به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گذر جمعیت جهان از 8 میلیارد نفر

پایگاه خبری فولاد ایران- اداره سرشماری ایالات متحده روز پنجشنبه اعلام کرد که تعداد تولدها کمتر است، اما رشد جمعیت جهان به روند بلندمدت کندی ادامه می دهد.
به گزارش فولاد ایران، در حالی که رشد جمعیت جهان همچنان تند است و از 6 میلیارد به 8 میلیارد از آغاز هزاره رسیده است، از زمانی که بین سال‌های 1960 و 2000 دو برابر شده است، این نرخ کاهش یافته است.
افرادی که تا سنین بالاتر زندگی می کنند بیشتر افزایش اخیر را تشکیل می دهند. میانگین سنی جهانی که اکنون 32 سال است، با روندی رو به افزایش است که انتظار می‌رود در سال 2060 تا 39 سالگی ادامه یابد.
کشورهایی مانند کانادا با کاهش مرگ و میر در سنین بالا در حال پیر شدن هستند، در حالی که کشورهایی مانند نیجریه شاهد کاهش چشمگیر مرگ و میر کودکان زیر 5 سال بوده اند.
نرخ باروری، یا نرخ تولد به ازای هر زن در سنین باروری، در عین حال رو به کاهش است، این نرخ در بسیاری از نقاط جهان به زیر سطح جایگزینی کاهش می‌یابد و به طور متوسط به یک روند بیش از 50 ساله کندی در رشد جمعیت کمک می‌کند.
جمعیت شناسان می گویند که حداقل تعداد چنین تولدهایی که برای جایگزینی پدر و مادر برای یک جمعیت ضروری است 2.1 است. تقریباً سه چهارم مردم در حال حاضر در کشورهایی زندگی می کنند که نرخ باروری آنها در حدود یا کمتر از این سطح است.
کشورهایی با نرخ باروری در حدود سطوح جایگزینی شامل هند، تونس و آرژانتین هستند. کشورهایی با نرخ باروری پایین شامل برزیل، مکزیک، ایالات متحده و سوئد هستند، در حالی که کشورهایی با نرخ باروری بسیار پایین عبارتند از چین، کره جنوبی و اسپانیا.
اسرائیل، اتیوپی و پاپوآ گینه نو در میان کشورهایی با نرخ باروری بالاتر از جایگزینی تا 5 رتبه بندی می شوند. چنین کشورهایی تقریباً یک چهارم جمعیت جهان را دارند.
تنها حدود 4 درصد از جمعیت جهان در کشورهایی با نرخ باروری بالای 5 زندگی می کنند که همه آنها در آفریقا هستند.
طبق پیش‌بینی این دفتر، نرخ باروری جهانی حداقل تا سال 2060 کاهش می‌یابد و هیچ کشوری تا آن زمان پیش‌بینی نمی‌شود که نرخ باروری بالاتر از 4 داشته باشد.


منبع: independent

۲۰ آبان ۱۴۰۲ ۱۳:۴۷
تعداد بازدید : ۳۲۶
کد خبر : ۶۷,۶۸۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید