضای داخلی و بین‌المللی برای فولاد آن به همین میزان ضعیف بماند، ممکن است قیمت قراضه به 340 تا 350 دلار هر تن سی‌اف آر کاهش یابد.
قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن در 344 دلار هر تن فوب ثبات نسبی داشت. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز در 399 دلار هر تن سی اف آر بدون تغییر باقی ماند.

بیلت
فولاد ایران : هفته گذشته میلادی بیلت صادراتی فوب دریای سیاه با 15 دلار افت به 505 دلار هر تن فوب رسید.
در بازار داخلی چین قیمت بیلت نزولی بوده از 507 دلار به 493 دلار هر تن درب کارخانه رسید. بیلت وارداتی نیز در چین رشد قیمت 2 دلاری داشته به 482 دلار هر تن سی اف آر رسید.
در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز قیمت بیلت  در 520 دلار هر تن سی اف آر ثبات داشت.  
بیلت در بازار ایران
بیلت
فولاد ایران : قیمت شمش روند نزولی داشت. دلیل آن کاهش قیمت ارز و ضعف تقاضای مقاطع بود. روز چهارشنبه با اعلام قیمت آهن اسفنجی که نسبت به هفته گذشته کاهش محسوس داشت قیمت شمش به حداقل خود رسید.

مقاطع
فولاد ایران:  هفته گذشته در چین متوسط قیمت میلگرد صادراتی 2 دلار افت داشته 553 دلار هر تن فوب ثبت شد. قیمت میلگرد در بورس شانگهای نیز تا 20 دلار افت هفتگی داشته 513 دلار هر تن شد.
میلگرد صادراتی ترکیه نیز 10 دلار افت داشته 613 دلار هر تن فوب ثبت شد.
همچنین در بازار داخلی امریکا میلگرد  در 925 دلار هر شورت تن درب کارخانه باقی ماند و در بازار داخلی اروپا نیز میلگرد در 590 یورو هر تن درب کارخانه ثبات داشت.
مقاطع در بازار ایران
میلگرد
فولاد ایران: روند قیمت ارز تقاضا را عقب نشاند و همین امر باعث شد قیمت روند نزولی به خود بگیرد.


تیرآهن

 
فولاد ایران: جو روانی حاکم بر بازار قیمت تیرآهن را نزولی کرد.

ورق
فولاد ایران : هفته گذشته میلادی ورق گرم صادراتی فوب دریای سیاه 10 دلار ارزان تر شده 590 دلار هر تن فوب ثبت شد. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین نیز از 546 تا 562 دلار به 548 تا 564 دلار هر تن فوب رسید و تغییر جدی نداشت. در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز ورق گرم از 540 تا 550 دلار به 580 دلار هر تن سی اف آر رسید.
در بازار داخلی اروپا ورق گرم  10 یورو ارزان تر شده 670 یورو هر تن درب کارخانه شنیده شد. در بازار داخلی امریکا هم ورق گرم 20 دلار رشد داشته 900 دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبت شد.
ورق در بازار ایران
گرم
فولاد ایران: با توجه به مدیریت مبارکه ورق سیاه تقریبا با بازار با ثباتی روبرو بود. قیمت ورق دو میلیمتر رول در مبارکه روز شنبه 346000 ریال بود که تا روز چهارشنبه به 336000 ریال رسید.
اکسین
 
فولاد ایران: عرضه های اکسین همراه با توقف تقاضا باعث کاهش قیمت شد.

سرد
فولاد ایران: امید به کاهش قیمت ارز همراه با روند نزولی تقاضا قیمت را کاهش داد.


گالوانیزه

 
فولاد ایران: کاهش تقاضا و نزول قیمت ارز باعث افت قیمت این کالا گردید.

تحلیل هفته
بازار جهانی
فولاد ایران: در بازارهای جهانی قیمت به کف خود رسیده است علیرغم آنکه خبرهایی که از بازارها می آید نشان دهنده توقف روند نزولی است ولی امیدی هم به افزایش قیمت ها در کوتاه مدت نیست چرا که فصل تعطیلات و کاهش فعالیت های اقتصادی در اروپا و امریکاست و فصل باران های موسمی در خاوردور. دولت چین تلاش می کند تا اقتصاد خود را با کاهش نرخ بهره و افزایش سطح وام دهی فعال کند. نشانه هایی از تنش های اجتماعی مثل افزایش بیکاری در بین جوانان و طبقه تحصیل کرده و افزایش طلاق در چین دولت این کشور را وادار به اتخاذ روش هایی می کند که رشد اقتصادی را تحریک کند تحرکات سیاسی در منطقه خاورمیانه باعث باز شدن فضای رونق اقتصادی خواهد شد ولی این امر هم در کوتاه مدت جوابگو نیست.

بازار داخلی
فولاد ایران: آنچنانکه در اول امسال گذشت سیاست دولت روند نزولی قیمت هاست تا از یک طرف نرخ تورم را محدود کند و از طرف دیگر صادرات را تقویت نماید، دولت برای این کار از طریق بورس کالا سه سیاست را در پیش گرفت. اول محدود کردن تقاضا، دوم افزایش عرضه، سوم سیاست قیمت گذاری نزولی. با این ترفند همراه با کاهش تورم انتظاری، به علت امیدواری به گشایش های اقتصادی و برگشت ارزهای بلوکه شده، بازار به رکود رفت تا آنجا که پیش بینی می شود کف قیمت شمش در روزهای آینده به زیر 20 هزار تومان سقوط کند. در حالیکه قیمت شمش صادراتی حداقل 480 دلار است و با احتساب نرخ بازار متشکل ارزی حداقل قیمت شمش 198210 ریال خواهد بود. تا به اینجا دولت به هدف خود رسیده است.
با توجه به میانگین قیمت نفت در پایه 77 دلار، قیمت 470 تا 480 دلار شمش هم کاملا منطقی است بنابراین قیمت شمش به کف خود رسیده است. از طرف دیگر قیمت پایه اسفنجی برای هفته جاری به پایین ترین حد خود در سه هفته گذشته در بورس کالا رسیده و به 122748 ریال پایه عرضه رسیده است. این در حالی است که شرکت های معدنی در مقابل سیاست کاهش قیمت مقاومت کرده اند و عرضه گندله و کنسانتره را به جای روز شنبه به روز یکشنبه موکول کرده اند تا برای تعیین قیمت پایه با بورس به نتیجه برسند. مفهوم آن اینست که دولت در سیاست نزولی کردن دستوری قیمت با مقاومت برادران بزرگ روبرو شده است. هدف دوم دولت که افزایش صادرات بود در طول سه ماهه گذشته محقق شده صادرات فولاد میانی 33 درصد، صادرات ورق 40 درصد و تیرآهن 108 درصد و آهن اسفنجی 204 درصد رشد داشته است.
روند نزولی قیمت ناشی از فشارهای دولت و جو روانی بازار کار را به آنجا رسانده که از عرضه 192957 تن میلگرد عرضه شده در بورس تنها 23933 تن آن روز چهارشنبه معامله شد. این روند همراه با محدودیت های تسهیلات بانک ها نوردکارها را دچار مشکل نقدینگی کرده است. طبعا آنها قدرت خرید شمش را نخواهند داشت. عدم خرید شمش در بورس کالا باعث نزول قیمت آن برای هفته های آینده خواهد شد، به این ترتیب مساله مشکل نقدینگی به تولیدکنندگان کوچک شمش بخصوص القایی ها منتقل گردیده و آنها را به شدت تحت فشار قرار خواهد داد ادامه این روند آنچنانکه شاهد آن هستیم باعث توقف تولید می گردد. تیر ماه پیش رو دو مطلب در خود نهفته دارد اول قطعی برق که انتظار آن از 15 تیرماه به بعد می رود و دوم اثر افزایش نقدینگی در ماه های اردیبهشت و خرداد. اگر دولت تغییری در سیاست خود به وجود نیاورد و بازار داخلی را به سمت ثبات هدایت نکند ماه جاری ماه بسیار پر تلاطمی خواهد بود.   


پایگاه خبری فولاد ایران
بازار جهان: مونا تابان
بازار ایران: محمد چیت ساز


۳ تیر ۱۴۰۲ ۱۳:۰۵
تعداد بازدید : ۸۸۰
کد خبر : ۶۵,۹۶۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید