به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

رالی بازار سهام امسال در وضعیت متزلزل

پایگاه خبری فولاد ایران- شاید هنوز خیلی زود است که بگوییم، اما زنگ‌های هشداری به صدا در می‌آیند که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران باید احتیاط کنند.
به گزارش فولاد ایران، سهام در سال جاری پس از رکود سال 2022 بازگشت، زیرا هیجان هوش مصنوعی سرمایه گذاران را بر آن داشت تا به یک جهش قدرتمند مبتنی بر فناوری دامن بزنند. کاهش ظاهری تورم همچنین امیدهایی را در وال استریت ایجاد کرد که فدرال رزرو به زودی چرخه افزایش نرخ بهره خود را مهار کند و به افزایش ارزش سهام کمک کند.
اکنون، بازارها چندان خوش آیند به نظر نمی رسند. انعطاف‌پذیری اقتصاد در برابر افزایش‌های متعدد نرخ بهره، افزایش داده‌های تورم در این ماه و نشانه‌های فدرال رزرو مبنی بر اینکه می‌تواند نرخ‌ها را یک بار دیگر در سال جاری افزایش دهد و آنها را برای مدت طولانی‌تر از حد انتظار بالاتر نگه دارد، شروع به کاهش سودهای بازار کرده است.
در اینجا چند نشانه وجود دارد که نشان می دهد ممکن است درد بیشتری در آینده وجود داشته باشد.
وسعت بازار در حال باریک شدن
در حالی که سهام غول های فناوری منجر به جهش بازار در سال جاری شد، این رالی در اوایل تابستان شروع به گسترش کرد، اما در طول چند ماه گذشته کاهش یافته است. درصد سهام در شاخص S&P 500 بالاتر از میانگین متحرک 200 روزه خود که یک شاخص متداول وسعت بازار است، در این هفته به پایین‌ترین سطح خود از مارس سقوط کرد.
یک رالی باریک برای سلامت بازار نوید خوبی ندارد، زیرا داشتن سهم اندکی از سهام به این معنی است که بیشتر در معرض رکود است. امسال، سهام غول‌های فناوری سهم اصلی بازار را بر عهده داشتند - اما حتی آن‌ها نیز در هفته‌های اخیر ضربه خورده‌اند. سهام انویدیا در این ماه تقریباً 13 درصد سقوط کرده است، اپل 9 درصد و تسلا و مایکروسافت 4 درصد از دست داده اند.
خلق و خوی وال استریت در حال بدتر شدن
شاخص ترس، که هفت شاخص فنی مختلف را اندازه‌گیری می‌کند تا بفهمد چه چیزی باعث ایجاد روحیه در بازارها می‌شود، از زمان اوج اخیر خود در اواخر ژوئن، علیرغم افزایش کوتاه مدت در اوایل ماه جاری، روند کاهشی داشته است. این شاخص در روز چهارشنبه برای اولین بار از ماه مارس، زمانی که سقوط وام دهندگان منطقه ای بانک سیلیکون ولی و بانک سیگنچر ترس از رکود را برانگیخت، به رقم "ترس شدید" رسید.
بازدهی خزانه داری در حال افزایش
بازدهی در هفته های اخیر افزایش یافته است زیرا سرمایه گذاران وضعیت اقتصاد و سیگنال فدرال رزرو بالاتر به مدت طولانی تر را ارزیابی می کنند. در حالی که بازدهی در روز پنج شنبه تا حدودی کاهش یافت، نزدیک به یک دهه به بالاترین حد خود باقی ماند. بازدهی اوراق 10 ساله خزانه داری ایالات متحده در 4.597 درصد بود که نسبت به روز قبل 4.626 درصد کاهش داشت که بالاترین بسته شدن از اکتبر 2007 بود.
بازدهی بالا اغلب به معنای خبر بدی برای سهام است، زیرا سرمایه گذاران تمایل دارند به سمت اوراق قرضه خزانه داری تقریباً بدون ریسک گرایش پیدا کنند، زمانی که بازدهی بالایی نسبت به سهام ارائه می دهند.
قیمت نفت در حال افزایش
قیمت نفت در تابستان امسال افزایش یافته است، زیرا کاهش های متعدد تولید اعلام شده توسط اوپک پلاس در بازارها شروع شده است. قیمت نفت خام آمریکا روز چهارشنبه به بالاترین سطح خود از سال گذشته رسید، زمانی که حمله روسیه به اوکراین باعث ایجاد نگرانی در مورد محدودیت عرضه شد و باعث افزایش سرسام آور قیمت نفت شد. در حالی که قیمت ها در روز پنج شنبه کاهش یافت، اما همچنان بالا و در فاصله قابل توجه 100 دلار در هر بشکه باقی می مانند.
عقل متعارف در وال استریت می‌گوید که قیمت‌های بالاتر نفت هزینه‌های ورودی را برای شرکت‌ها افزایش می‌دهد و مصرف‌کنندگان را مجبور می‌کند تا برای بنزین خودروهایشان و گرم کردن خانه‌هایشان بیشتر خرج کنند، و به سود شرکت‌ها و هزینه‌های مصرف‌کننده کاهش می‌یابد – و در نتیجه باعث ایجاد فشار بالقوه چند برابری می‌شود. سهام
سرمایه گذاران همچنین نگران هستند که قیمت های بالاتر نفت خام باعث افزایش تورم شود که به نوبه خود باعث می شود فدرال رزرو نرخ بهره را بیشتر افزایش دهد تا به هدف تورم 2 درصدی خود برسد. اما اقتصاددانان گلدمن ساکس این نگرانی ها را کنار گذاشتند.
آنها در یادداشتی در روز یکشنبه نوشتند: "بعید است فدرال رزرو در واکنش به افزایش قیمت نفت، به ویژه در زمانی که تورم اصلی و انتظارات تورمی در حال کاهش است، سیاست های خود را تشدید کند."


منبع: CNN

۸ مهر ۱۴۰۲ ۱۲:۱۶
تعداد بازدید : ۳۲۰
کد خبر : ۶۷,۲۰۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید