به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

"لحظه حقیقت" برای صنعت نفت

پایگاه خبری فولاد ایران - آژانس بین‌المللی انرژی روز پنجشنبه در گزارشی اعلام کرد که تولیدکنندگان نفت و گاز باید یکی از این دو را انتخاب کنند: تسریع بحران آب‌وهوایی یا تبدیل شدن به بخشی از راه‌حل جلوگیری از این بحران.
به گزارش فولاد ایران، این صنعت در حال حاضر تنها یک درصد از سرمایه گذاری جهانی در انرژی پاک را به خود اختصاص می دهد و همچنان به پمپاژ مقادیر فاجعه بار گازهای گرم کننده سیاره زمین از جمله متان ادامه می دهد که تقریباً 80 برابر قوی تر از CO2 در کوتاه مدت است. آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد، اگر جهان می‌خواهد افزایش دمای جهانی را به 1.5 درجه سانتی‌گراد بالاتر از سطح قبل از صنعتی شدن محدود کند، اقدامات شدید در هر دو جبهه و به سرعت لازم است.
این هشدار قبل از COP28، اجلاس آب و هوای سازمان ملل که هفته آینده آغاز می‌شود، اعلام می‌شود و تحلیل‌های اخیر سازمان ملل نشان می‌دهد که زمین تا پایان قرن جاری نزدیک به 3 درجه سانتی‌گراد گرم می‌شود. دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند که گرمایش در این مقیاس می‌تواند جهان را بر روی تعدادی از نقاط اوج فاجعه‌بار و بالقوه غیرقابل برگشت، مانند فروپاشی ورقه‌های یخی قطبی، سوق دهد.
فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی در بیانیه ای گفت: صنعت نفت و گاز با لحظه ای از حقیقت در COP28 در دبی روبرو است.
بیرول با معرفی این گزارش با عنوان «صنعت نفت و گاز در انتقال به سمت صفر خالص» به خبرنگاران گفت که این صنعت باید دو اقدام برای ایفای نقش خود در محدود کردن گرمایش جهانی به سطح توافق شده بین‌المللی 1.5 درجه انجام دهد.
اولین مورد کاهش آلودگی ناشی از گرمایش زمین از طریق عملیات خود، مانند استخراج نفت و گاز از زمین، پردازش سوخت و تحویل آنها به مصرف کنندگان است. این سه فعالیت نزدیک به 15 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای مرتبط با انرژی جهانی را تولید می کنند.
در این گزارش آمده است که دومین اقدامی که آژانس توصیه می‌کند، افزایش چشمگیر سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر توسط شرکت‌های نفت و گاز است.
آژانس بین‌المللی انرژی گفت که این صنعت در سال گذشته حدود 20 میلیارد دلار در پروژه‌های انرژی پاک سرمایه‌گذاری کرده است که تنها حدود 2.5 درصد از کل هزینه‌های سرمایه‌ای آن است. این سهم باید تا سال 2030 تا 50 درصد افزایش یابد تا به حفظ گرمایش جهانی به سطح کمتر خطرناک 1.5 درجه کمک کند.
چنین افزایشی به معنای تغییر اساسی در نحوه خرج کردن پول نقد شرکت های نفت و گاز است. طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، بین سال‌های 2018 تا 2022، صنعت حدود 17 تریلیون دلار درآمد ایجاد کرد: 40 درصد آن صرف توسعه و بهره‌برداری دارایی‌های نفت و گاز، 10 درصد به سرمایه‌گذاران و تنها بخش کوچکی در انرژی پاک سرمایه‌گذاری شده است.


منبع: CNN

۶ آذر ۱۴۰۲ ۱۲:۳۷
تعداد بازدید : ۳۹۰
کد خبر : ۶۷,۸۷۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید