به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

رشد اقتصادی شگفت‌انگیز آمریکا با سرعت بیشتری بالا می‌رود

پایگاه خبری فولاد ایران- علیرغم پیش‌بینی‌های بی‌شمار از کاهش سرعت، داده های اخیر حاکی از آن است که اقتصاد ایالات متحده حتی ممکن است در مسیر رشد سالانه نزدیک به 6 درصد در سه ماهه سوم باشد، سرعتی که از سال 2000 تنها چند بار افزایش یافته است.
به گزارش فولاد ایران، سفارشات جدید برای شرکت های تولیدی در ماه جولای به بالاترین حد خود در 9 ماه گذشته رسید. خرده‌فروشی در ماه گذشته نیز بالا بود و مصرف‌کنندگان در همه چیز، از وعده‌های غذایی رستوران گرفته تا خرید آنلاین و پوشاک تا کالاهای ورزشی، پول خرج کردند. صنعت ساخت‌وساز نیز با جهش در خانه‌سازی فعال بوده است. پشتوانه همه اینها بازار کار است که همچنان داغ است و کار با دستمزد مناسب را برای مردم نسبتاً آسان می کند. تعداد کل مشاغل در آمریکا سریعتر از جمعیت در سن کار در حال رشد بوده است و به حفظ نرخ بیکاری در سطح 3.5 درصد کمک کرده است.
نگرانی این است که چنین رشد قدرتمندی که به سمت گرمای بیش از حد اقتصادی منحرف می‌شود، یک مشکل تورم طولانی ‌مدت نیز ایجاد خواهد کرد. در مجموع، آمریکا در مسیر دستیابی به رقم تولید ناخالص داخلی در این سه ماهه قرار دارد که ممکن است بیشتر از آنچه که چندی پیش انتظار می‌رفت، «بدون فرود» به نظر برسد.
در 16 آگوست، آخرین به روز رسانی نشان داد که اقتصاد ممکن است در سه ماهه سوم 5.8 درصد رشد کند. این امر پس از بیش از یک سال افزایش شدید نرخ بهره توسط فدرال رزرو، شوکه کننده خواهد بود.
آیا رشد واقعاً می تواند آنقدر قوی باشد؟
پخش کنونی تقریباً به طور قطع قدرت اقتصاد را اغراق می کند. یکی از عوامل این امر احتمالا موجودی ها است. هنگامی که شرکت ها به جای تولید کالاهای جدید، از سهام خود فروش می کنند، این کاهش به عنوان کسر از تولید ناخالص داخلی به حساب می آید. به گفته اندرو هانتر از مؤسسه مشاوره «کاپیتال اکونومیکس»، شکاف اخیر بین افزایش خرده فروشی و کاهش معاملات عمده فروشی نشان می دهد که چنین کاهشی اکنون در حال وقوع است و بر رشد تأثیر خواهد گذاشت. با این حال، حتی اگر تا حدودی اغراق آمیز باشد، استنباط واضح این است که اقتصاد آمریکا نه تنها نایستاده است، بلکه در حال حرکت است.
قیمت‌های اصلی که هزینه‌های ناپایدار مواد غذایی و انرژی را کاهش می‌دهند، با کندترین سرعت خود در بیش از دو سال گذشته افزایش یافته‌اند. اما اگر اقتصاد به گرم شدن ادامه دهد، تورم ممکن است به خوبی بازگردد. اندرو هولنهورست از بانک سیتی گروپ هشدار می دهد که کمبود کارگران و مسکن خطر افزایش قابل توجه قیمت ها در سال آینده را به همراه دارد.
قدرت اقتصاد آمریکا ممکن است بر فشارهای مالی نیز بیفزاید. این عامل اصلی توضیح می دهد که چرا سرمایه گذاران اوراق قرضه دولتی را از ماه می فروخته اند. بازدهی که به صورت معکوس نسبت به قیمت ها حرکت می کند، در طی این مدت حدود یک درصد افزایش یافته است و بازدهی بلندمدت خزانه داری به بالاترین حد در 16 سال گذشته رسیده است. این موضوع بحثی را در مورد اینکه آیا نرخ بهره کوتاه‌مدت خنثی آمریکا - که در آن فدرال رزرو نرخ‌ها را به گونه‌ای تعیین می‌کند که نه خفه‌کننده و نه تحریک کننده رشد باشد، به راه انداخته است. بیل دادلی، یکی از مقامات سابق فدرال رزرو، استدلال کرده است که در درازمدت آمریکا ممکن است به نرخ‌های بالاتری نیاز داشته باشد تا نیاز به استقراض بیشتر (که به دلیل کسری‌های بیشتر دولت) و بودجه کمتر (در حالی که بازنشستگان پس‌انداز خود را خرج می‌کنند) به نرخ‌های بالاتری نیاز داشته باشد.
وال استریت اکنون متقاعد شده است که در کوتاه مدت، فدرال رزرو باید نرخ بهره را بالاتر از حد انتظار نگه دارد. اکنون بسیاری فکر می کنند که فدرال رزرو تا ماه می صبر خواهد کرد و به آرامی حرکت خواهد کرد. با توجه به عملکرد بهتر اقتصاد مستمر، قیمت گذاری با نرخ های بالاتر در آینده محتاطانه به نظر می رسد.
بازدهی بالاتر به افزایش هزینه های تامین مالی برای موسسات مالی کمک می کند، که به ویژه برای وام دهندگان کوچکتر دردسرساز است. دو آژانس رتبه‌بندی اعتباری، در این ماه رتبه‌ی بسیاری از بانک‌ها را کاهش دادند که یادآور تداوم شکنندگی بخش مالی است. هزینه‌های بالاتر وام‌گیری نیز شروع به گزش برای مصرف‌کنندگان کرده است.  
در نهایت، نرخ های بالاتر چشم انداز مسکن را مختل می کند. نرخ وام مسکن طی دو ماه گذشته افزایش یافته و در این هفته به 7.5 درصد رسیده است که بالاترین میزان از سال 2001 است.
درس تاریخ اخیر این است که اقتصاد آمریکا ناگزیر از چنین مشکلاتی عبور می کند. هر چند هیچ چیز برای همیشه دوام نمی آورد. هرچه بازدهی بالاتر افزایش یابد، چالش بزرگتر است.


منبع: اکونومیست

۶ شهریور ۱۴۰۲ ۱۳:۰۵
تعداد بازدید : ۳۸۶
کد خبر : ۶۶,۸۳۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید