به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

چرا بازارها در طوفان ژئوپلیتیکی نسبتا آرام هستند؟

پایگاه خبری فولاد ایران- حملات این ماه به اسرائیل ترس از درگیری گسترده تر در خاورمیانه، حتی جنگ جهانی سوم را افزایش داده است. اما شاخص معیار S&P 500 ایالات متحده از زمان حمله حماس در 7 اکتبر به سختی تکان خورده است. حتی بازارهای سهام نزدیک به منطقه نبرد، از عربستان سعودی گرفته تا مصر و کشورهای حاشیه خلیج فارس، عقب نشینی متوسطی را تجربه کرده اند. در بازارهای اوراق قرضه، جایی که قیمت ها در حال کاهش است، هیچ عجله ای برای ایمنی وجود ندارد و همچنین قیمت نفت نیز چندان هیجانی نیست. گویی بازارها فکر می‌کنند که این درگیری از بدترین ترس‌ها دور خواهد بود، همانطور که اغلب در بحران‌های ژئوپلیتیکی اتفاق می‌افتد.
در روزهای پس از حملات تروریستی در ایالات متحده در 11 سپتامبر، که بیشتر به عنوان مشابه با 10/7 در اسرائیل ذکر می شود، آمریکا در حالت آماده باش قرار داشت. S&P 500   12 درصد سقوط کرد. در مهم ترین بحران های ژئوپلیتیکی از زمان جنگ جهانی دوم، از جمله درگیری های فرامرزی از کره در سال 1950 و اقدامات تروریستی ناشی از اولین بمب گذاری مرکز تجارت جهانی در سال 1993، S&P 500 به طور متوسط افت کرد.
در مورد جنگ اسرائیل تلفات به سرعت و فروش بازار بسیار کمتر از انتظار بوده است. نگرانی بزرگتر افزایش نرخ بهره است.
به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاران نسبت به افراد مختلف نسبت به بحران‌ها واکنش متفاوتی نشان می‌دهند. برای افراد، تاریخ بهتر از آن چیزی که زندگی می شود به یاد می آورد. ذهن تمایل دارد لحظات عدم اطمینان را فراموش کند و گذشته را به عنوان روزهای خوب گذشته به یاد بیاورد. در برابر خاطراتی که با گذشت زمان پاک می شوند، این غیرمنطقی نیست: در گرماگرم لحظه، نتیجه همیشه نامشخص است.
به گزارش فولاد ایران، فیلتر کردن حافظه یک غریزه بقا است. در مقابل، ذهن جمعی بازار، ریسک ژئوپلیتیکی را به عنوان یک ثابت تاریخی می شناسد و لحظات پرفراز و نشیب را در آن زمینه ترسیم می کند. به عنوان مثال، آیا روشن است که خاورمیانه اکنون نسبت به هر یک از آتش سوزی های بزرگ بعد از جنگ جهانی دوم در آنجا ناامن تر است؟ اینکه روسیه پس از از دست دادن نیمی از ظرفیت رزمی خود در اوکراین، قدرت خطرناک تری است؟ اینکه چین امروز با وجود تضعیف مداوم اقتصادش، تهدید بزرگتری است؟ مجموع این تهدیدها بسیار نامشخص و قابل بحث است.
بازار، تمایل دارد در قضاوت عجله نکند. به نظر می‌رسد ذهن جمعی بازار اغلب ارزیابی‌های متوازن‌تر و بی‌علاقه‌تری از تهدید انجام می‌دهد. و پیامی که بازارها اکنون می فرستند این است که بدترین ترس های ما محقق نخواهد شد.


منبع: فایننشال تایمز

۲ آبان ۱۴۰۲ ۱۲:۲۷
تعداد بازدید : ۲۹۶
کد خبر : ۶۷,۴۹۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید