به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

پیش بینی بانک امریکا: فرود نرم، بدون رکود

پایگاه خبری فولاد ایران- پیش‌بینی‌ها مبنی بر اینکه ممکن است رکود اقتصادی برای اقتصاد ایالات متحده در شرف وقوع باشد، تاکنون محقق نشده است. اکنون، برخی از کارشناسان، از جمله اقتصاددانان فدرال رزرو، به طور کلی از این پیش بینی عقب نشینی می کنند.
به گزارش فولاد ایران، تحقیقات اقتصادی جدیدی که این هفته توسط بانک آمریکا منتشر شد، فرود نرم، بدون رکود را بیان می کند.
بیش از یک سال است که اقتصاددانان و دیگر کارشناسان خواستار رکود اقتصادی هستند که بیشتر به دلیل تورم بالا و اقداماتی که سیاستگذاران برای مهار آن انجام داده اند، است. به طور رسمی، رکود به عنوان کاهش در تولید ناخالص داخلی برای دو فصل متوالی تعریف می شود.
از آنجایی که فدرال رزرو یک سری افزایش نرخ بهره را برای کاهش تورم به هدف 2 درصدی خود آغاز کرده است، نگرانی این است که ممکن است اقتصاد را وارد رکود کند.
بر اساس آخرین داده های دولت، تورم کاهش یافته است، اگرچه هنوز بالای 2 درصد است.
بانک آمریکا خاطرنشان کرد که نرخ بیکاری همچنان در نزدیک به پایین ترین حد تاریخی است. گزارش مشاغل روز جمعه نشان داد که نرخ بیکاری بر اساس داده‌های جدید جولای 3.5 درصد است که بالاتر از پایین‌ترین سطح از اواخر سال 1969 می باشد.
مایکل گپن، رئیس بخش اقتصاد ایالات متحده در بانک آمریکا گفت: ما هنوز فکر می‌کنیم محتمل‌ترین گزینه یک رکود خفیف است.
در همین حال، خوش بینانه ترین نتیجه، با رشد قوی تر تولید ناخالص داخلی، بین 10 تا 15 درصد است.
از آنجایی که مقامات فدرال رزرو یک فرود نرم برای اقتصاد ایالات متحده را هدف قرار می دهند، چندین عامل متحرک همچنان بر کیف پول آمریکایی ها در ماه های آینده تأثیر خواهند گذاشت:
1-    کاهش تورم ممکن است باعث کاهش قیمت ها نشود
پیش‌بینی‌های جدید بانک آمریکا نشان می‌دهد که تورم به تدریج کاهش می‌یابد و فقط به این دلیل که تورم کاهش می‌یابد به این معنی نیست که سطح این قیمت‌ها پایین می‌آید. فقط سرعت افزایش آنها کند می شود.
به عنوان مثال، یک شام استیک که اکنون 50 دلار در یک رستوران نیویورک قیمت دارد، ممکن است با کاهش تورم به 52 دلار به جای 60 دلار افزایش یابد. او گفت، اما قیمت به 35 دلار کاهش نخواهد یافت.
این بانک گفت که برای بهبود، دستمزدهای مصرف کنندگان باید به جایی که تورم است برسد، که ممکن است چند سال طول بکشد.
2-    اعتدال در استخدام
در حالی که نرخ بیکاری در ماه ژوئیه به 3.5 درصد رسید، طبق پروژه بانک آمریکا، این نرخ ممکن است در سال 2025 به 4.3 درصد برسد.
بر اساس گزارش یک شرکت مربیگری جهانی و مدیریت کسب و کار و اجرایی، کارفرمایان برنامه‌های خود را برای کاهش 481906 شغل در هفت ماهه اول سال جاری اعلام کرده‌اند که 203 درصد از 159021 شغل برای مدت مشابه در سال 2022 افزایش یافته است .
این درصد تغییر سالیانه برای کاهش مشاغل در ماه‌های اخیر به طور پیوسته کاهش یافته است زیرا شرکت‌ها به‌جای رها کردن کارگران به دنبال راه‌های دیگری برای کاهش هزینه‌ها هستند. برای بسیاری از کارفرمایان، این به معنای کندی استخدام است.
3-    توقف نرخ های بالا
فدرال رزرو در ماه جولای افزایش جدیدی را تصویب کرد که نرخ بهره را به بالاترین سطح در بیش از 22 سال اخیر رساند. بانک مرکزی می تواند قبل از پایان سال دوباره نرخ بهره را افزایش دهد.
بانک آمریکا انتظار دارد در سال جاری یک افزایش 25 نرخی پایه دیگر افزایش دهد. با این حال، این شرکت همچنین پیش‌بینی می‌کند که کاهش نرخ‌ها در ژوئن 2024 آغاز شود. چشم‌انداز این بانک کاهش 75 واحد پایه در سال 2024 و 100 واحد در سال 2025 را پیش‌بینی می‌کند.
طبق اظهار این بانک اگر فدرال رزرو بیش از حد این روند را اصلاح کند، ممکن است نرخ بهره در سال آینده شروع به کاهش کند.


منبع: CNBC

۱۵ اَمرداد ۱۴۰۲ ۱۳:۲۰
تعداد بازدید : ۴۰۳
کد خبر : ۶۶,۵۲۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید