به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

لغو قرارداد غلات دریای سیاه یک تهدید بزرگ غذایی

پایگاه خبری فولاد ایران – قیمت گندم و ذرت در بازارهای جهانی کالاها روز دوشنبه پس از خروج روسیه از توافق مهمی که اجازه صادرات غلات از اوکراین را می داد، افزایش یافت. لغو این پیمان تهدیدی برای افزایش قیمت مواد غذایی برای مصرف کنندگان در سراسر جهان و گرسنگی میلیون ها نفر است.
کاخ سفید گفت این توافق برای کاهش قیمت مواد غذایی در سراسر جهان که پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه سال گذشته افزایش یافت، «بسیار حیاتی» بوده است.
آدام هاج، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «تصمیم روسیه برای تعلیق مشارکت در طرح غلات دریای سیاه، ناامنی غذایی را بدتر می‌کند و به میلیون‌ها انسان آسیب‌پذیر در سراسر جهان آسیب می‌رساند».
به گزارش فولاد ایران، معاملات آتی گندم در هیئت تجارت شیکاگو با جهش 2.7 درصدی به 6.80 دلار در هر بوشل رسید و معاملات آتی ذرت با 0.94 درصد افزایش به 5.11 دلار در هر بوشل رسید زیرا معامله گران نگران کاهش عرضه قریب الوقوع مواد غذایی حیاتی بودند.
قیمت گندم همچنان 54 درصد نسبت به بالاترین رکورد در مارس 2022 پس از تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین کمتر است، در حالی که قیمت ذرت نیز 37 درصد کمتر از آوریل 2022 است، زمانی که به بالاترین سطح در 10 سال گذشته رسید.
قرارداد غلات دریای سیاه که در ابتدا با میانجیگری ترکیه و سازمان ملل متحد در یک سال پیش امضا شد، عبور امن کشتی‌های حامل غلات از بنادر اوکراین را تضمین می کرد. بر اساس داده های سازمان ملل، تاکنون این قرارداد اجازه صادرات تقریباً 33 میلیون تن مواد غذایی را از طریق بنادر اوکراین داده است.
این قرارداد سه بار تمدید شده بود، اما روسیه بارها تهدید کرده است که از آن خارج می‌شود و استدلال می‌کند که در صادرات محصولات خود با مشکل مواجه شده است.
در آخر هفته، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، اعلام کرد که این پیمان را تمدید نخواهد کرد و گفت که هدف اصلی این قرارداد، یعنی تامین غلات به کشورهای نیازمند، محقق نشده است.
شاخص جهانی قیمت مواد غذایی مطابق با سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد در مارس 2022 به بالاترین حد خود رسید، اما از آن زمان تاکنون به طور پیوسته کاهش یافته است. خروج روسیه از توافق می تواند این روند را معکوس کند.
کارولین بین، اقتصاددان ارشد کالا در کپیتال اکونومیکس، گفت که کشورهای ثروتمندتر نسبت به برخی از کشورهای خاورمیانه و آفریقا کمتر در معرض آسیب هستند. او گفت: "هزینه های زیادی در طول مسیر از گندم تا یک قرص نان، از جمله حمل و نقل، فرآوری، بسته بندی، نیروی کار وجود دارد." و افزود که قیمت انرژی عامل اصلی تورم قیمت مواد غذایی است.
در ماه‌های اخیر، تورم قیمت مواد غذایی به عنوان محرک اصلی تورم کلی سرسختانه در بریتانیا و 20 کشوری که از یورو استفاده می‌کنند، انرژی را پشت سر گذاشته است، اگرچه شروع به کاهش کرده است. در ماه می، قیمت مواد غذایی در بریتانیا 18.4 درصد و در منطقه یورو 12.5 درصد در مقایسه با می 2022 افزایش یافت.


منبع: CNN

۲۷ تیر ۱۴۰۲ ۱۳:۲۵
تعداد بازدید : ۴۹۵
کد خبر : ۶۶,۲۹۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید