پایگاه خبری فولاد ایران- فلزات کمیاب در محصولات با تکنولوژی بالا مانند موتور خودروهای الکتریکی استفاده می شود. در طول دهه ها، چین توانایی خود را برای پردازش این فلزات افزایش داده است و به آن قدرت قیمت گذاری عظیمی در بازار جهانی داده است.
واقعیت است که موقعیت مسلط چین در بازار جهانی اکنون در این مواد کمیاب به این معنی است که میتواند کنترل بازار آن را در دست بگیرد.
به گفته نماینده تجاری ایالات متحده: "تا زمانی که نتوانیم به زنجیره های تامین دسترسی داشته باشیم، کاملاً در برابر این اهرم آسیب پذیر خواهیم بود." تای خاطرنشان کرد که حدود یک دهه پیش، چین قیمتهای عناصر کمیاب را بالا برد و برخی از معادن ایالات متحده توانستند دوباره در این صنعت فعالیت کنند، اما پس از کاهش قیمتها توسط چین، مجبور به تعطیلی شدند.
به گزارش فولاد ایران، پیش از دهه 1980، ایالات متحده اکثریت سهام را در بازار فلزات کمیاب داشت. اما هزینه کمتر نیروی کار در خارج از کشور، و همچنین فشار کمتر بر استانداردهای زیست محیطی، به خروج این صنعت از ایالات متحده منجر شد.
دولت چین حداقل هر پنج سال یکبار برنامههای اقتصادی را با برخی اهداف - مانند افزایش خودکفایی در فناوری و رسیدن به بیطرفی کربن - تنظیم میکند.
صنعت خودروهای الکتریکی به نمونه ای تبدیل شده است که صنعت چین توانسته است سهم بازار قابل توجهی را در سراسر زنجیره تامین، از جمله محصول نهایی، به خود اختصاص دهد.
سطح اتکای ایالات متحده به تولیدات مبتنی بر چین در دوران دولت ترامپ در خط مقدم قرار گرفت و زمانی که همهگیری کووید-19 در سال 2020 زنجیرههای تامین جهانی را مختل کرد، شتاب گرفت. دولت بایدن از ابتکارات چند میلیارد دلاری برای تشویق شرکت ها به توسعه و تولید فناوری های حیاتی در ایالات متحده خبر داده است.
تای در مورد عناصر کمیاب گفت که چین در بازار جهانی انحصار دارد. او خاطرنشان کرد که در مورد تولید لیتیوم استرالیا، چین نیز تنها خریدار است و این به پکن یک نقطه اهرم بازار دیگر می دهد.
منبع: CNBC