به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

چین روسیه را در آب نمک نگه داشته است

پایگاه خبری فولاد ایران- روابط چین با روسیه در سال‌های اخیر عمیق‌تر شده است و هر دو کشور هدف مشابهی در به چالش کشیدن و برچیدن آنچه که به‌عنوان تسلط غرب در امور جهانی می‌دانند، مشترک هستند.
اما پویایی روابط بین پکن و مسکو بیشتر از آن چیزی است که در ظاهر به نظر می رسد، با عدم تعادل قدرت و تضاد منافع، به ویژه از زمانی که روسیه در فوریه 2022 به اوکراین حمله کرد و نظم اقتصادی جهانی را تحت تأثیر قرار داد.
برخی از تحلیلگران این رابطه را رابطه ای تشبیه کرده اند که در آن چین می خواهد متحدش روسیه نه خیلی قوی باشد که بتواند پکن را به چالش بکشد و نه آنقدر ضعیف که چین را از نظر ایدئولوژیک در برابر آن منزوی کند.
به گزارش فولاد ایران، در حالی که پکن مراقب بود روسیه را در طول جنگ مورد انتقاد قرار ندهد و به عنوان متحدش باقی مانده است، همچنین توانسته است از روابط ممتاز خود با مسکو سوء استفاده کند، زیرا می داند که روسیه به شدت به یک دوست قدرتمند و شریک تجاری برای صادرات کالاهای با تخفیف خود مانند نفت و فلزات نیاز دارد و فروش آن برای سرپا نگه داشتن اقتصاد روسیه و جنگ حیاتی است.
تحلیلگران سیاسی می‌گویند که چین علاقه‌ای به تضعیف روسیه تا حد زیادی ندارد و نمی‌خواهد که او در جنگ شکست بخورد، زیرا این امر باعث می‌شود جایگاه خود چین ضعیف‌تر به نظر برسد.
چین باید بین ضعیف نگه داشتن روسیه تا حد امکان تعادل ایجاد کند تا اطمینان حاصل شود که روسیه تهدیدی برای چین محسوب نمی شود و همچنین اطمینان حاصل کند که روسیه همچنان می تواند برای رقبای مشترک او، دموکراسی های غربی به رهبری ایالات متحده، تحریک کننده باشد.
چین، مانند بسیاری از اروپایی‌ها، می‌خواهد از فروپاشی کامل روسیه، با خطرات اشاعه هسته‌ای که ممکن است ایجاد کند، اجتناب کند. علاوه بر این، و برخلاف اروپایی‌ها، چین ممکن است بخواهد از این تصور که دموکراسی‌های غربی روسیه را شکست داده‌اند نیز اجتناب کند.
ناظران بین المللی چین را یکی از معدود کشورهایی می دانند که می تواند نفوذ خود را بر روسیه در پایان دادن به جنگ در اوکراین اعمال کند. شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در اوایل سال جاری با یکدیگر دیدار کردند و از روابط اقتصادی و سیاسی عمیق خود و دوستی خود قدردانی کردند.
این در حالی است که برخی از تحلیلگران سیاسی بر این باورند که حمایت ضمنی چین از روسیه پس از تهاجم این کشور به اوکراین، در واقع نشان می دهد که پکن مایل است موقعیت اقتصادی و ژئوپلیتیکی خود را تا حدی به خطر بیندازد و نشان دهد که پویایی قدرت بین روسیه و چین چندان واضح نیست.
به‌عنوان مثال، چین می‌تواند فناوری‌های نظامی پیشرفته یا قطعات با کاربرد دوگانه مانند نیمه‌هادی‌ها را به روسیه عرضه کند، اما از تحریم‌های غرب بر شرکت‌های چینی می‌ترسد. چین خطرات را می سنجد.
برای برخی از ناظران روابط چین و روسیه، پکن از زمان آغاز جنگ، جنگی که تجارت جهانی و امنیت انرژی و غذایی را مختل کرده است، بیش از حد انتظار از مسکو حمایت کرده است.
یکی از تحلیلگران خاطرنشان کرد که چین به اندازه کافی با روسیه پیش رفته است تا اعتبار خود را به خطر بیندازد و گفت که این نشان می دهد که پکن مایل است سرمایه ژئوپلیتیکی را برای کمک به متحد خود به خطر بیندازد.
ظاهرا چین در حال ایجاد یک دولت مشتری از روسیه همراه با فاصله گرفتن از آن است، چراکه روسیه را یک دارایی سمی می بیند.


منبع: CNBC

۲۴ اَمرداد ۱۴۰۲ ۱۴:۱۷
تعداد بازدید : ۴۴۸
کد خبر : ۶۶,۶۶۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید