به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

بازار اوراق قرضه آلمان حکایت از ترس رکود اقتصادی منطقه یورو دارد

پایگاه خبری فولاد ایران- شکاف بین هزینه های استقراض کوتاه مدت و بلندمدت به بیشترین میزان از سال 1992 رسیده است.
به گزارش فولاد ایران، سرمایه‌گذاران شرط بندی های خود را مبنی بر اینکه افزایش نرخ بهره بانک مرکزی اروپا اقتصاد اروپا را به سمت رکود عمیق‌تر سوق خواهد داد را افزایش می دهند، زیرا شاخص رکود به شدت تحت نظارت قرار گرفته است.
بازده اوراق قرضه آلمان که به عنوان معیار استقراض منطقه یورو عمل می کند، در روز سه شنبه به کمترین میزان در 31 سال گذشته یعنی منفی 87 واحد پایه رسید، زیرا با وجود نشانه های اخیر مبنی بر سرد شدن اقتصاد منطقه یورو، بازارها برای نرخ های بهره بالاتر قیمت گذاری کردند. این اختلاف پس از آن افزایش یافت که کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، روز سه‌شنبه، خواستار نرخ‌های بهره مداوم بالا برای از بین بردن مرحله دوم تورم ناشی از افزایش هزینه‌های نیروی کار شد. زمانی که بازدهی بلندمدت نسبت به همتایان کوتاه‌مدت پایین‌تر می‌آید، بازارها معمولاً به مشکلات اقتصادی پیش‌رو باور دارند که باعث کاهش نرخ‌ها در آینده می‌شود.
در ایالات متحده، وارونگی منحنی بازدهی خزانه داری به دلیل سابقه آن در پیش بینی رکود به دقت مورد توجه قرار می گیرد. لین گراهام تیلور، استراتژیست ارشد، می گوید: «پیامی که در راه است کاملاً واضح است. بازار بر این باور است که بانک مرکزی اروپا مصمم خواهد بود که به نرخ‌های بالاتر پایبند باشد و با انجام این کار، اقتصاد را به طور قابل توجهی کند کند.» منحنی بازدهی آلمان به‌طور فزاینده‌ای معکوس شده است زیرا پیام‌های جنگ‌طلبانه‌تر از سوی بانک مرکزی، معامله‌گران را متقاعد می‌کند تا روی افزایش نرخ‌ها برای مدت طولانی‌تری شرط‌بندی کنند. بازارهای سوآپ در حال حاضر در اوج نرخ سپرده بانک مرکزی اروپا 3.9 درصد تا دسامبر قیمت گذاری می کنند، در مقایسه با پیش بینی اوج 3.7 درصدی در اکتبر قبل از نشست تعیین نرخ آن در 15 ژوئن. بازده بدهی 2 ساله آلمان که نسبت به انتظارات نرخ بهره حساس است، روز سه شنبه با 0.07 واحد درصد افزایش به 3.15 درصد رسید، در حالی که بازدهی 10 ساله با 0.04 درصد افزایش به 2.34 درصد رسید.
انتظار برای نرخ‌های بالاتر در حالی است که ابرهای اقتصادی بر منطقه یورو ظاهر می‌شوند. این بلوک در حال حاضر در یک "رکود فنی" قرار دارد و تولید ناخالص داخلی در هر یک از دو سه ماهه گذشته 0.1 درصد کاهش یافته است. لاگارد در کنفرانس سالانه بانک مرکزی اروپا در روز سه‌شنبه تکرار کرد که بانک مرکزی برای جلوگیری از مارپیچ قیمت دستمزد، نرخ‌های بهره را تا زمانی که لازم باشد به اندازه کافی محدودکننده نگه می‌دارد. آخرین پیش بینی های بانک مرکزی اروپا نشان می دهد که انتظار می رود دستمزدها از هم اکنون تا پایان سال 2025 14 درصد رشد کند. انتظار می رود تورم سالانه منطقه یورو در ژوئن با انتشار داده های جدید قیمت در روز جمعه به 5.6 درصد کاهش یابد، زیرا قیمت انرژی و مواد غذایی همچنان کاهش می یابد.
جورج باکلی، اقتصاددان ارشد اروپایی در Nomura، گفت که وارونگی منحنی بازده عمیق تر می تواند نشان دهد که اروپا متحمل یک سری شوک شده است که هنوز به اقتصاد گسترده تر وارد نشده است. او گفت: «نه ماه پیش، ما در لبه پرتگاه اقتصادی ایستاده بودیم، چشم انداز واقعاً وحشتناک بود.» باکلی گفت: «اگر قیمت ها به کاهش خود ادامه دهند و دستمزدها قوی باقی بمانند، ممکن است بانک مرکزی اروپا بتواند نرخ ها را بدون ایجاد رکود عمیق تر کاهش دهد.» وی افزود: این مورد پایه بسیاری از اقتصاددانان است که کاهش تورم و بازگشت به رشد اقتصادی و کاهش نرخ بهره را پیش‌بینی می‌کنند. او گفت: «شما نمی‌توانید سناریوی کامل‌تری از آن بسازید، و این باعث می‌شود که نگران نشویم.»
منبع: فایننشال تایمز

۷ تیر ۱۴۰۲ ۱۲:۱۰
تعداد بازدید : ۳۸۱
کد خبر : ۶۶,۰۳۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید