به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

چگونه تسلط چین بر فلزات می تواند طرح های انرژی پاک بایدن را درهم بشکند؟

پایگاه خبری فولاد ایران- پرزیدنت جو بایدن یک طرح تهاجمی انتقال انرژی سبز را در قانون کاهش تورم (IRA) ترسیم کرد که هدف آن تبدیل آمریکا به یک رهبر جهانی در فناوری کم کربن است.
اما ایالات متحده با شکست مواجه خواهد شد مگر اینکه بتواند به فلزات و مواد معدنی مورد نیاز برای تحقق این طرح دسترسی پیدا کند، زیرا چین رقیب اصلی، از قبل سهم ذخایر جهان را که عمدتاً از معادن آفریقا تامین می شود، تضمین کرده است.
اکنون کارشناسان هشدار می‌دهند که پکن در نبرد برای مواد حیاتی برای آنچه که یکی از بزرگترین چالش‌ها و محرک‌های اقتصادی قرن بیست و یکم است، فرصت را از واشنگتن ربوده است.
گفته می شود که ایالات متحده به یک استراتژی دو وجهی نیاز دارد. اول، باید روابط دیپلماتیک و تجاری بهتری با کشورهای آفریقایی ایجاد کند. دوم، باید از پیشرفت های تکنولوژیکی حمایت کند که وابستگی به بخش تحت سلطه چین را کاهش دهد.
به گزارش 
فولاد ایران، قانون کاهش تورمIRA که در آگوست 2022 به تصویب رسید، 369 میلیارد دلار را برای تشویق انتقال انرژی سبز در ایالات متحده اختصاص داد. هدف این قانون کاهش 40 درصدی انتشار کربن در آمریکا تا سال 2030 است و در عین حال تلاش می‌کند تا با ارائه خدمات اعتبار مالیاتی برای خرید وسایل نقلیه الکتریکی و پنل های خورشیدی، به رشد در بخش انرژی سبز کمک کند.
IRA قبلاً شروع به جذب شرکت‌های باتری برای ساخت کارخانه‌های بزرگ یا تأسیساتی که برای ایجاد قطعات یا محصولات مورد نیاز برای فناوری‌های برق‌رسانی و کربن زدایی در خاک ایالات متحده طراحی شده‌اند، آغاز کرده است. بسیاری از شرکت‌های خودروسازی، مانند فورد، استلانتیس و تویوتا، پیش از تصویب IRA، کارخانه‌های تولید باتری در ایالات متحده را اعلام کرده بودند.
اما برخی کارشناسان استدلال می‌کنند که ایالات متحده فاقد زیرساخت‌های داخلی مانند ایستگاه‌های شارژ است که باید با جهش رشد در خرید خودروهای برقی همراه شود، اما آمریکا همچنین با مانع بزرگ‌تری در جبهه زنجیره تامین جهانی مواجه است: چین.
خودروهای الکتریکی با باتری هایی کار می کنند که از لیتیوم، کبالت و سایر مواد معدنی و فلزات استفاده می کنند. ایالات متحده در حال حاضر تنها یک معدن کبالت در آیداهو و یک معدن لیتیوم در نوادا دارد، بنابراین برای رفع نیازهای خود نیاز به واردات بیشتر این مواد دارد.
چین اکنون بیش از نیمی از لیتیوم و کبالت و فلزات کمیاب در جهان را پالایش می کند. به همین دلیل است که ایالات متحده در حال ورود به معاملات جدید با مواد معدنی حیاتی و تلاش برای بهبود ارتباطات تجاری خارج از چین است.
یکی از قاره‌هایی که ایالات متحده روی آن تمرکز می‌کند، آفریقا است که سرشار از کبالت و لیتیوم است. دو کشور آفریقایی که ایالات متحده با آنها همکاری می کند، زامبیا و جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC) هستند. در دسامبر گذشته، ایالات متحده یک یادداشت تفاهم (MOU) با دو کشور برای توسعه زنجیره تامین باتری خودروهای الکتریکی امضا کرد.  DRC بیش از 70 درصد کبالت جهان را تولید می کند. بر اساس بیانیه مطبوعاتی وزارت امور خارجه ایالات متحده، زامبیا ششمین تولیدکننده بزرگ مس در جهان و دومین تولیدکننده بزرگ کبالت در آفریقا است.
علیرغم اینکه ایالات متحده پیشگامی بزرگی برای انجام دارد، می‌تواند شرایط جذابی را برای کشورهایی که با آن‌ها شریک است برای استخراج و فرآوری ارائه دهد.


منبع: نیوزویک

۲۸ اَمرداد ۱۴۰۲ ۱۳:۲۶
تعداد بازدید : ۳۵۳
کد خبر : ۶۶,۶۸۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید