به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

تاثیر نرخ بهره چین بر سیستم بانکی 56 تریلیون دلاری

پایگاه خبری فولاد ایران- قول رهبران چین در ماه گذشته برای رسیدگی به «مشکلات و چالش‌های جدید» که دومین اقتصاد بزرگ جهان را تحت تأثیر قرار داده است، راه را برای اقدامات جسورانه‌تر دولت برای تحریک فعالیت باز کرد. اما درخواست بعدی بانک خلق چین برای اجازه دادن به وام دهندگان برای کسب "سود معقول" به توضیح اینکه چرا کاهش کمتر از حد انتظار در نرخ های بهره در روز دوشنبه رونمایی شد، کمک می کند.
کارشناسان می گویند کاهش محدود معضلی را برای پکن برجسته می کند: چگونه می توان بین تمایل به تحریک اقتصاد لکنت دار - با کاهش هزینه های استقراض - با نیاز به حفظ ثبات سیستم بانکی 56 تریلیون دلاری چین و حمایت از ارز ضعیف آن تعادل برقرار کرد.
همانطور که بانک مرکزی چین در یک گزارش سیاست پولی اعلام کرد: "مدتی طول می کشد تا ریسک وام دهی بانک ها مشخص شود و آنها باید مقدار معینی ذخایر مالی و بافرهای ریسک داشته باشند." اقدام ملایم روز دوشنبه در مورد نرخ‌های وام – که تا حدی توسط گروهی از بانک‌های تجاری برتر کشور تعیین می‌شود – علیرغم موج اخیر داده‌های اقتصادی تیره و تار صورت گرفت.
«نرخ اولیه وام» پنج ساله، که زیربنای نرخ‌های وام مسکن است، علی‌رغم پیش‌بینی متفق القول اقتصاددانان از کاهش، بدون تغییر باقی ماند، در حالی که LPR یک ساله به جای 15 واحد پیش‌بینی‌شده، 10 واحد پایه کاهش یافت. نگرانی‌ها در مورد سودآوری بانک‌های عمدتاً دولتی چین به‌عنوان یک عامل اصلی در تصمیمی تلقی شده است که سؤالاتی را در مورد تمایل مقامات برای انجام اقدامات محرک جسورانه ایجاد کرد.
به گزارش
فولاد ایران، نرخ‌های بهره پایین‌تر معمولاً سود بانک‌ها را با کاهش شکاف بین مبلغی که برای سپرده‌ها پرداخت می‌کنند و مبلغی که از وام دریافت می‌کنند، کاهش می‌دهد. تحلیلگران گلدمن ساکس روز دوشنبه گفتند: "فشار بر حاشیه سود خالص بانک ها" یکی از دلایل اصلی کاهش کمتر از حد انتظار LPR بود، در حالی که همتایان در مورگان استنلی به تمرکز سیاست گذاران بر "کاهش شدید" این حاشیه ها اشاره کردند.
با این حال سلامت کلی اقتصاد نیز یک نگرانی بزرگ برای بانک ها است. لری هو، اقتصاددان ارشد چین در Macquarie می‌گوید: «بدترین موردی که ممکن است برای بانک‌های چین اتفاق بیفتد، کاهش حاشیه بهره نیست. بدترین سناریو سقوط اقتصاد چین در رکود است. فعالان بازار در هفته‌های اخیر به دلیل نشانه‌هایی مبنی بر اینکه بحران نقدینگی دو ساله در میان توسعه‌دهندگان املاک چین در حال سرایت به صنعت به اصطلاح اعتماد 2.9 تریلیون دلاری این کشور است، نگران شده‌اند که مانند بخش بانکی پس‌انداز را برای ارائه وام جمع‌آوری می‌کند.»
کانتری گاردن، بزرگترین سازنده خانه خصوصی چین، پرداخت بدهی های بین المللی خود را در این ماه از دست داد، در حالی که نهادهای مرتبط با شرکت بزرگ Zhongzhi نتوانستند قرض ها را بازپرداخت کنند. نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شوند که چین با تأثیر مستقیم کاهش رشد املاک، و همچنین تضعیف صادرات، افزایش بیکاری جوانان و کاهش تورم در ماه جولای مواجه است.
بانک‌های سرمایه‌گذاری بزرگ در هفته‌های اخیر پیش‌بینی‌های خود را برای رشد کل سال به زیر هدف دولت 5 درصد کاهش داده‌اند که پایین‌ترین رقم چین در دهه‌های اخیر بود. انتظار می‌رود این مسائل اقتصادی در نتایج فصلی بانک‌های چینی هنگام گزارش این هفته و آینده منعکس شود. بر اساس گزارش PBoC، که رقمی را در کل بخش فاش نکرد، حاشیه سود خالص آنها - یک شاخص مهم سودآوری - در نیمه اول سال 2023 کاهش یافته است. داده‌های اداره ملی مقررات مالی نشان می‌دهد که سود این بخش همچنان در شش ماهه اول سال جاری 2.6 درصد رشد داشته است.
بانک ها در نیمه اول سود کل 1.3 تریلیون یوان (179.6 میلیارد دلار) را گزارش کردند. نرخ های اولیه وام چینی هزینه بسیاری از وام های بانکی به خانوارها و مشاغل را تعیین می کند. آنها تا حدی توسط 18 بانک پیشرو کشور تصمیم گیری می کنند که نرخ هایی را که از بهترین مشتریان خود دریافت می کنند به PBoC ارائه می کنند. کاهش کمتر از حد انتظار در این هفته، محرک های بیشتری را در ماه های آینده رد نمی کند. کارلوس کازانووا، اقتصاددان ارشد آسیا گفت که پکن احتمالاً رویکردهای دیگری را برای تقویت رشد امتحان خواهد کرد. او گفت: "ما انتظار داریم که شاهد محرک های مالی هدفمند و تسهیل احتیاطی کلان باشیم."
تحلیلگران مورگان استنلی گفتند: کاهش بیشتر حاشیه سود خالص و کاهش توانایی هضم ریسک می تواند چالش واقعی در چند سال آینده باشد. توانایی PBoC برای تزریق نقدینگی به سیستم بانکی، هر گونه بحران بانکی گسترده‌تری را کاهش می‌دهد.


منبع: فایننشال تایمز

۱ شهریور ۱۴۰۲ ۱۳:۰۶
تعداد بازدید : ۳۶۲
کد خبر : ۶۶,۷۵۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید