به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

آینده بریکس چیست؟

پایگاه خبری فولاد ایران- در 22 آگوست پانزدهمین اجلاس سالانه بریکس - گروهی متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی - در ژوهانسبورگ برگزار می شود. برای اولین بار یکی از رهبران این بلوک غایب خواهد بود. سیریل رامافوزا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی، به عنوان میزبان، احساس می کرد که مسئولیت پذیرفتن از همتای روسی خود، ولادیمیر پوتین را دارد. اما به عنوان یکی از امضاکنندگان اساسنامه رم، معاهده ای که دادگاه کیفری بین المللی را تأسیس کرد، وظیفه او این بود که آقای پوتین را تحت حکم بازداشت دادگاه بازداشت کند و او را برای محاکمه به اتهام جنایات جنگی به لاهه بفرستد.
به گزارش 
فولاد ایران، اتحادها معمولاً از منافع مشترک اعضای خود به وجود می آیند. اما در مورد بریکس اینطور نیست. این نام اختصاری در سال 2001 توسط بانک گلدمن ساکس به عنوان یک ابزار بازاریابی برای جذب سرمایه گذاری در چهار کشور از بزرگترین کشورهای با درآمد متوسط با رشد سریع جهان ابداع شد. در سال 2006 این بانک یک صندوق سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران بریکس افتتاح کرد.
اعضای گروه به شدت با هم تفاوت دارند. برزیل، هند و آفریقای جنوبی کشورهای دموکراتیک هستند. روسیه و چین نیستند. روسیه، چین و هند دارای سلاح هسته ای هستند اما برزیل و آفریقای جنوبی آن را ندارند. برزیل و روسیه کالاهای صادراتی دارند. چین آنها را وارد می کند. اقتصاد چین بزرگتر از مجموع سایرین است. این کشور دارای اختلاف مرزی طولانی مدت با هند است که در سال 2020 شعله ور شد و 24 سرباز را کشت. در سال 2015 گلدمن صندوق بریکس خود را بست. سه سال بعد اکونومیست پرسید: "آیا کسی هنوز به بریکس اهمیت می دهد؟"
رهبران آن قطعا به آن اهمیت می دهند. برای برزیل، هند و آفریقای جنوبی، این ابزار راهی برای دسترسی به چین است که ممکن است مثلاً در گروه 20 اقتصاد بزرگ G20 نداشته باشند. برای روسیه، این باشگاه دفاعی در برابر وضعیت نابسامان خود است.
در سال 2009 رهبران اولین نشست خود را برگزار کردند. در سال 2014، آنها یک موسسه وام دهی چندجانبه به نام بانک توسعه جدید (ndb) مستقر در شانگهای راه اندازی کردند. اگرچه اندک اما  ndb بخشی از تلاش برای به چالش کشیدن سلطه جهانی دلار است. این شرکت قصد دارد 30 درصد وام های خود را به ارزهای وام گیرندگان خود ارائه دهد. در سال 2020، بریکس از نظر اندازه اقتصادی از گروه هفت (G7) بزرگ‌ترین کشورهای صنعتی پیشی گرفت.
همه اینها علاقه کشورهای دیگر را برانگیخته است. به گفته سفیر آفریقای جنوبی در این سازمان، ده ها نفر متقاضی یا در فکر پیوستن به بریکس هستند. یکی از مشاوران رئیس جمهور ایران عضویت در بریکس را «گام بعدی» در سیاست خارجی کشورش خواند. آرژانتین، اندونزی، عربستان سعودی، سوریه، ترکیه و ونزوئلا نیز در صف پیوست قرار دارند. بنگلادش، مصر و امارات متحده عربی قبلاً به ndb پیوسته اند. اگر همه این کشورها به آن ملحق شوند، بریکس های بزرگتر نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می دهند.
بنیانگذاران بریکس در مورد چشم انداز گسترش آن اختلاف نظر دارند. چین و روسیه اعضای جدید می خواهند. اعضای جدید، به ویژه نامزدهای شدیداً ضد آمریکایی مانند ایران، نفوذ چین را افزایش می‌دهند و آن را بیشتر به یک توافق ضد آمریکایی تبدیل می‌کنند. آقای پوتین بریکس بزرگتر را راهی برای خنثی کردن اتحاد غرب علیه روسیه می داند. اما به همین دلایل، گسترش بریکس برای برزیل و هند کمتر خوشایند است. آنها نمی خواهند این باشگاه چین محورتر باشد و همچنین نمی خواهند به رقیب آشکار غرب تبدیل شود، زیرا آنها روابط بهتری با چین یا روسیه دارند. نشست سران در ژوهانسبورگ به سختی می تواند از بحث گسترش بریکس اجتناب کند. اینکه کدام دیدگاه غالب باشد، شکل آینده بلوک را تعیین خواهد کرد.


منبع: اکونومیست

۴ شهریور ۱۴۰۲ ۱۳:۲۰
تعداد بازدید : ۴۶۸
کد خبر : ۶۶,۷۷۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید