به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

سلطه انرژی خورشیدی چین برای تجارت جهانی به چه معناست؟

پایگاه خبری فولاد ایران- ظهور چین به عنوان یک ابرقدرت اقتصادی جهانی، این توانایی را برای این کشور به ارمغان آورده است تا از سلطه اقتصادی خود برای اهداف ژئوپلیتیکی استفاده کند.
موقعیت غالب چین در زنجیره تامین فتوولتائیک خورشیدی (PV) به عنوان اهرمی علیه کشورهایی که برای انرژی پاک به آن وابسته هستند، استفاده شده است.
انرژی خورشیدی نقش مهمی در انتقال انرژی سبز ایفا می کند و تسلط چین در این بخش مشخص است.
به گزارش فولاد ایران، زنجیره تامین PV خورشیدی با پلی سیلیکون، یک ماده خام کلیدی مورد نیاز برای ایجاد ویفرها شروع می شود. چین خانه هفت تا از 10 تولیدکننده برتر پلی سیلیکون است که شامل شرکت هایی مانند Tongwei Solar و Asia Silicon می شود.
بسیاری از این تولیدات در واقع متعلق به شرکت های چینی است که تلاش می کنند از تعرفه های ایالات متحده فرار کنند. در حالی که این شرکت ها به طور معمول مشمول تعرفه های بالاتری هستند، دولت بایدن هرگونه افزایش تعرفه ها را برای دو سال آینده متوقف کرده است. این می تواند به عنوان نشانه ای از وابستگی کشور به چین برای زیرساخت های انرژی پاک تعبیر شود که با توجه به سابقه اجبار اقتصادی چین می تواند مشکل ساز باشد.
بخش دوم در مورد استفاده چین از سلطه تجاری خود برای اهداف ژئوپلیتیکی است.
به عنوان مثال، در اکتبر 2010، کمیته نوبل نروژی جایزه صلح نوبل را به لیو شیائوبو، یک مخالف زندانی چینی اعطا کرد. طبق گزارش فایننشال تایمز، چین در پاسخ به این اقدام، واردات ماهی قزل آلا نروژی را متوقف کرد و سهم بازار نروژ از صادرات ماهی قزل آلا به چین از 92 درصد در سال 2010 به 29 درصد در سال 2013 کاهش یافت.
چین در آوریل 2020 اقدامات مشابهی را در قبال استرالیا انجام داد، زیرا این کشور جزیره ای خواستار تحقیقات دقیق در مورد منشاء COVID-19 شد. ممنوعیت واردات کالاهای استرالیایی مانند گوشت گاو، چوب و زغال سنگ در اقدامی تلافی جویانه اعلام شد. این محدودیت ها در نهایت در ماه مه 2023 برداشته شد.
با توجه به بزرگی اقتصاد چین، ممنوعیت‌های وارداتی از این قبیل می‌تواند به شدت بر صنایع شریک تجاری تأثیر بگذارد.
اخیراً، چین در دسامبر 2022 اعلام کرد که به دنبال کنترل های صادراتی جدید بر روی فناوری های پنل خورشیدی است. با توجه به تسلط شدید چین بر صنعت فتوولتائیک خورشیدی، این حرکت می تواند زمینه بازی کشور را در مورد اجبار اقتصادی گسترش دهد.
منبع: Oilprice

۱۴ تیر ۱۴۰۲ ۱۳:۱۳
تعداد بازدید : ۳۷۹
کد خبر : ۶۶,۱۱۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید