به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

قیمت نفت در آستانه افزایش با رکورد بالای تقاضای جهانی

پایگاه خبری فولاد ایران- آژانس بین‌المللی انرژی روز جمعه اعلام کرد تقاضای جهانی نفت در ماه ژوئن به سطوح بی‌سابقه‌ای رسید و در ماه آگوست دوباره به اوج خود می‌رسد و هشدار داد که افزایش قیمت‌ها ممکن است در افق باشد زیرا کاهش تولید از سوی تامین‌کنندگان اصلی مانند عربستان سعودی، عرضه را کاهش می‌دهد.
قیمت نفت ممکن است در ماه‌های آینده حتی بیشتر شود زیرا تولیدکنندگان بزرگ، به‌ویژه عربستان سعودی، به سمت محدود کردن عرضه حرکت می‌کنند. کاهش تولید قبلی از سوی سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش، موسوم به اوپک پلاس، به افزایش قیمت نفت کمک کرده است و آژانس بین‌المللی انرژی هشدار می‌دهد که اهداف بلوک، در صورت حفظ، خطر افزایش قیمت‌ها را به همراه دارد.
آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد که صادرات نفت روسیه سقف قیمتی را که توسط کشورهای گروه هفت (G7) وضع شده بود، نقض کرده است. به گفته آژانس بین المللی انرژی، قیمت ها در ماه گذشته به میانگین 64.41 دلار در هر بشکه رسید که بالاتر از سقف 60 دلاری در هر بشکه است که گروه تعیین کرده بود. این سقف برای محدود کردن توانایی مسکو برای تامین مالی جنگ خود در اوکراین طراحی شده است و همزمان با حفظ نفت خود در بازارها از هرج و مرج در بازارهای جهانی انرژی جلوگیری می کند و نحوه انتقال شرکت ها به نفت روسیه را با قطع دسترسی به مواردی مانند بیمه و سایر خدمات کلیدی محدود می کند. بیش از این آستانه پرداخت می کنند. این قانون نقشه زنجیره‌های عرضه جهانی نفت و صادرات از روسیه، تولیدکننده بزرگ، دور از اروپا و به سمت آسیا را تغییر داده است. آژانس بین المللی انرژی گفت صادرات نفت خام به هند و چین 80 درصد از محموله های روسیه را تشکیل می دهد.
به گزارش فولاد ایران، در حالی که تقاضای نفت در طول همه‌گیری کووید-19 و با تغییر جهان به سمت اشکال سبزتر انرژی کاهش یافت، عرضه‌ها نیز به دلیل کاهش تولید و اختلال ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین کاهش یافته است. افت اخیر که با کاهش تولید داوطلبانه عربستان سعودی رهبری می‌شود، به افزایش قیمت‌ها کمک کرده و نفت برنت، یک معیار کلیدی بین‌المللی، در روز پنج‌شنبه به ۸۸ دلار در هر بشکه معامله شد که بالاترین رقم شش ماهه است.
در همین حال، آژانس بین المللی انرژی پیش‌بینی خود را برای کل نفت امسال ایالات متحده به 12.8 میلیون بشکه در روز تغییر داد که از پیش‌بینی قبلی 12.6 میلیون بشکه در روز افزایش یافته است.
تحلیلگران به نرخ تخلیه سریع چاه‌های شیل اشاره می‌کنند و خاطرنشان می‌کنند که حفاری فعال‌تر برای جبران این فرآیند طبیعی و افزایش قابل توجه تولید در همان زمان نیاز است. اما آنچه تحقیقات نشان می دهد این است که هر چقدر هم که تولید آمریکا در سال جاری افزایش یابد، به احتمال زیاد به اندازه کافی بالا نمی رود تا فشار قابل توجهی بر قیمت های بین المللی وارد کند، به ویژه به دلیل نرخ رکورد صادرات نفت ایالات متحده.
عربستان سعودی صادرکننده نفت خام بسیار بزرگ‌تری نسبت به ایالات متحده است، و روسیه نیز همین‌طور، و هر دو سقف تولید یا صادرات را تعیین کرده‌اند. عربستان سعودی همچنین هشدار داده است که می تواند یک گام فراتر رفته و کاهش تولید خود را عمیق تر کند تا قیمت ها را بالاتر نگه دارد.
این خبر خوبی برای حفاری های شیل است. این به آنها این فرصت را می دهد که کمتر هزینه کنند، بیشتر پمپ کنند و با فروش آن تولید بالاتر در خارج از کشور به لطف تقاضای قوی و انعطاف پذیر در بزرگترین بازار سابق روسیه - اروپا - و همچنین بزرگترین بازار نفت جهان، آسیا، درآمد بیشتری کسب کنند.


منبع: Oilprice

۲۱ اَمرداد ۱۴۰۲ ۱۴:۱۱
تعداد بازدید : ۳۷۳
کد خبر : ۶۶,۶۰۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید