به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

جهان در آغاز پایان عصر سوخت های فسیلی

پایگاه خبری فولاد ایران- به گفته فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی، تقاضا برای سوخت های فسیلی مانند نفت، گاز و زغال سنگ تا قبل از سال 2030 به بالاترین حد خود خواهد رسید.
به گفته بیرول، این پیشرفت قابل توجهی برای مبارزه جهانی علیه تغییرات آب و هوایی است، اما به اندازه کافی سریع نیست که گرمایش جهانی را در محدوده هدف حمایت شده بین المللی برای محدود کردن گرمایش جهانی به 1.5 درجه سانتیگراد بالاتر از سطح قبل از صنعتی نگه دارد.
به گزارش فولاد ایران، علی‌رغم صحبت‌های مکرر در مورد اوج مصرف نفت و زغال‌سنگ در طول سال‌ها، هر دو سوخت به بالاترین حد خود رسیده‌اند و این امر باعث می‌شود که در مقابل هرگونه ادعایی مبنی بر اینکه به زودی کاهش می‌یابد، عقب نشینی کنیم. اما بر اساس پیش‌بینی‌های جدید آژانس بین‌المللی انرژی، این عصر رشد به‌ظاهر بی‌امان قرار است در این دهه به پایان برسد و پیامدهای مهمی برای بخش انرژی جهانی و مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی به همراه داشته باشد.
آژانس بین المللی انرژی یک آژانس انرژی بین دولتی جهانی است که در سال 1974 پس از بحران نفت در سال 1973 تأسیس شد و اکنون در منشور انرژی خود انرژی پاک و انتقال انرژی جهانی را شامل می شود.
ارزیابی بیرول بر اساس گزارش آتی آژانس بین‌المللی انرژی، چشم‌انداز انرژی جهانی است که در ماه اکتبر منتشر می‌شود و نشان می‌دهد «جهان در آستانه یک نقطه عطف تاریخی است.»
بیرول گفت تنها بر اساس تنظیمات سیاست امروزی توسط دولت‌ها در سراسر جهان - حتی بدون سیاست‌های آب و هوایی جدید - تقاضا برای هر یک از سه سوخت فسیلی در سال‌های آینده به اوج خود خواهد رسید. بیرول گفت: این اولین بار است که اوج تقاضا برای هر سوخت در این دهه قابل مشاهده است، زودتر از آنچه بسیاری از مردم پیش بینی می کردند.
چین بزرگترین مصرف کننده زغال سنگ است، اما بیرول گفت که چین در استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و هسته ای رشد داشته است. بیرول گفت همچنین، کندی اقتصاد چین استفاده از زغال سنگ را کاهش خواهد داد.
افزایش استقبال از خودروهای برقی، از جمله در چین، به پیش بینی آژانس بین المللی انرژی کمک می کند که تقاضای نفت قبل از سال 2030 به اوج خود خواهد رسید. رشد پذیرش و استفاده از اتوبوس های برقی و اسکوترهای دو و سه چرخ نیز به اوج مورد انتظار نفت کمک می کند.
بیرول گفت که «عصر طلایی گاز» که آژانس بین‌المللی انرژی در سال 2011 آن را نامگذاری کرد، به دلیل رشد انرژی‌های تجدیدپذیر از بین خواهد رفت. بیرول گفت همچنین، افزایش استفاده از پمپ های حرارتی برای تنظیم دما و انتقال سریع اجباری خطوط لوله گاز روسیه در اروپا پس از تهاجم روسیه به اوکراین، به دیدگاه آژانس بین المللی انرژی مبنی بر اینکه تقاضای گاز در این دهه به اوج خود خواهد رسید، کمک کرد.
بیرول گفت که کاهش تقاضا برای سوخت های فسیلی در اقتصادهای پیشرفته تسریع خواهد شد و مزایای آب و هوایی آن حداقل تا حدی با رشد تقاضا برای سوخت های فسیلی، به ویژه گاز، در اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه جبران خواهد شد .
از سال 2015، رهبران جهانی بر اهمیت حفظ گرمایش جهانی تا 1.5 درجه سانتیگراد برای جلوگیری از موج گرمای شدید، خشکسالی و سیل تاکید کرده اند.
حتی از آنجایی که به نظر می‌رسد اوج سوخت‌های فسیلی نزدیک‌تر از حد انتظار است، استفاده از سوخت‌های فسیلی آنقدر سریع کاهش نمی‌یابد تا مطمئن شویم که زمین در محدوده هدف 1.5 درجه سانتی‌گراد گرمایش بالاتر از سطوح پیش از صنعتی شدن باقی می‌ماند.
کاهش پیش‌بینی‌شده تقاضا که بر اساس تنظیمات سیاست‌های امروزی شاهد آن هستیم، به اندازه‌ای نیست که جهان را در مسیری برای محدود کردن گرمایش جهانی به 1.5 درجه سانتی‌گراد قرار دهد. بیرول گفت که این امر مستلزم اقدامات سیاسی قوی‌تر و سریع‌تر دولت‌ها است.


منبع: CNBC

۲۲ شهریور ۱۴۰۲ ۱۲:۵۹
تعداد بازدید : ۵۷۴
کد خبر : ۶۷,۰۲۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید