به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

چرا نفت 100 دلاری برای اقتصاد و اوپک پلاس بد است؟

پایگاه خبری فولاد ایران- بهای نفت خام به دلیل کاهش شدید تحمیل شده توسط عربستان سعودی و روسیه، اهرم های اصلی اوپک پلاس، در حال افزایش است. کاهش‌هایی که توسط کارتل نفت به منظور تقویت قیمت‌های نفت اجرا شد، بسیار موفقیت‌آمیز بوده و قیمت بشکه‌ها از ژوئن تا کنون 30 درصد افزایش یافته است. به گزارش فولاد ایران، در حال حاضر، قیمت‌ها بیش از پیش به مرز 100 دلار در هر بشکه در نوسان هستند و حتی می‌توانند از آن فراتر روند. از نظر تاریخی، قیمت های بالای نفت چیزی جز خبر خوبی برای صنعت نفت نبوده است، حتی اگر در سایر بخش ها اختلاف ایجاد کند.
اما در حالی که قیمت‌های بالای نفت می‌تواند سود خالص را برای بخش‌های نفت به همراه داشته باشد، خط باریکی بین محرک و بازدارنده است، زیرا قیمت‌های بالا در پمپ بنزین ها همچنین می‌تواند باعث کاهش قابل توجه تقاضا شود. به عنوان مثال، در ماه ژوئن و ژوئیه سال گذشته، زمانی که قیمت نفت به طور متوسط به 110 دلار در هر بشکه رسید، تقاضای بنزین در ایالات متحده در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که نفت به قیمت 70 دلار در هر بشکه فروخته می شد، 4.1 درصد کاهش یافت.
اين اثر خنک‌کننده می‌تواند امسال حتی قوی‌تر باشد، زیرا خانواده‌ها در ایالات متحده پس‌اندازهای بسیار کمتری دارند و احتمالاً با بودجه بسیار محدودتری کار خواهند کرد. بر اساس گزارش موسسه بانک آمریکا، میانگین پس‌انداز خانوارهای آمریکایی که سالانه 50 تا 100 هزار دلار دارند، به نصف کاهش یافته است و این روند نزولی نگران کننده برای میلیون ها نفر تشدید می شود.
در واقع، جای تعجب نیست که جهش قیمت نفت باعث فشار زیادی در فدرال رزرو شده است. افزایش قیمت نفت محرک های اصلی رکود در ایالات متحده در اواسط دهه 1970 و همچنین اوایل دهه 1980 و 1990 بود، زیرا بازارهای انرژی و قیمت ها در پمپ ها تورم را بالا برد و قدرت خرید را از مصرف کنندگان سلب کرد. بر این اساس، ترس از رکود با معیارهای نفت خام در حال افزایش است.
در حالی که وضعیت پس‌انداز و اقتصاد خانوار در ایالات متحده به اندازه کافی متزلزل است، تأثیر کامل بر مصرف‌کننده در کشورهای در حال توسعه نیز طبق معمول واقعاً احساس خواهد شد. با کاهش روندهای تاریخی، ارزش دلار آمریکا تنها همراه با قیمت نفت به افزایش خود ادامه داده است و فشار دردناکی را بر اقتصادهایی با ارزهای ضعیف تر و جریان های نقدی پایین تر وارد کرده است که با این وجود مجبور به خرید نفت به دلار هستند. این تأثیر جدی بر اقتصاد جهانی و بازارهای انرژی خواهد داشت.
در حالی که رقم 100 دلار به طور قابل توجهی از نظر مالی متمایز از مثلاً 99 دلار در هر بشکه نیست، اما سه رقمی شدن قیمت نفت تأثیر روانی بزرگی بر مصرف کنندگان و در کل بازار انرژی دارد. بنابراین عبور از این خط باعث ایجاد موج‌های شوک نامتناسب در بازار جهانی ضعیف و شکننده می‌شود که صنعت انرژی باید در ماه‌های آینده برای آن آماده باشد. خوشبختانه، اکثر کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که نفوذ به سه رقمی کوتاه مدت خواهد بود، اما آسیب وارد شده احتمالا ماندگاری طولانی‌تری خواهد داشت.


منبع: Oilprice

۱ آبان ۱۴۰۲ ۱۱:۲۱
تعداد بازدید : ۳۳۷
کد خبر : ۶۷,۴۷۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید