به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

آیا رکود اقتصادی اروپا تمام شده است؟

پایگاه خبری فولاد ایران- رشد اقتصادی پایدار در فرانسه و اسپانیا و یک بهبود بسیار اندک در آلمان می‌تواند برای تایید خروج از رکود اقتصادی که در سه ماهه پایانی سال 2022 آغاز شده بود، کافی باشد.
به گزارش فولاد ایران، داده های رسمی نشان می دهد که تولید ناخالص داخلی فرانسه در دوره آوریل تا ژوئن 0.5 درصد در مقایسه با سه ماهه اول سال 2023 افزایش یافته است که ناشی از عملکرد قوی در تجارت خارجی است.
اداره ملی آمار فرانسه در بیانیه ای اعلام کرد: "صادرات در این سه ماهه و همچنین واردات به میزان کمتری بهبود یافت."
اسپانیا رشد تولید ناخالص داخلی 0.4 درصدی را گزارش کرده است که نسبت به سه ماهه اول ضعیف تر است.
آلمان دچار رکود شد، اما این بهبودی نسبت به دو سه ماهه قبل بود که بزرگترین اقتصاد اروپا منقبض شد.
اداره آمار آلمان در بیانیه ای اعلام کرد: "هزینه مصرف نهایی خانوارها در سه ماهه دوم سال 2023 پس از نیمه سال ضعیف زمستانی تثبیت شد."
ارقام تولید ناخالص داخلی سه ماهه دوم برای کل منطقه یورو روز دوشنبه منتشر خواهد شد.
آکسفورد اکونومیکس در یادداشتی پژوهشی روز جمعه اعلام کرد: «ما انتظار داریم که تولید ناخالص داخلی منطقه یورو پس از دو فصل ضعیف، رشد متوسطی داشته باشد.» داده های ملی منتشر شده تا کنون حاکی از یک غافلگیری کوچک صعودی است، به ویژه به لطف رشد شگفت آور قوی در فرانسه.
اما حتی اگر آنها تایید کنند که منطقه، پس از دو فصل متوالی انقباض، دوباره در حال رشد است، داده‌های نظرسنجی اخیر نشان می‌دهد که شتاب قابل توجه در فعالیت‌های اقتصادی بعید است، علی‌رغم کاهش فشارهای تورمی و احتمال نزدیک شدن نرخ‌های بهره به اوج خود.
یک نظرسنجی از پیش بینی کنندگان حرفه ای که توسط بانک مرکزی اروپا در روز جمعه منتشر شد نشان داد که انتظارات برای رشد تولید ناخالص داخلی منطقه یورو در سال جاری بدون تغییر 0.6 درصد در مقایسه با سه ماه قبل بوده است، در حالی که پیش بینی ها برای سال 2024 اندکی کاهش یافته و به 1.1 درصد رسیده است.
کاهش تورم و افزایش دستمزدها از مصرف حمایت می‌کرد، اما نرخ‌های بهره بالاتر و عدم اطمینان در مورد افزایش بیشتر نرخ‌ها، سرمایه‌گذاری را کند می‌کرد.
به نظر می‌رسد که این امر با کاهش رشد به دلیل ضعف بخش تولید، همراه با بادهای معکوس ناشی از بهبود کندتر از حد انتظار در چین همراه شده است. با این حال، پاسخ دهندگان انعطاف پذیری بخش خدمات را به عنوان مقابله با این ضعف تا حدی در نظر گرفتند و بنابراین به طور کلی انتظارات قبلی خود را برای رشد تولید ناخالص داخلی واقعی در سال 2023 حفظ کردند.
تنها 7 درصد از پیش بینی کنندگان انتظار دارند که منطقه یورو از هم اکنون تا سه ماهه اول سال 2024 دچار رکود دیگری یا دو فصل متوالی انقباض شود.
بانک مرکزی اروپا روز پنجشنبه نرخ بهره در منطقه یورو را به 3.75 درصد افزایش داد که با بالاترین نرخ از زمان عرضه ارز یورو در سال 1999 مطابقت دارد زیرا همچنان به کاهش تورم ادامه می دهد.
بر اساس نظرسنجی منتشر شده توسط بانک مرکزی اروپا، تقاضا برای وام های تجاری در سه ماهه دوم به پایین ترین حد خود رسید. این گزارش همچنین نشان داد که بانک‌ها استانداردهای اعتباری را در تمام دسته‌های وام تشدید کرده‌اند.
داده های نظرسنجی منتشر شده در روز دوشنبه نشان داد که فعالیت های تجاری در منطقه یورو در ماه جولای با سریع ترین سرعت در هشت ماه گذشته کاهش یافته است.
قرائت اولیه شاخص مدیران خرید که فعالیت در بخش‌های تولید و خدمات را دنبال می‌کند، از 49.9 در ژوئن به 48.9 کاهش یافت. عدد زیر 50 نشان دهنده انقباض است.


منبع: CNN

۷ اَمرداد ۱۴۰۲ ۱۳:۱۸
تعداد بازدید : ۳۹۰
کد خبر : ۶۶,۴۱۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید