به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

کاهش عرضه پول منطقه یورو با کاهش سرعت وام دهی

پایگاه خبری فولاد ایران- عرضه پول منطقه یورو برای اولین بار از سال 2010 به دلیل رکود وام دهی و سپرده های بخش خصوصی کاهش یافته است، زیرا اقتصاددانان هشدار می دهند که یک رکود بیشتر در آینده وجود دارد. عرضه پول یکی از معیارهای اصلی است که توسط بانک مرکزی اروپا برای بررسی تأثیر سیاست‌های پولی سخت‌گیرانه اخیر نظارت می‌شود. با خشک شدن وام‌دهی و کاهش سپرده‌های کوتاه‌مدت، انتظار می‌رود که فعالیت اقتصادی کند شود و فشارهای تورمی کاهش یابد.
آخرین داده ها به بحث در شورای حاکم بانک مرکزی اروپا بر می گردد در مورد اینکه آیا باید افزایش نرخ بهره را برای اولین بار از ژوئیه 2022 در نشست بعدی خود در 14 سپتامبر متوقف کند یا خیر.
به گزارش فولاد ایران، افزایش نرخ خطر ایجاد یک رکود دردناک است. اما برخی استدلال می کنند که تورم 5.3 درصدی در ماه جولای هنوز بسیار بالاتر از هدف 2 درصدی بانک مرکزی اروپا است. اقتصاددانان می گویند که این تصمیمی است که می تواند به میزان کاهش تورم در ماه اوت که این داده ها در روز پنجشنبه منتشر شود بستگی دارد.
علت اصلی اولین کاهش عرضه پول بلوک در 13 سال گذشته، کاهش رشد سالانه وام به بخش خصوصی به 1.6 درصد در ژوئیه بود که پایین‌ترین نرخ از سال 2016 بود. وام‌دهی به دولت‌ها نیز 2.7 درصد کاهش یافت. برت کولین، اقتصاددان در بانک هلندی ING، گفت: «رشد سالانه وام‌دهی بانکی به سرعت در حال کاهش است. این امر به دلیل کاهش شدید استقراض بخش تجاری و روند نزولی ثابت در استقراض خانوارها - که عمدتاً برای وام مسکن است، انجام شده است.»
به طور کلی سپرده‌ها، از جمله سپرده‌هایی که توسط نهادهای دولتی و موسسات مالی و همچنین خانوارها و شرکت‌ها نگهداری می‌شوند، در سال منتهی به جولای با نرخ بی‌سابقه 1.6 درصدی کاهش یافتند.
اقتصاد منطقه یورو در سه ماهه منتهی به ژوئن نسبت به سه ماهه قبل 0.3 درصد رشد کرد، در حالی که در دو سه ماهه قبل منقبض یا رکود داشت. اما بررسی‌های تاریک تجاری حاکی از رکود احتمالی در سه ماه منتهی به سپتامبر است.


منبع: فایننشال تایمز

۷ شهریور ۱۴۰۲ ۱۴:۰۵
تعداد بازدید : ۳۶۲
کد خبر : ۶۶,۸۴۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید