به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

چین کم جمعیت تر، مولدتر و گران تر

پایگاه خبری فولاد ایران- بهبود ضعیف چین در سال جاری و معاشقه خطرناک آن با کاهش تورم، می تواند تاریخ تبدیل شدن به بزرگترین اقتصاد جهان را برای آن به تاخیر بیندازد. بر اساس برخی پیش بینی ها، شکاف بین تولید ناخالص داخلی آمریکا و چین در سال 2023 بیش از 8 تریلیون دلار خواهد بود. این رقم نسبت به سال گذشته بیشتر است. طبق آخرین پیش بینی ها، چین ممکن است مجبور باشد برای پیشی گرفتن از آمریکا تا دهه 2040 صبر کند.
مسیر اقتصادی بلندمدت چین با سه عامل کنترل می شود: جمعیت، بهره وری و قیمت.
به گزارش 
فولاد ایران، افزایش جمعیت در سن کار چین در گذشته به میزان قابل توجهی به رشد کمک کرده است، اما دیگر چنین نخواهد شد. انتظار می رود که نیروی کار چین در 20 سال آینده 12 درصد کاهش یابد. این کشور می تواند امیدوار باشد که به لطف بهبود سلامت، طول عمر و بازنشستگی بعدی، کمی کار بیشتری را از گروه های قدیمی ترش کم کند.
بهره وری زمینه بسیار بیشتری برای بهبود ارائه می دهد. با وجود تمام شاهکارهای فناورانه چشم نواز، چین همچنان یک اقتصاد پیشرو است که مصمم به جذب دانش از بقیه جهان است. تلاش های آمریکا برای جدا شدن از چین به پیشرفت آن لطمه می زند، اما آن را متوقف نمی کند. شرکت‌های عقب مانده چینی نیز چیزهای زیادی برای یادگیری از شرکت‌های پیشرو این کشور دارند.
چین نیز با کمبود فضای سرمایه گذاری مواجه نشده است. این کشور علیرغم هزینه‌های سنگین مسکن و زیرساخت‌ها، فرصت زیادی برای افزایش ماشین‌آلات، تجهیزات و سایر ابزارهای تولید در دسترس کارگران خود دارد، قبل از اینکه سرمایه هر کارگر آن به سطح کشورهای ثروتمند برسد. همه این موارد (نوآوری، جذب و انباشت) به رشد بیش از 3 درصدی بهره‌وری نیروی کار در دو دهه آینده کمک می‌کند.
با این حال، این تغییرات در جمعیت و بهره‌وری ممکن است برای بالا بردن اقتصاد آن به بالاتر از آمریکا کافی نباشد.
عامل سوم، قیمت ها، می تواند تعیین کننده باشد.
تولید ناخالص داخلی چین که با نرخ مبادله بازار به دلار تبدیل می شود، اکنون تنها حدود 60 درصد اندازه تولید ناخالص داخلی آمریکا است که بر اساس برابری قدرت خرید محاسبه می شود. این به این دلیل است که قیمت ها و ارز آن نسبتاً ارزان است.
انتظار می رود که چین در طول زمان گران تر شود، زیرا قیمت های آن تغییر می کند و ارز آن در برابر دلار افزایش می یابد. تخمین زده می شود که در 20 سال آینده، یوان تقریباً 15 درصد تقویت خواهد شد. این میزان تولید ناخالص داخلی چین را در صورت تبدیل به دلار با نرخ مبادله ای در بازار بزرگتر می کند و به این کشور کمک می کند تا در نهایت شکاف خود را با آمریکا کاهش دهد. چین با تبدیل شدن به اقتصاد گران‌تر به بزرگترین اقتصاد جهان تبدیل خواهد شد.


منبع: اکونومیست

۱۴ اَمرداد ۱۴۰۲ ۱۳:۲۷
تعداد بازدید : ۳۵۴
کد خبر : ۶۶,۴۸۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید