به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

چرا چین در کنار حماس ایستاده است؟

پایگاه خبری فولاد ایران- از زمان حمله حماس به اسرائیل در 7 اکتبر، قتل عام وحشیانه 1400 اسرائیلی و گروگان گرفتن 200 نفر در غزه، چین طرف حماس را گرفته و آنچه را که آنها "اقدامات تلافی جویانه بیش از حد اسرائیل" نامیده اند، محکوم کرده است. در 14 اکتبر، وانگ یی، وزیر خارجه چین به همتای سعودی خود گفت که اقدامات اسرائیل از دفاع از خود فراتر رفته است. وانگ یی گفت: اسرائیل باید به طور جدی به درخواست های جامعه جهانی و دبیرکل سازمان ملل گوش فرا دهد و از مجازات دسته جمعی مردم غزه جلوگیری کند.
سو لین، یکی از شخصیت‌های برجسته رسانه‌های اجتماعی چین، اسرائیل را با نازی‌ها یکی دانست. و در حالی که لین یک مقام دولتی نیست، تفسیر نفرت انگیز او توانست از سانسور آنلاین در چین عبور کند، که نشان دهنده تایید رسمی پکن و استراتژی عمدی حکومت کمونیستی ‌چین است.
این استراتژی چیست؟
در سفر اخیر خود به روسیه، شی جین پینگ دیدگاه خود را برای "تحول بزرگ قرن" با پوتین در میان گذاشت و به دنبال جایگزینی نظم جهانی لیبرال کنونی مورد حمایت ایالات متحده با یک سیستم بین المللی چند قطبی است و آمریکا را از جایگاه رهبری جهانی اش خلع می کند.
برای دستیابی به این هدف، تبلیغات به عنوان ابزاری حیاتی برای ح‌ک‌چ عمل می‌کند. هر زمان که فرصتی پیش بیاید، پکن با شور و شوق این روایت را ترویج می کند که ایالات متحده مظهر استکبار و ظلم است - چیزی بیش از یک قدرت امپریالیستی نیست، در حالی که ح‌ک‌چ یک نیروی جهانی مسئول است که به دنبال صلح است.
بخش شبکه تلویزیونی جهانی چین (CGTN) در 15 اکتبر نمونه‌ای از این موضوع بود: این بخش درخواست‌های چین برای آتش‌بس و کمک‌های بشردوستانه به غزه را با ناوهای هواپیمابر ایالات متحده در منطقه در تضاد قرار داد. پیام واضح بود: ایالات متحده یک جنگ طلب است و چین حافظ صلح است.
کمپین لفاظی پکن در ابتدا افکار عمومی را در چین شکل داد و سپس به عرصه های بین المللی گسترش یافت. این فیلم در کشورهای با اکثریت مسلمان، شهرهای بزرگ اروپایی و آمریکایی با جمعیت قابل توجه مسلمانان و به طور کلی با متحدان چین در سراسر جهان طنین انداز شد.
البته مزخرف است. پکن ممکن است به صلح در منطقه کمک کند، اما درگیری در خاورمیانه بسیار به نفع پکن است، به ویژه زمانی که تشدید شود. پکن 7 اکتبر را فرصتی برای منحرف کردن تمرکز ایالات متحده از خود بر تایوان می داند.
به گزارش فولاد ایران، راهبرد جهانی چین برای ایجاد نظم جهانی جدید همچنین برای کمک به ح‌ک‌چ با چالش‌های اقتصادی چین از طریق ادغام این نیروهای جهانی در طرح‌هایی مانند کمربند و جاده، در نظر گرفته شده است. و چین مستاصل برای کمک در جبهه اقتصادی است. صرف نظر از ابتکارات دولت، بخش خصوصی و شهروندان چینی شدیداً تمایلی به خرج کردن، سرمایه گذاری یا بچه دار شدن ندارند. در نتیجه، حتی با تزریق های قابل توجه دولت به اقتصاد، وجوه صرفاً بدون تحریک فعالیت های اقتصادی گسترده تر در سیستم مالی گردش می کنند. پیدا کردن یک بازار جایگزین در حالی که غرب به طور فزاینده ای نسبت به پکن محتاط می شود، برای چین که به شدت به دنبال مناطق جدیدی از رشد اقتصادی است، ضروری است.
در 17 اکتبر، چین دهمین سالگرد ابتکار کمربند و جاده را با جشنی باشکوه در پکن با حضور نمایندگانی از بیش از 130 کشور جشن گرفت. پیام اساسی که در طول کنفرانس منتقل شد این بود که طرح کمربند و جاده نه تنها به گسترش خود ادامه خواهد داد، بلکه با اصلاحات استراتژیک این کار را انجام خواهد داد. پروژه‌های در مقیاس بزرگ جای خود را به تلاش‌های متمرکزتر، به‌ویژه در بخش‌هایی مانند انرژی سبز و مراقبت‌های بهداشتی، کاهش خطرات مرتبط با وام‌های قابل توجه قبلی چین که بازپرداخت آنها دشوار بود، می‌دهد.
در این زمینه، تشدید درگیری های منطقه ای به نفع ح.ک.چ است. در میان آشفتگی جهانی، کشورهای مخالف ایالات متحده و متحدانش راهی جز روی آوردن به چین ندارند، همانطور که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اخیراً نمونه ای از آن را نشان داد. قبل از جنگ روسیه و اوکراین، پوتین با شی جین پینگ برابری می کرد و بسیاری معتقد بودند که شی او را تحسین می کنند. با این حال، روسیه به دلیل بی اعتمادی به ح‌ک‌چ، فاصله محتاطانه‌ای با چین حفظ کرد. با این حال، حمله پوتین به اوکراین، اقتصاد روسیه را از غرب منزوی کرد و روسیه را وادار کرد که به شدت به چین تکیه کند. در نتیجه، چین اهرم های بیشتری برای دیکته کردن شرایط روابط دوجانبه به دست آورد.
پکن فعالانه به دنبال اتحاد با کشورهایی است که با ایالات متحده در تضاد هستند، که برای برنامه استراتژیک این کشور ضروری است. اما استراتژی ژئوپلیتیک پکن را می‌توان به طور کامل در چارچوب نیاز داخلی حزب کمونیست چین برای تقویت اقتصاد در حال مبارزه خود درک کرد.
پس نظم جهانی لیبرال چگونه با آن مبارزه می کند؟
ایالات متحده و متحدانش باید با عزم استراتژیک و صبر زیاد پاسخ دهند. به ویژه در خاورمیانه، حمایت از اسرائیل در خنثی کردن کامل حماس، از بین بردن شبکه های مختلف حمایتی از این سازمان، تحمل فشارهای بین المللی ضد اسرائیلی و دستیابی روشمند به این اهداف بسیار مهم است.


منبع: نیوزویک

۳۰ مهر ۱۴۰۲ ۱۲:۱۸
تعداد بازدید : ۴۶۰
کد خبر : ۶۷,۴۵۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید